شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه صنعتی ایران‌خودرو با تسریع در روند تامین قطعات، موفق به افزایش ۴۷درصدی تولید خودروی کامل و بدون کسری قطعه و افزایش ۴۲درصدی در صدور سند خودروها از ابتدای امسال تا ۲۲ اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه، ۷۱‌ هزار دستگاه خودروی کامل و بدون کسری قطعه تولید کرده که ۴۷‌ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و اسناد بیش از ۶۲‌ هزار دستگاه خودرو را صادر کرده که نسبت به سال گذشته رشد ۴۲درصدی را نشان می‌دهد.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام این خبر که مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی خواهد شد، تاکید کرد که «محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌‌‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگی‌‌‌های لازم انجام شده تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.»
  • ندا کریمی تحلیلگر بازار سهام
    نفت، متشکل از کربن و هیدروژن است، اما براساس طول مولکول‌‌‌ها اجزای مختلفی دارد و هر یک از اجزا خواص متفاوتی دارند. نفت‌خام کاربرد چندانی ندارد. با این حال نفت به دلیل دارا بودن هیدروکربن‌‌‌هایی با وزن مولکولی و طول‌‌‌های مختلف می‌‌‌تواند در صورت پالایش در موارد متعددی به کار رود. پالایش نفت فرآیند جداکردن و افزایش خلوص اجزای تشکیل‌دهنده مواد و فرآورده‌‌‌های نفتی است. پالایش نفت تبدیل نفت‌خام به مواد مفیدتر و ارزشمندتر، از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت، گاز مایع، نفتا، روانکارها و قیر است. هر یک از مواد یادشده نقطه جوش متفاوتی دارند، از این رو می‌‌‌توان آنها را با فرآیند تقطیر جدا کرد. همچنین از واحدهای کاتالیستی برای بهینه‌‌‌سازی محصولات در پالایشگاه‌‌‌های مدرن استفاده می‌شود.
  • روز گذشته دو نماد روغن‌‌‌ساز از افزایش نرخ مواد اولیه و نرخ فروش روغن خوراکی خبر دادند. در ادامه به تشریح جزئیات این دو نماد پرداخته شده است.
  • به رابطه قیمت نفت‌خام و فرآورده‌های حاصل از آن در عملیات تقطیر، کرک‌اسپرد گفته می‌شود. پالایشگاه‌ها از فعالان اصلی بازار نفت، عمدتا در معرض ریسک این فاصله قیمت با نفت‌خام قرار دارند. فعالیت پالایشگاه با هدف حداکثر کردن این فاصله قیمتی صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، کرک‌اسپرد به معنای تفاوت قیمت یک‌بشکه محصول با یک‌بشکه نفت‌خام است. در اواخر سال 1398 و اوایل سال 1399 کرک‌اسپرد پالایشی‌ها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، قرنطینه‌ها و در نتیجه کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت به‌شدت کاهش یافت، اما در حال حاضر برآوردها نشان می‌دهد که نرخ کرک‌اسپرد پالایشی‌ها با استفاده از فرمول «1:2:3» به 8 /21دلار بر بشکه رسیده است.
  • مراسم گشایش بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با سخنرانی وزیر نفت، رئیس مجلس و دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف برگزار شد. وزیر نفت به ضرورت توسعه صنعت نفت و سرمایه‌گذاری بیشتر در آن اشاره کرد. اوجی ضمن تشریح قراردادهای جدید صنعت نفت ایران از زمان آغاز دولت سیزدهم، از شرکت‌های خارجی دعوت کرد تا در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.
  • شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به نیابت از شرکت مادرتخصصی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران، قرارداد تعمیرات اساسی و راه‌‌‌اندازی پالایشگاه ال‌پالیتو در ونزوئلا را با مبلغ ۱۱۰ میلیون یورو منعقد کرد. این قرارداد پس از مذاکرات و بررسی‌‌‌های انجام‌‌‌شده در نیمه اردیبهشت‌‌‌ماه جاری با حضور وزیر نفت، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در کشور ونزوئلا منعقد شد.
  • اوپک اعلام کرد تولید نفت ایران در چهارمین ماه سال ‌جاری میلادی ۱۶هزار بشکه در روز افزایش یافته و قیمت نفت سنگین ایران در این ماه به ۱۰۶دلار و ۲۸سنت رسیده است.
  • تولید نفت ونزوئلا با واردات حجم بالایی از میعانات ایران که برای بهبود کیفیت نفت این کشور آمریکای جنوبی استفاده می‌شود، افزایش پیدا خواهد کرد. ایران امسال 8/ 6میلیون بشکه نفت به ونزوئلا تحویل داده است که ۴۸‌درصد افزایش در مقایسه با آمار کل سال ۲۰۲۱ داشته است.
  • آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد درآمد نفتی روسیه با وجود اینکه بسیاری از پالایشگاه‌ها پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، از خرید نفت این کشور خودداری کردند، امسال ۵۰‌ درصد بالاتر می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد مسکو از ابتدای سال ۲۰۲۲ هر ماه از فروش نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی که به حدود هشت میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود، حدود ۲۰میلیارد دلار درآمد داشته است.