شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • فروهر فردوسی/ کارشناس اقتصادی
    از نیمه دوم سال 1396 و نمایان شدن آسیب‌پذیری بالای اقتصاد ایران به‌ویژه بازار ارز از شوک‌های برون‌زای منتج از اخبار منفی از فرجام توافق برجام، سیاست‌گذار اقتصادی در گام دوم پس از فقدان اثرگذاری جدی بسته سه ضلعی سیاست‌گذاری (گواهی سپرده با سود 20 درصد، عرضه سپرده‌های ارز بنیان و پیش‌فروش سکه) با تسریع افت ارزش پول ملی در هفته‌های ابتدایی سال 1397 نهایتا در 20 فروردین آن سال، خروجی جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز مبنی بر تعیین نرخ برابری ارز ۴۲۰۰ تومانی و مشمول شدن قیمت‌های بالاتر ذیل قاچاق اعلام شد و عملا فصل جدیدی در اقتصاد ایران از کانال تثبیت نرخ ترجیحی و پیامدهای گسترده آن متبلور شد.
  • عدم تعادل اقتصادی در صنعت برق به‌دلایلی مانند افزایش بدهی‌ها، افزایش نرخ ارز، کاهش میزان سرمایه‌گذاری در اثر تشدید تحریم‌ها، بقای این صنعت را با خطر مواجه کرده است. این عدم تعادل، اثر‌پذیری این صنعت از تحریم‌ها را نیز افزایش داده است. علاوه بر ضرورت تامین برق مطمئن، هرگونه توسعه اقتصادی نیز در جهان امروز نیازمند توسعه ظرفیت‌های بخش برق است. بنابراین نه‌تنها بقای زندگی، بلکه توسعه و رشد اقتصادی نیز به شدت به انرژی برق وابسته است. در نتیجه ضروری است دستاوردهای فعلی این صنعت زیربنایی حفظ و زمینه رشد و ارتقای آن فراهم شود. اما دستیابی به این هدف با موانع و چالش‌های «فرابخشی» و «بخشی» مواجه است. گزارش حاضر که از سوی «بازوی پژوهشی مجلس» منتشر شده است، حاصل برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان بخش‌خصوصی، مدیران دولتی و…
  • سپهر برزی‌مهر/ دبیر سندیکای صنعت برق ایران
    صنعت برق یکی از شاهرگ‌های حیاتی توسعه کشورها محسوب می‌شود، به‌طوری‌که شاخص دسترسی به برق جزو اصلی‌ترین مولفه‌های ارزیابی میزان رقابت‌پذیری صنعتی است. در ایران صنعت برق سابقه‌ای نسبتا طولانی و بیش از یک قرن دارد و اکنون با ظرفیت تولید حدود 80 هزارمگاوات و با پشتوانه بیش از هزار بنگاه اقتصادی بزرگ، متوسط و کوچک و بومی‌سازی ساخت تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی، جزو صنایع پیشرو کشور محسوب می‌شود.
  • شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری ارمنستان روز گذشته در تهران آغاز به‌کار کرد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل در آیین آغاز به‌کار این اجلاس گفت: بدون شک دو کشور ایران و ارمنستان از روابط مستحکم و دوستانه سیاسی و تاریخی عمیقی برخوردار هستند.
  • معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به افزایش 7درصدی پیک امسال نسبت به سال گذشته گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته امسال در شاخص انرژی نیز حدود 2 درصد افزایش مصرف را تجربه کرده‌ایم. به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (‌پاون)، غلامعلی رخشانی‌مهر با تاکید بر اینکه بیشترین مصرف برق امسال مربوط به چهارم تیرماه بوده است، عنوان کرد: اوج مصرف این روز به حدود 59 هزار مگاوات رسیده بود که حدود 3 هزار و 900 مگاوات از این رقم مدیریت مصرف شده و 55 هزار و 100 مگاوات نیز تولید و به شبکه تزریق شده است. معاون هماهنگی توزیع توانیر تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون یزد و تبریز بیشترین مصرف برق را تجربه کرده و پرمصرف‌ترین مناطق کشور بوده‌اند. رخشانی‌مهر تصریح کرد: افزایش محسوس دمای هوا، عدم توجه به الزامات مدیریت مصرف و…
  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
  • از زمان ساخت فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» تاکنون، سازندگان آن در سودای شکستن رکورد جهانی در گیشه سینماها بوده و برای رسیدن به این هدف از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند. در هفته گذشته فیلم سینمایی «انتقام جویان:‌ پایان بازی» محصول مشترک کمپانی‌های مارول و دیزنی با چند سکانس جدید و ۱۸ ثانیه اضافی به پایان فیلم اکران شد تا با این کار بتواند فیلم پرفروش جیمز کامرون یعنی «آواتار» را شکست دهد و به پرفروش‌ترین فیلم گیشه تبدیل شود. هرچند «انتقام‌جویان» با این ترفند فروش خود را چند برابر کرد اما در نهایت به مقصود خود نرسید و رکورد «آواتار» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ همچنان پا برجا ماند.
  • مراسم تشییع پیکر ناصر هوشمند‌وزیری مجسمه‌ساز برجسته از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم عباس مجیدی رئیس هیات‌مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران گفت: جناب وزیری از موسسان انجمن و انسانی خلاق و پرتلاش بود. آثارش گواهی بر این امر هستند. متریالی که برای ساخت آثارش استفاده می‌کرد نشانی از شور و شوق او داشت و از طرفی توجه زیادی به داستان‌های اساطیری ایران در ساخت آثارش می‌کرد. قصد داشتیم قبل از فوت او نمایشگاهی از آثارش داشته باشیم ولی فرصت این کار را نیافتیم. با این حال خوشبختانه ویدئوهایی از او و کارهایش داریم.
  • شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین نشست خود نیم‌بها بودن بلیت سینماها غیر از روزهای سه‌شنبه‌ را ممنوع کرد.
  • مظهر خالقی، خواننده نامدار موسیقی کردی پس از نزدیک به چهار دهه به دعوت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و برای شرکت در کنگره مشاهیر کرد به ایران سفر می‌کند.