شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • شرکت ملی پست از موافقت معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با صدور بارنامه الکترونیکی توسط پست خبر داد.
  • دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU)، «فناوری‌های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندی سالم» را به‌ عنوان شعار روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.
  • در هفته‌های اخیر، خبرهای مربوط به تمایل سوئد و فنلاند به عضویت در ناتو مورد توجه قرار گرفته است. این دو کشور در چند دهه اخیر، بی‌طرفی خود را حفظ کرده‌ و کاملا مراقب بوده‌اند که سبب خشم همسایه خود یعنی روسیه نشوند، اما حمله روسیه به اوکراین سبب تغییر عقیده آنها درباره موضوع امنیت شده است.
  • دیوید سانگر /نیویورک‌تایمز
    بایدن و هم‌پیمان‌های غربی آمریکا با استقبال از تقاضای سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، عملا ثابت می‌کنند که روسیه با حمله به اوکراین، اشتباهی استراتژیک مرتکب شده و حالا زمان آن رسیده است که بهایی بزرگ برای اشتباه خود بپردازد. این بها، تحمل توسعه ناتو است؛ همان سازمانی که پوتین قصد داشت آن را تضعیف کند. اما تصمیم ناتو درباره پذیرش درخواست عضویت سوئد و فنلاند، پرسش‌‌‌های متعددی را مطرح می‌کند. نخستین سوال این است که چرا اعضای ناتو، اوکراین را که دارای دموکراسی پر از نقص و فساد است، به عضویت در این سازمان نپذیرفتند تا از امنیت آن دفاع کنند؟
  • فرانک گاردنر /بی‌بی‌سی
    فنلاند و سوئد، دو کشور بی‌‌‌طرف شمال اروپا، چنان از حمله روسیه به اوکراین نگران شده‌اند که مدتی است به طور جدی به موضوع پیوستن به ناتو فکر می‌کنند و شاید در همین تابستان، این عضویت تحقق پیدا کند. روسیه به آنها هشدار داده است که عضو ناتو نشوند و اگر این عضویت رخ دهد، مسکو واکنش نظامی تاکتیکی به این رویداد نشان خواهد داد. حالا این پرسش مطرح است که آیا اگر یکی از این دو کشور یا هر دوی آنها به عضویت ناتو درآیند، اروپا جایی امن‌تر خواهد بود یا خطرناک‌تر؟
  • کاترین واینر/ گاردین
    سال ۲۰۱۹ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که ناتو دچار مشکلات بزرگی شده است. هشدار او حاصل نگرانی از این موضوع بود که ناتو در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دیگر برای دفاع از اعضا نمی‌تواند روی آمریکا حساب کند و نکته جالب توجه این است که ماه گذشته ترامپ تایید کرد که هشدار داده بود، آمریکا از اعضای ناتو در برابر روسیه دفاع نخواهد کرد. اکنون که حدود سه‌سال از هشدار رئیس‌جمهور فرانسه می‌گذرد، اعضای ناتو در حال تغییر دادن رفتار خود هستند. آنها به میزان چشمگیری بر بودجه دفاعی خود افزوده‌اند. البته تنها هشت‌عضو از 30عضو ناتو سال گذشته به وعده خود یعنی اختصاص ۲‌درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه نظامی عمل کردند.
  • گروهی از قانون‌گذاران ایالت اوهایو آمریکا لایحه ای برای کیفری کردن تعقیب افراد با استفاده از گجت «ایرتگ» ارائه کرده‌اند. به گزارش انگجت، لایحه مذکور که HB672 نام گرفته در صورتی‌که تصویب شود، نصب عمدی یک دستگاه یا اپلیکیشن ردیابی روی مایملک شخصی فرد بدون رضایت وی را ممنوع می کند. پس از آنکه شبکه خبری 3News گزارشی از افزایش استفاده از دستگاه هایی مانند اپل ایر تگ توسط مزاحمان برای تعقیب افراد انجام داد، قانون‌گذاران اوهایو تصمیم گرفتند چالش روزافزون تعقیب از راه دور را کنترل کنند.
  • نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) نشان می‌دهد که تعداد طرفداران قانون‌گذاری و نظارت بیشتر دولت بر شرکت‌های بزرگ فناوری به نسبت سال گذشته، کاهش یافته است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، تنها ۴۴ درصد از مردم آمریکا خواهان اعمال مقررات برای پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری هستند.
  • جان دنی/ وال‌استریت‌ژورنال
    در هفته‌های اخیر، جنگ روسیه علیه اوکراین، اثرات بزرگی بر بازارهای گوناگون داشته و انتظار می‌رود، این اثرات ادامه پیدا کند. اساسا تحولاتی ماندگار در حوزه‌های تجاری و الگوهای همکاری اقتصادی بین کشور‌ها به وجود خواهد آمد، اما جنگ اوکراین صرفا بر مسائل اقتصادی و تجاری اثر نداشته است و شاهد تحولات بزرگی در حوزه‌های سیاسی و ژئوپلیتیک هستیم. از چندی پیش، موضوع پیوستن دو کشور جدید به ناتو مطرح شده است و به نظر می‌رسد، روند عضویت آنها و واکنشی که روسیه به این تحولات نشان خواهد داد، عامل جدیدی برای اتفاقات در آینده خواهد بود.
  • شرکت Crossword-Solver به تازگی با بررسی میزان استفاده کاربران از ایموجی‌‌های مختلف در سراسر جهان اعلام کرد که ایموجی «چهره با اشک شوق» بیشترین استفاده را داشته است. طبق نتایج این بررسی، این ایموجی در بین ۷۵ کشور جهان، به‌عنوان ایموجی پرطرفدار انتخاب شد و رتبه نخست را از آن خود کرد.