شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در یازدهمین جلسه کمیسیون بهبود محیط ‌‌‌کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، لایحه بودجه سال ١٤٠١ و اثرات آن بر فعالان اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رشد بی‌‌‌رویه سقف بودجه، افزایش وابستگی بودجه به نفت و نیز افزایش فشار مالیاتی به موجب آنچه در لایحه بودجه قید شده، از جمله نقدهایی بود که در مورد این لایحه مطرح شد.
  • اوپک و هم‌‌‌‌پیمانانش دیروز سه‌‌‌‌شنبه نخستین جلسه سال2022 را برگزار کردند تا در مورد سیاست عرضه نفت در ‌ماه فوریه تصمیم‌گیری کنند. یکی از نمایندگان این گروه به بلومبرگ گفت که اوپک‌پلاس تصمیم گرفت با وجود چالش‌های موجود در بازار، سیاست رشد ماهانه 400 هزار بشکه در روز خود را ادامه دهد.
  • کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی برسد اردوغان در نظرسنجی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری عقب بیفتد. هرچند که هنوز زمان زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باقی مانده است، اما اگر انتخابات همین امروز برگزار می‌شد او در برابر سه سیاستمدار شکست سختی می‌خورد: منصور یاواش شهردار آنکارا، اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول و دیگری مرال آکشنر که به آنگلا مرکل ترکیه شهرت دارد. دو تن اول از قضا شهردار و از اصلی‌ترین حزب رقیب یعنی حزب جمهوری خلق ترکیه هستند و نفر سوم، دبیر کل «ایی پارتی» است. به گزارش یورونیوزِ ترک، در آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته در ترکیه که توسط «متروپل» صورت گرفت، اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، اردوغان انتخابات را به منصور یاواش با اختلاف قابل توجهی می‌بازد. این حالت در شرایطی به‌دست آمده است که اگر قرار…
  • رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه محصولات پتروشیمی یکی از منابع اصلی تامین‌مالی و ارزآوری کشور محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، گفت: در بودجه۱۴۰۱ به موضوع سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها و تامین خوراک برای واحدهای پتروشیمی توجه شده است.
  • بر اساس آخرین داده‌های وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات‌متحده (HHS)، بیش از 103هزار نفر در حال حاضر به‌دلیل کووید-19 در بیمارستان بستری هستند. این اولین باری است که کل بستری‌ها در حدود 4 ماه گذشته شش‌رقمی شده است. تعداد بستری‌های کووید حدود یک‌سال پیش، در 14ژانویه 2021، به رکورد بیش از 142هزار نفر و آخرین‌بار در 11سپتامبر به بیش از 100هزار نفر رسید.
  • مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ضمن اعلام خبر ارزیابی فناوری‌های تولید هلیوم با هدف ارائه راهکار به شرکت ملی گاز ایران، توسعه فناوری و ساخت واحدهای تولید هلیوم در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گاز کشور را از اهداف راهبردی این شرکت برشمرد. محسن مظلوم فارسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌باف گفت: بر همین اساس، مقدار مصرف و افزایش احتمالی نیاز کشور به هلیوم طی ۱۰‌سال آینده، از طریق پروژه «ارزیابی فناوری‌های برداشت هلیوم با هدف ارائه راهکار به شرکت ملی گاز ایران» بررسی و تصویب شد.
  • آمریکا ‌ماه میلادی گذشته برای نخستین‌بار به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) جهان تبدیل شد. آمار گردآوری‌شده توسط بلومبرگ نشان داد تولید تاسیسات آمریکایی در دسامبر از تولید قطر بالاتر رفت که تا حدود زیادی به دلیل جهش صادرات تاسیسات سابین‌پاس و فریپورت بود. شرکت «چنیر انرژی»‌ ‌ماه گذشته اعلام کرد نخستین محموله از یک واحد تولیدی جدید در تاسیسات سابین‌پاس را برای تحویل آماده کرده است.
  • اویل‌پرایس طی گزارشی نوشت، این یک راز آشکار است که ایران با استفاده از چندین روش پوششی برای فروش نفت‌خام خود، تحریم‌های آمریکا را دور زده است. به گزارش اویل‌پرایس، اگر تهران و واشنگتن بتوانند به یک توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید دست یابند، به‌نظر می‌رسد پس از یک تعلیق طولانی مدت، ایران آماده است بار دیگر به‌صورت رسمی به صف صادرکنندگان نفت بپیوندد و احتمالا این اتفاق در اوایل سال ۲۰۲۲ روی خواهد داد.
  • گفت‌وگو: مصطفی الولی و عبده الاسدی ترجمه: حسین جابری انصاری
    در مجموع، اگر بپرسید آیا عرفات در سال ۱۹۷۷ به‌خاطر عنصر نفوذی که در جریان دموکراتیک داشت از ما بسیار زیاد می دانست، پاسخ مثبت است. با این حال حذف جریان دموکراتیک کار ساده‌ای نبود؛ چون ما یک مجموعه منزوی و با ترکیب محدود نبودیم؛ اما رهبری فتح، از هیچ کوششی برای انزوا و در محاصره قرار دادن ما در درون نهادهای جنبش و سازمان آزادی‌بخش فلسطین کوتاهی نکرد. نهادهایی که ما می توانستیم با حضور فعال در آن و بر اساس خاستگاه‌های جنبش فتح، با رهبری تشکیلات درباره امور مختلف بحث و مناقشه کنیم. تلاش همیشگی جریان ما این بود که بر اساس توانایی‌های افراد خود، جایگاه‌های سازمانی را به‌دست آوریم. شعار ثابت ما هم این بود: نیروی استوار و سازش‌ناپذیر در جایگاه‌های سخت.
  • الجزیره: «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت دومین سالروز شهادت شهیدان «سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در سخنانی گفت: «آمریکایی‌های قاتل، عراق را اشغال کردند و ده‌ها هزار نفر را به قتل رساندند و این کشور را تخریب کرده و منابع و ثروت‌هایش را غارت کردند و دست به شنیع‌ترین شکنجه‌ها علیه عراقی‌ها زدند. داعش ساخته دست آمریکایی‌هاست و این کشور مسوول تمام جنایت‌هایی است که در عراق صورت گرفت. آمریکا به بهانه داعش به عراق بازگشت.» سیدحسن نصرالله افزود: «آمریکاست که عراق را اشغال کرد و در این کشور راه استبداد را در پیش گرفت و قبل از ترور شهیدسلیمانی دست به جنایت‌ها و کشتارهای بسیار در این کشور زد.» نصرالله در بخش دیگری از سخنانش خطاب به عربستان و پادشاه این کشور بیان کرد: «تفکر داعش از عربستان آمد و…