شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه مسکن: با گرم شدن تدریجی موتور معاملات آپارتمان مسکونی در شهر تهران از ابتدای سال جاری تاکنون بسیاری از سازندگان و مالکانی که طی سال گذشته به دلیل رکود معاملات مسکن فایل املاک خود را از بازار بیرون کشیده بودند با مناسب دیدن فضای بازار و مشاهده نشانه‌های پیش رونق حوزه معاملات، دوباره به بازار بازگشته‌اند.

    این فایل‌ها از سوی دو دسته از مالکان راهی بنگاه‌های املاک شده‌اند. دسته اول مالکانی هستند که به دنبال تبدیل به احسن کردن آپارتمان مسکونی خود هستند و قصد دارند از طریق فروش ملک فعلی خود با یک قیمت مناسب متراژ آپارتمان یا محله مسکونی خود را ارتقا دهند.

  • گروه بورس- شروین شهریاری: بورس تهران پس از تجربه رونق بزرگ 300 درصدی سال‌های 91 و 92 که نیمی به خاطر تضعیف 70 درصدی ارزش پول ملی و نیمی هم به خاطر خوش‌بینی‌های سیاسی ناشی از چشم انداز رفع تحریم‌ها ایجاد شد در 15 دی 92 به یک پیک تاریخی رسید و از آن زمان تا‌کنون، هیچ گاه نتوانسته از قله شاخص در تاریخ مزبور یعنی 89500 واحد عبور کند. اگر به تاریخ رجوع کنیم مشابه این اتفاق در سال 83 هم روی داده است که شاخص در قله نزدیک به 14 هزار واحدی متوقف شد و تا 6 سال بعد یعنی زمان خصوصی‌سازی‌های اصل 44 و رشد قیمت‌های جهانی کالا پس از بحران سال 2008 نتوانست از این سطح تاریخی عبور کند.

  • فرزاد فرزین، خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ روز گذشته برای حضور در مجموعه «عاشقانه» با عوامل این پروژه به توافق رسید و قرارداد بست. براساس صحبت‌های انجام شده با کارگردان و تهیه‌کننده، فرزین قرار است تنها به‌عنوان بازیگر در این مجموعه حضور داشته باشد. وی پیش از این در فیلم‌های سینمایی پسران آجری، کنسرت روی آب و سگ‌های پوشالی به ایفای نقش پرداخته بود و «عاشقانه» چهارمین تجربه وی در زمینه بازی محسوب می‌شود. «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی مهدی گلستانه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته به‌زودی مقابل دوربین خواهد رفت.

  • John Abele سید حسین علوی لنگرودی

    نویسنده: John Abele
    بنیان‌گذار شرکت BOSTON SCIENTIFIC

    مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

    چند سال پیش از من برای تدریس در یک دوره آموزشی تحت‌عنوان «اخلاقیات و مهندسی» در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) دعوت به عمل آمد. پس از آنکه من تدریس در آن دوره را پذیرفتم، دریافتم که به نوعی «موش آزمایشگاهی» تبدیل شده‌ام که آماج پرسش‌های متعدد دانشجویان قرار خواهد گرفت. پیش از آغاز دوره آموزشی از دانشجویان خواسته شده بود تا پرسش‌های خود را در قالب سناریوهایی تنظیم کنند که باید برای یک مدیر عالی‌رتبه صنعتی مطرح می‌شد.

  • AAUW (انجمن زنان دانشگاه‌های آمریکا)

    احتمالا در مورد اینکه مردان در سراسر طول زندگی خود حقوق بیشتری نسبت به زنان دریافت می‌کنند، شنیده‌اید. اما این به چه معناست؟ آیا زنان به این دلیل کمتر حقوق می‌گیرند که آنان مشاغل با حقوق پایین‌تر را انتخاب کرده‌اند؟ آیا به آن دلیل است که زنان در مقایسه با مردان بیشتر به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند؟ یا به آن سبب است که زنان مسوولیت‌های مراقبتی بیشتری دارند؟ انجمن زنان دانشگاه‌های آمریکا در تحقیقی در مورد شکاف جنسیتی حقوق این معضلات را بررسی کرده است و گزارش کرده که میانگین حقوق زنان نسبت به مردان حدود ۷۹ درصد است.

  • خبــرگزاری تسنیـم: گزارش‌های دوره‌ای متکی بر بررسی‌های فنی اقتصادی نشان می‌دهد در حال حاضر ۷۲۸۹۷۱۸۳ سیم‌کارت غیرفعال در بازار کشور وجود دارد. تعداد سیم‌کارت‌های واگذارشده در کشور با رشد 1/ 0درصدی نسبت به سال 94 در سه ماه ابتدایی سال جاری به 150 میلیون و 578 هزار و 202 رسید؛ اما مجموع مشترکان فعال اپراتورهای موبایل 1/ 2 درصد رشد کرد. در حال حاضر 77 میلیون و 681 هزار و 19 سیم‌کارت فعال در کشور وجود دارد که حاکی از ضریب نفوذ 48/ 97 درصدی مشترکان فعال موبایل است. ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور تا پایان سال گذشته 58/ 96 درصد بوده است.

  • حدود سه هفته پیش بود که رضا افتخاری توسط وزارت ورزش ‌و جوانان به‌عنوان سرپرست باشگاه استقلال معرفی شد؛ اما بسته بودن حساب‌های مالی باشگاه، نداشتن حق امضا و عدم صدور حکم مدیریت وی مشکلاتی را برای این باشگاه به وجود آورد. در این بین شایعات متعددی درخصوص وجود اختلاف بین افتخاری و برخی از اعضای هیات‌مدیره استقلال مطرح شد و حتی شایعات تا حدی پیش رفت که گفته شد افتخاری هم از جمع استقلالی‌ها جدا و به سرنوشت حسنی‌خو دچار می‌شود؛ اما سرپرست جدید باشگاه استقلال در جلسه مخفیانه یکشنبه گذشته توانست اعضا را متقاعد کند تا حکم مدیریت او در این باشگاه را امضا کنند.

  • دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از مصرف 160 میلیون کیلوگرم گاز سی‌ان‌جی در استان طی سال گذشته خبر داد. سیدرمضان هاشمی افزود: آمار نشان می‌دهد که سال گذشته میزان مصرف بنزین نسبت به سال قبل از آن کاهش محسوسی داشته است و علت این کاهش، افزایش استفاده وسایل نقلیه از گاز سی‌ان‌جی در استان است. وی گفت: طبق آمار در کرمانشاه به‌طور میانگین روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار لیتر بنزین مصرف می‌شود که به دنبال کاهش این عدد و جایگزینی گاز «سی‌ان‌جی» به‌جای آن هستیم.

  • تنظیم و تالیف: حسن فرازمند‌‌‌‌‌

    در 11 شهریور سال 1354 درج خبری از وضعیت بد مالی در بازار آجرفروش‌ها باعث شد که کاریکاتورهایی در برخی از نشریات منعکس شود که یکی از آنها مورد توجه عموم قرار گرفت که در زیر آن نوشته شده بود «وقتی نان آجرفروش‌ها، آجر می‌شود» در آن کاریکاتور اهل و عیال یک آجرفروش دور یک سفره نشسته بودند که وسط آن نوشابه و چند آجر چیده شده بود و بچه‌‌ای در کنار سفره داشت آجر گاز می‌زد! در خبر مذکور آمده بود که: نمایندگان صاحبان کوره‌های آجرپزی و کارخانه‌های تولید آجر از وزیر مسکن و شهرسازی درخواست کردند که با خاموش کردن کوره‌های آجرپزی در یک نوبت موافقت کند، زیرا تمام آجرهای تولید شده آنها در ماه‌های گذشته بر اثر رکود روی دست کوره‌پزخانه‌ها مانده است.

  • سه‌شنبه‌ شب گذشته آتش‌سوزی در بخش لاریجان و کوه‌پایه‌های دماوند منجر به سوختن حدود یک هکتار از مراتع گون منطقه شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» و به گفته ساکنان روستاهای همجوار، این آتش‌سوزی حدود 5ساعت به طول انجامید که علت آن از سوی فعالان محیط زیست منطقه، چرای غیرقانونی و اسکان تعدادی از دامداران در آن مناطق بوده است. عباس میرزاکریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست دماوند در گفت‌وگویی با خبرنگار ما، با بیان اینکه آتش‌سوزی با حضور نیروهای امداد جنگلداری و مراتع منطقه خاموش شده، گفت: «منطقه مذکور جزو مناطق چهارگانه دماوند نبوده و مربوط به حوزه استان مازندران است.