شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • مترجم: مریم مرادخانی
    سال‌ها بعد در تاریخ خواهند نوشت که سال ۲۰۲۰ برای بسیاری از آدم‌ها، دوران شوک روانی بود. بیماری کرونا جهان را فرا گرفت، خیلی‌ها برای مدت‌ها مجبور به قرنطینه شدند، میلیون‌ها نفر مریض شدند و صدها هزار نفر جان خود را از دست دادند. کارکنان خط مقدم که مستقیم با مردم در ارتباطند، جان خود را به خطر انداختند تا خدمات اساسی را به مردم برسانند. اقتصادها از حرکت ایستادند. بعضی از کارمندها موقتا کار خود را از دست دادند. بعضی از شرکت‌ها ناچار به تعدیل نیرو و بعضی دیگر، به کلی تعطیل شدند. نرخ بیکاری سر به فلک کشید همه اینها در کنار سایر اتفاقاتی که هر کشوری را به نوعی درگیر کرده بود، امسال را به یک سال سخت تبدیل کرد.
  • مترجم: مریم رضایی
    این روزها مبهوت آمارها و نمودارهای وحشتناک مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 در کشورهای مختلف دنیا هستیم. اما همان‌‌طور که آلبرت بارتلت فیزیکدان می‌گوید: «بزرگ‌ترین کمبود نژاد بشر، ناتوانی ما برای درک تابع نمایی است.»
  • دکتر رحمن عابدین‌زاده‌نیاسر، فاطمه وحیدی www.noyanteam.com
    اگر مدت زمانی طولانی را در یک محیط کاری گذرانده باشید، احتمالا با کارفرمایان بدی روبه‌رو شده‌اید؛ افرادی که قدرتی تهاجمی دارند، خلاقیت‌ها را سرکوب می‌کنند، مدیریت ذره‌بینی دارند و با ایجاد رعب در بین کارکنان حکومت می‌کنند. اگر خوش‌شانس باشید ممکن است با مدیران خوبی نیز روبه‌رو شده باشید. در بهترین حالت کارفرمایان چند کارکرد کلیدی دارند که شامل موارد زیر است اما نمی‌توان دقیقا کارکردهای آنان را به موارد زیر محدود کرد:
  • جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی که توسط وزارت صمت اعلام شده، حکایت از ثبات نسبی سطح کیفی محصولات خودروسازان کشور دارد. در این گزارش همچنین فاکتور میزان رضایتمندی مشتریان از خودروها در بازه زمانی سه ماه پس از تحویل نیز گنجانده شده است. بر این اساس، رده‌بندی کیفی خودروها علاوه بر ارزیابی عادی گذشته، به میزان رضایتمندی مشتریان نیز وابسته شده است. گویا این شاخص به دستور وزارت صمت اضافه شده و طبق آن آخرین وضع کیفی سه ماهه خودروها نیز ملاک ارزیابی سطح کیفیت ماهانه‌شان قرار گرفته و خواهد گرفت.
  • تحریم‌های صنعت خودرو علاوه بر اینکه تیراژ خودروسازان را کاهش داد، عرضه به بازار را نیز با اخلال همراه کرد. کاهش تیراژ در کنار اجرای طرح‌های ناموفقی مانند پیش‌فروش‌های گسترده باعث شد تا خودروسازان با چالشی به نام تعهدات معوق روبه‌رو شوند. چالش تعهدات معوق بیش از پیش عرضه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور به بازار را تحت فشار قرار داد و همین مساله آشفته شدن بازار خودرو را رقم زد. بر این اساس با کاهش عرضه خودرو به بازار بساط واسطه‌گری و دلالی در بازار بیش از پیش داغ شد.
  • قرار است شرکت هیوندای موتور از سال 2022 در سنگاپور خودروهای برقی تولید کند. بر این اساس، این خودروساز کره‌ای 30 هزار دستگاه خودروی برقی را به‌طور سالانه در کارخانه سنگاپور تولید می‌کند و 6 هزار دستگاه این وسایل‌نقلیه نیز قرار است به بازار این کشور عرضه شود. نخستین خودرویی که انتظار می‌رود در این کارخانه تولید شود، احتمالا یک کراس‌اوور برقی با نام «آیونیک 3» خواهد بود. رویترز گزارش داد که عملیات ساخت این کارخانه در زمینی به مساحت 28 هزار متر مربع در سنگاپور از ماه اکتبر آغاز می‌شود؛ این در حالی است که برنامه اصلی هیوندای برای آغاز ساخت کارخانه مزبور در ماه مه امسال، به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد. هیوندای که بزرگ‌ترین خودروساز کره‌جنوبی است پیش‌تر اعلام کرده بود برنامه دارد تا ظرف پنج سال، 10 درصد از…
  • شرکت فورد تعداد 5/ 1 میلیون ماسک را به ایالت میشیگان آمریکا اهدا خواهد کرد. این اقدام بخشی از برنامه توزیع سراسری ماسک در این ایالت است تا تعداد چهار میلیون ماسک در میان مردم میشیگان توزیع شود و بتوان مانع از شیوع بیشتر ویروس کرونا شد. قرار است بر اساس این برنامه ماسک‌ها در دسترس اقشار با درآمد پایین قرار بگیرد. جیم هکت، مدیرعامل فورد اعلام کرد که این خودروساز از ابتدای بحران کرونا تاکنون تعداد 72 میلیون قطعه ماسک را تولید کرده و 5/ 1 میلیون ماسک را نیز قرار است به ایالت میشیگان اهدا کند. این تعداد ماسکی که فورد به‌طور مجانی برای میشیگانی‌ها درنظر گرفته است، نزدیک به یک هفته تولید بخش ماسک فورد را شامل می‌شود. فورد در این مورد به وب‌سایت کاراند درایو گفته است که به دلیل مازاد ذخیره ماسک‌های تولید شده از سوی…
  • مرسدس‌بنز، 30 هزار و 130 دستگاه از محصولاتش در استرالیا را به دلیل مشکل سانروف فراخوان می‌دهد. مرسدس کلاس سی، سی ال کا، سی ال اس و کلاس ای مدل‌های 2000 تا 2010 مشمول این فراخوان می‌شوند. در بیانیه کمیسیون رقابت و مصرف‌کنندگان استرالیا آمده است: در برخی از خودروها اتصال میان پنل شیشه‌ای سانروف و قاب متحرک برخی از خودروها ممکن است دارای استاندارد‌های لازم نباشد و صفحه شیشه‌ای از خودرو جدا شود. مرسدس نیز در بیانیه‌ای گفت: «در صورت جدا شدن پنل شیشه‌ای، امکان بروز تصادف و متعاقبا آسیب دیدگی و مرگ سرنشینان خودرو و دیگر وسایل نقلیه وجود دارد.» این خودروها در حد فاصل بین ژانویه 2000 تا ژوئیه 2010 به فروش رسیده‌اند و از دارندگان آنها خواسته شده تا طبق فهرست اعلام شده وسایل نقلیه خود را به نمایندگی‌های فروش…
  • یک دستگاه فراری GTB در ایالات‌متحده رکورد فروش را در تاریخ حراجی‌های آنلاین شکست. بر این اساس، رقم پرداختی 08/ 3 میلیون دلار برای فراری GTB مدل 1966 رکورد حراجی‌های آنلاین را شکسته است. طبق گفته برگزارکننده این حراجی، تاکنون تنها 206 دستگاه از این خودرو تولید شده است که فقط 40 دستگاه از آنها رنگی دارد که در حراجی موردنظر به فروش رفته است. پیش از این، رکورد فروش متعلق به یک دستگاه ابرخودروی 2003 فراری انزو بود که دو ماه پیش با قیمت 6/ 2 میلیون دلار به فروش رسیده بود. بعد از گسترش ویروس کرونا عموم حراجی‌های خودرو‌های لوکس و کمیاب به‌صورت آنلاین انجام شد و در این مدت رکورددار بیشترین قیمت حراجی‌های آنلاین همین فراری GTB بوده است. البته در مجموع، فراری GTO مدل 1962 که در سال 2018 به فروش رسید بیشترین رقم را…
  • دولت در حالی مصوبه افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده را ابلاغ کرده که عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور می‌گوید دریافت این پول از ابتدا غیرقانونی بوده است. معاون اول رئیس‌جمهوری شنبه مصوبه مربوط به افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده را ابلاغ کرد و بر اساس آن هزینه اسقاط خودروهای مذکور از ۵۵۰ هزار ریال به یک میلیون ریال افزایش یافت.