شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • موریس اله، اقتصاددان فرانسوی در نهم اکتبر سال 2010 چشم بر جهان فروبست. او در سال 1988 به‌خاطر «نقش پیشگام در بازارها و بهره‌برداری موثر از منابع» جایزه نوبل اقصاد را دریافت کرد. او 31 مه سال 1911 در پاریس به دنیا آمده بود و در دانشگاه پلی‌تکنیک پایتخت فرانسه درس خوانده بود. اله در دو کار عمده خود از روش‌های نوین ریاضی در تحلیل ثبات تعادل استفاده کرد؛ یعنی شرایطی که در آن یک اقتصاد بعد از اختلال در شرایط تعادلی خود از طریق‌ سازو‌کار قیمت‌ها دوباره به تعادل بازمی‌گردد. او در مطالعه سال 1948 خود نتایج مهمی را پیش‌بینی کرد که منجر به نظریه مدرن رشد اقتصادی در اواخر دهه 1950 و 1960 شد.

  • موزه عروسک‌های ملل پس از مدت‌ها نداشتن مکان و فضای مناسب بالاخره خانه‌دار شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با رونمایی از عروسک‌های اهدایی دکتر شمس‌الدین مفیدی و عروسک‌های فرهنگی محبوبه نورصالحی بار دیگر موزه عروسک‌های ملل پس از مدت‌ها نداشتن مکان و فضای مناسب بالاخره خانه‌دار شدند.

    در این باره احمد محیط‌طباطبایی، رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با حضور در افتتاح و بازگشایی موزه عروسک‌های ملل عنوان کرد: درصدد هستیم با همکاری شهرداری منطقه 12 و همچنین در محل کنونی (موسسه و خانه دوستان آشنا) به صورت جداگانه دو موزه عروسک‌های ملل داشته باشیم که کارهای راه‌اندازی موزه عروسک‌های ملل در منطقه 12 نیز در حال انجام است.

  • دکتر سعید معیدفر
    مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی

    یکی از مشکلاتی که در جریان گسترش کلان‌شهرهای کشور در نتیجه بورس‌بازی زمین و مسکن رخ می‌دهد مهاجرت جمعیت مناطق مرکزی شهر به مناطق پیرامونی و حاشیه‌ای شهرها است. شکل‌گیری موج گسترده‌ای از آپارتمان‌سازی در محدوده منطقه 22 شهر تهران نمونه‌ای از این روند است. در نتیجه گسترش بی‌رویه افقی پایتخت به تدریج حجم زیادی از جمعیت ساکن در مناطق مرکزی شهر به مناطق حاشیه‌ای مهاجرت می‌کنند و به این ترتیب مناطق مرکزی که روزی کانون رفت و آمد و کنش‌های اجتماعی بوده‌اند خالی از جمعیت می‌شوند.

  • ماجرای زشت و ناپسند هتاکی فرد یا عده‌ای ناشناس به سنگ قبر پیشکسوتان فوتبال صدای اهالی این رشته ورزشی را درآورده و آنها خواستار برخورد قاطع مسوولان مربوطه با عاملان این کار شدند. علی پروین پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با «ایسنا» از طرفداران استقلال و پرسپولیس خواست با همکاری یکدیگر عامل یا عاملان تخریب سنگ قبور پیشکسوتان دو تیم را به دام بیندازند تا به‌صورت جدی با آنها برخورد شود: «فکر می‌کنم استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها باید دست به‌دست هم دهند و این افراد بی‌معرفت و از خدا بی خبر را هر چه‌ زودتر‌گیر بیندازند و تحویل قانون دهند تا با آنها به‌صورت جدی برخورد شود و درس عبرتی برای آنها شود.

  • دنیای اقتصاد: محصولات دیجیتال شخصی یا گجت‌ها محبوب‌ترین همراهان این روزهای مردم در سراسر دنیا هستند. بازار متنوع این محصولات در سال‌های اخیر روند رشد را پشت سر گذاشته است. با این حال بازار این محصولات گویا سال 2016 را هم مانند سال قبل با رکود به پایان خواهد رساند. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که بازار محصولات دیجیتال شخصی سال 2016 را با کاهش 3 درصدی در میزان صادرات جهانی‌اش به پایان می‌رساند. به این ترتیب امسال دومین سال متوالی کاهش میزان صادرات جهانی این محصولات خواهد بود.

  • دنیای اقتصاد: وزارت خرانه‌داری تفاسیر خود را از همکاری شرکت‌ها و موسسات آمریکایی و غیرآمریکایی با ایران به‌روز کرد. این تفاسیر در سه سر فصل اقدامات مالی و بانکی، نهادهای خارجی تحت‌مالکیت و کنترل اشخاص آمریکایی و سایر موارد انجام شده است. براساس یکی از تفاسیر، ارائه خدمات دلاری به ایران از سوی بانک‌های غیرآمریکایی آزاد شده است. این امکان پیش از این برای ایران مجاز نبود؛ اما در تفسیر جدید علاوه‌بر اشخاص ایرانی، نهادهای مالی ایرانی که نامشان در فهرست توقیف دارایی‌ها از سوی آمریکا قرار دارد، از این امکان برخوردار شده‌اند.

  • دنیای اقتصاد: «پژوهشکده پولی و بانکی» در قالب یک یادداشت سیاستی به بررسی نحوه اثرگذاری نوسانات ارزی بر سودآوری بانک‌ها پرداخته است. بر مبنای بررسی‌های انجام شده، افت و خیز نرخ ارز در کوتاه‌مدت برای شبکه بانکی کشور سود‌آور خواهد بود. نوسانات مثبت در بازار ارز، از محل افزایش دارایی‌های ارزی بر سودآوری شبکه بانکی تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، تاثیرات روانی حاصل از کاهش نرخ ارز نیز سبب تبدیل ارز به ریال از سوی دارندگان ارز خواهد شد که در نهایت منابع مالی و توان تسهیلات دهی بانک‌ها را افزایش خواهد داد.

  • دنیای اقتصاد: با وجود سپری شدن فصل طلایی نقل و انتقالات ملکی، برخی از موجران که املاک مسکونی نوساز خود را به بازار اجاره عرضه کرده‌اند، با پافشاری روی قیمت‌های بالاتر از متوسط منطقه، ساز مخالف می‌نوازند. به گزارش «دنیای اقتصاد» سن پایین یک ملک امتیاز مهمی است که در قیمت‌گذاری نهایی در بازار مسکن نقش بسزایی دارد؛ به نحوی که به اذعان مشاوران املاک قیمت اجاره بهای نهایی یک آپارتمان کلید نخورده در مناطقی که مطلوبیت بیشتری دارد، بعضا تنها به خاطر این ویژگی حدود 20 درصد بالاتر از متوسط قیمت منطقه پیشنهاد می‌شود.

  • محسن جلالپور / رئیس سابق اتاق ایران

    در خبرها خواندم که قیمت برنج ایرانی سه برابر قیمت برنج در بازارهای جهانی است. من در زمینه برنج و بازار آن متخصص نیستم و نمی‌توانم عوامل اثر گذار بر قیمت تمام شده آن را تجزیه و تحلیل کنم، اما این را می‌دانم که برنج هم مثل بیشترمحصولات ایرانی از یک عارضه رنج می‌برد. این عارضه در بسیاری از تولیدات دیگر در بخش‌های مختلف اعم ازکشاورزی، صنعتی، معدنی، خدمات و . . . نیز وجود دارد. یاد بیماری افتادم که به پزشک مراجعه کرد و گفت دست به هرجای بدنم که می‌زنم، احساس درد شدید می‌کنم.

  • سنا: مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: با صدور بیش از 30 هزار کد جدید در ماه گذشته تعداد کدهای سهامداران بازار سرمایه از مرز 9 میلیون کد گذشت. محمدرضا محسنی مدیرعامل سمات با اعلام این خبر گفت: تعداد 30 هزار و 21 کد جدید در شهریورماه امسال صادر شد تا تعداد کد سهامداران بورسی به رقم 9 میلیون برسد. وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر 4 میلیون و 600 هزار مرد و 2 میلیون و 136 هزار زن در بازار سرمایه ایران کد سهامداری دریافت کرده‌اند و بیش از 34 هزار کد حقوقی و 712 کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است.