شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • آلمان اعلام کرد در صورت توقف واردات انرژی از روسیه، ذخایر گاز این کشور تنها تا پایان تابستان یا اوایل پاییز دوام می‌‌‌آورد، پس مردم باید صرفه‌‌‌جویی کرده و از تعداد دفعات دوش آب گرم خود کم کنند. به‌‌‌گزارش راشاتودی، آلمان از مردم خواسته در صورت تحریم واردات گاز طبیعی از روسیه، از تعداد دفعات دوش آب گرم خود کم کنند. «کلاوس مولر»، رئیس آژانس شبکه گاز فدرال آلمان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «از خودتان یک سوال بپرسید؛ آیا واقعا لازم است هر روز دوش آب گرم بگیرید آن‌‌‌هم وقتی این آب با مصرف گاز گرم می‌شود؟» «مارگارت استاگر»، یکی از مسوولان کمیسیون اروپا هم اخیرا از شهروندان اتحادیه اروپا خواسته بود دوش گرفتن خود و فرزندانشان را کنترل کنند.
  • از امروز افزایش دامنه‌نوسان اجرایی شده است. همان اقدامی که روزهاست خیلی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه به آن امیدوار شده‌‌‌‌‌‌اند و باور دارند که با افزایش آن و در آینده عدم‌محدود بودنش، وضعیت بازار سرمایه کشورمان بهبود پیدا خواهد کرد. حتی مجتبی توانگر، نماینده مجلس هم اظهار امیدواری کرد که دامنه‌نوسان به‌طور کامل حذف شود، اما در کنار این امیدها، خبری از معجزه فعلا برای بورس نیست. هرچند امید و ابراز رضایت در این اقدام وجود دارد اما صحبت از یک زنجیره است که به یکدیگر متصل هستند.
  • دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس از امروز با افزایش یک واحد درصدی به مثبت و منفی ۶درصد تغییر می‌کند تا اولین گام برای نجات سهامداران از منگنه بورسی برداشته شود. اجرای این سیاست مهم اثر مستقیمی بر رشد یا افت قیمت‌ سهم‌ها نخواهد داشت؛ اما درصورت ادامه یافتن عملیات نجات از سوی سیاستگذار و تکمیل این فرآیند با کاهش هر چه بیشتر این محدودیت صف‌ساز، حذف حجم مبنا، فراموش کردن قیمت‌گذاری دستوری و گسترش جعبه ابزار بورس می‌توان به افزایش کارآیی بازار سرمایه امیدوار بود.
  • از امروز دامنه‌نوسان بازارهای اول بورس و فرابورس به منفی و مثبت 6‌درصد افزایش پیدا می‌کند. سازمان بورس و اوراق‌بهادار این خبر را هفته گذشته اعلام کرد و از همان روز فعالان بازار و سهامداران که سال‌هاست افزایش دامنه‌نوسان یکی از مهم‌ترین مطالبات آنان بوده است، به استقبال آن رفتند. هرچند بازشدن دامنه‌نوسان قرار است به‌صورت تدریجی صورت گیرد و در گام اول تنها یک‌درصد افزایش می‌یابد اما کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند افزایش دامنه‌نوسان حتی اگر یک‌درصد هم باشد، اقدام مهمی است، چراکه آغازی است برای تغییرات مثبت در بازار و هرچه محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار سهام کمتر باشد، شرایط بهتر خواهد شد. الیاس پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردی یکی از این کارشناسان است که پس از رسانه‌ای‌شدن خبر افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان به استقبال آن…
  • میثم ابوالقاسمی کارشناس بازارسرمایه
    شاخص‌کل بازار بورس تهران روز گذشته با بیش از 7‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار واحد افزایش، در محدوده یک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۴۷۵‌هزار واحدی قرار گرفت تا امیدواری‌های جدیدی نسبت به تداوم این وضعیت به‌وجود آید. بازار سهام در هفته‌ای که گذشت بر اثر یک بخشنامه جنجالی یک روز متوقف شد، با این حال بعد از یک روز ریزش مجددا توانست به مسیر تعادلی خود بازگردد. بورس تهران در دوسال اخیر تحت‌تاثیر عوامل داخلی و خارجی اثرگذار بارها تغییرمسیر داده است. موضوعی مهم که سرمایه‌گذاران بورسی نیز نسبت به آن واقف هستند؛ از این‌رو در مواجهه با شوک‌های بیرونی واکنش منفی نشان می‌دهند. این مهم حاکی از میزان اثرپذیری بازار از برخی سیاست‌های برون‌گروهی و تنش‌زا در راستای تغییرات متغیرهای اقتصادی است.
  • رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار از تصویب مقررات صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری «مختص اوراق‌دولتی» خبر داد و گفت: هجدهم بهمن ۱۴۰۰ این مصوبه به فعالان بازار سرمایه اطلاع‌رسانی شده است. مجید عشقی با بیان اینکه از تاریخ ۱۸ بهمن۱۴۰۰ تا امروز تعداد ۵ مجوز موافقت‌اصولی با تاسیس یا تبدیل ساختار صندوق صادر شده است، اظهار کرد: این صندوق‌ها اصولا از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی با سررسید ‌کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت هستند که این امر نیازمند وجود مقادیر قابل‌توجه اوراق‌بهادار با ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یادشده است.
  • با تصویب ضوابطی امکان افزایش حداکثر تا دوبرابر دامنه‌نوسان عادی نمادهای بورسی با درخواست بازارگردان میسر شد. زمانی‌سبزی، معاون عملیات بازار با بیان مطلب فوق گفت: مطابق مفاد ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران، بازارگردان می‌تواند در دوره فعالیت بازارگردانی، درخواست تغییر دامنه‌نوسان قیمت را که نباید از حالت عادی کمتر باشد را به بورس پیشنهاد دهد.
  • طبق مصوبه تاریخ ۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۰ هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران، ضوابط مربوط به مواد ۲۱، ۱۵ و ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق‌بهادار تهران در ابلاغیه روز یکشنبه (۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) معاونت عملیات بازار این شرکت به شرح زیر اعلام شد: