شماره روزنامه ۶۰۵۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • مشاهدات میدانی نشان می‌دهد از هفته گذشته سیگار بین 10 تا 20 درصد در برندهای مختلف افزایش قیمت داشته است. رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی می‌گوید این افزایش قیمت به سبب افزایش تقاضای توزیع‌کنندگان ناشی از انتظارات تورمی است و هنوز شرکت‌های افزایش قیمت را اعمال نکرده‌اند.
  • قیمت انواع ابزارآلات از فروردین سال گذشته همراه با نرخ دلار بالا رفته است. فروشندگان می‌گویند هیچ کمبودی در بازار نیست و بازار به سبب ثبات نرخ دلار فعلا آرام است.
  • نمودار قیمتی امروز بازارچه به خیار اختصاص دارد. این صیفی خوش‌رنگ در فروردین سال گذشته کیلویی 5 هزار و 800 تومان فروخته شد و تا آخر تابستان پارسال با 2 هزار تومان کاهش به 3 هزار و 800 تومان رسید. تابستان فصل برداشت صیفی‌ است و با روانه شدن محصولات جنوب به بازار قیمت خیار شکست. این کاهش قیمت دوامی نیاورد و در زمستان 99 خیار همراه با گوجه‌فرنگی جهش قیمتی قابل‌توجهی یافت. خیار درحالی در میوه‌فروشی‌های مرکز شهر تهران کیلویی 17 هزار تومان فروخته شد که صیفی‌کاران جنوبی می‌گویند نرخ خرید سر زمین یک هزار و 500 تومان بود. همان زمان فیلم رها کردن محصولات صیفی در جاده‌ها و بیابان دست به دست در فضای مجازی چرخید. البته این جهش قیمتی در زمستان پارسال فروکش کرد و به 10 هزار تومان رسید. هم‌اکنون خیار در میادین‌ میوه‌وتره‌بار…
  • داده‌های افزایشی در اقتصاد جهانی با محوریت چین تاکنون به رشد فزاینده تقاضا در بازار فولاد منتهی شده و احتمال استمرار رشد قیمت‌ها را به وجود آورده است. همبستگی انتظاری بازار فولاد با حجم سرمایه‌گذاری‌ها و سیگنال‌های رشد از دگردیسی جدید اقتصاد جهانی با محوریت اقتصادهای نوظهور حکایت دارد که می‌تواند آینده جدیدی را برای بازارها رقم بزند. تکاپوی قیمت‌ها در بازار چین یکی شواهد این گزاره است؛ هرچند که اظهارنظر قطعی نسبت به آن به موشکافی دقیق‌تری نیاز دارد.
  • گروه شرکت‌ها: در مبادلات روز شنبه 28 فروردین ماه جاری، شمش فولاد با رشد نرخ از سوی خصوصی‌ها روبه‌رو بود. در این روز، مجتمع فولاد کیمیا شمش تولیدی خود را با افزایش 250 تومانی قیمت در هر کیلو عرضه کرد؛ اما مابقی ذوبی‌ها نرخ شمش خود را به‌صورت توافقی اعلام کردند.
  • معاملات هفته گذشته در عموم تالارهای بورس کالا با فاصله‌ای محسوس از دو هفته نخست سال وارد فاز افزایشی شد. به‌طوری که در هفته منتهی به ۲۷ فروردین و در آماری قابل توجه، یک میلیون و ۱۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 4/ 10 هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت تا حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته ما قبل به ترتیب رشد ۳۶ و ۷ درصدی را تجربه کند. همچنین در بازار مالی بورس کالای ایران نیز تعداد ۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۱۶۱ گواهی سپرده کالایی بر پایه دارایی‌های سکه طلا، زعفران نگین و پوشال، پسته فندقی و بادامی، برنج، کشمش سبز قلمی، زیره سبز و رطب مضافتی مورد معامله قرار گرفت تا ارزش ۱۴۸ میلیارد و 799 میلیون تومان به ثبت برسد. هفته گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران به تعداد ۵۳۷ هزار و ۸۱۰…
  • سرنوشت قیمت خودرو در 1400 تحت تاثیر چهار متغیر اصلی قرار دارد. بخشی از این هدایت‌کننده‌ها از درون بازار خودرو و بخشی از ناحیه سیاست‌گذار، سمت‌وسوی قیمت را رقم می‌زند. کارشناسان این حوزه، شروط کلیدی بازگشت رونق پایدار به تولید و معاملات خودرو را «توقف انحصار و پایان ممنوعیت واردات» عنوان می‌کنند. تست ارزی قیمت خودرو از حباب حکایت دارد.
  • دنیای‌اقتصاد: براساس دستورکار هفتگی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعضای این کمیسیون امروز به بررسی طرح ساماندهی خودرو با حضور مسوولان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط می‌پردازند. هفته گذشته طرح ساماندهی خودرو در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت این در شرایطی است که با عدم تامین نظر نمایندگان‌، این طرح بار دیگر به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع داده شد‌.