شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • به‌دنبال خبری مبنی‌بر بازنشستگی اجباری صادق زیباکلام از دانشگاه تهران، دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این دانشگاه در سال گذشته برای این عضو هیات علمی خود هیچ‌گونه حکم بازنشستگی صادر نکرده است و ایشان کماکان در دانشگاه تهران در کسوت استادی حضور و فعالیت دارند و حقوق خود را در فروردین‌ماه امسال از دانشگاه تهران دریافت کرده‌اند.
  • محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح مبنی‌بر توقف فعالیت اتوبوس‌های ایدز، گفت: اتوبوس‌های ایدز کماکان به فعالیت خود در شهرستان‌های مختلف کشور ادامه می‌دهند. او همچنین با بیان اینکه تاکنون بیش از 800 نفر به علت مصرف قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شده‌اند، گفت: 11 نفر به‌دلیل مسمومیت با قارچ فوت کردند و حدود 220 تا 230 نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. سه نفر هم پیوند کبد شده‌اند.
  • دکتر موسی غنی‌نژاد
    خروج پرهیاهوی دولت ایالات‌متحده آمریکا از برجام آشکارا هدفی جز تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و در تنگنا گذاشتن آن ندارد. موضع دولت‌های اروپایی حفظ برجام و تشویق ایران به ماندن در آن است و برای این منظور تلاش دارند به هر ترتیبی که می‌توانند با تحریم‌های ثانویه آمریکا مقابله کرده و حتی‌الامکان آنها را خنثی سازند.
  • همزمان با عقد قرارداد موقت میان ایران با کشور‌های اوراسیا، کشورمان 246 قلم کالا شامل 76 قلم حوزه کشاورزی و 172 کالا در حوزه صنعت برای قرار گرفتن در لیست تعرفه ترجیحی به اوراسیا معرفی کرد و طرف مقابل بلوک اقتصادی اوراسیا نیز 175 قلم کالا شامل 53 کالای کشاورزی و 12 قلم صنعتی را در لیست کالاهای تعرفه ترجیحی گنجاند تا به این طریق شاهد آغاز رقابت تجارتی در اوراسیا باشیم.
  • معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، سناریوهای احتمالی برای پیک تابستان سال جاری را تشریح کرد. به‌گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو»، محمودرضا حقی‌فام، نیاز واقعی مصرف برق امسال را 60 هزار مگاوات دانست و افزود: در تلاشیم تا امسال با افزایش 1000 تا1500 مگاواتی پیک‌سایی نسبت به سال گذشته بتوانیم این رقم را به آستانه پنج هزار مگاوات برسانیم تا بتوانیم از اوج مصرف تابستان 97 بدون خاموشی گسترده عبور کنیم.
  • حفر و تجهیز چاه‌های جدید، اجاره چاه‌های کشاورزی، قطع انشعابات مربوط به آبیاری فضای سبز و تکمیل تاسیسات تصفیه و گندزدایی آب برای انجام اقدامات اضطراری تامین، چهار محور اصلی اقدامات اضطراری برای افزایش ظرفیت تامین آب در دوران تنش آبی محسوب می‌شود.
  • هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از یک مصوبه را که متضمن ثابت نگه‌داشتن نرخ خرید برق از سوی وزارت نیرو از نیروگاه‌های خارج از مدیریت این وزارتخانه بود، برخلاف قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل شورای اقتصاد تشخیص داد و باطل کرد. به‌گزارش «دیوان عدالت اداری»، هیات عمومی این دیوان به‌دنبال شکایت و درخواست ابطال بند یک مصوبه 263 هیأت تنظیم بازار برق ایران مبنی بر ثابت نگه‌داشتن تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های غیردولتی، آن را با تأیید نظر کمیسیون تخصصی مربوطه باطل کرد. در نظریه کمیسیون تخصصی در مورد ابطال بند یک مصوبه 263 هیات تنظیم بازار برق ایران آمده است، وزارت نیرو مکلف است در صورت نیاز با حفظ مسوولیت تامین برق، به‌منظور ترغیب سایر موسسات داخلی به تولید هرچه بیشتر تولید نیروی برق از نیروگاه‌های خارج از…
  • نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا تصمیم گرفته که برای یک دوره شش‌ساله دیگر هم در مقام ریاست‌جمهوری باقی بماند. اولین نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا حاکی از آن است که نیکولاس مادورو توانسته است در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی دست یابد. تیبیسای لوسنا، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا با اشاره به شمارش 6/ 92 درصد آرای اخذشده در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که بر اساس نتایج به‌دست‌آمده مادورو در سمت خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور ابقا شده است.
  • محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد عربستان حدود یک ماه است که در انظار عمومی ظاهر نشده و همین مساله به شایعات زیادی دامن زده است. آخرین خبر منتشر شده از محمد مربوط به 4 اردیبهشت است که ظاهرا او را در یک جلسه اقتصادی دولت نشان می‌دهد. البته خبرگزاری دولتی عربستان برای این خبر از تصویر آرشیوی استفاده کرد. در سفر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به ریاض که اولین سفر او به منطقه پس از انتصابش محسوب می‌شد، هیچ یک از رسانه‌ها تصویری از ملاقات او با محمد‌بن‌سلمان منتشر نکردند. حتی اقدام رئیس دفتر ویژه بن‌سلمان در انتشار تصویری از محمد در کنار ولیعهد ابوظبی، پادشاه بحرین و رئیس‌جمهوری مصر نیز نتوانست به شایعات پایان دهد؛ چراکه فعالان عربستانی در فضای مجازی معتقدند این عکس می‌تواند به هر زمانی مربوط باشد. به همین دلیل اکنون 3…
  • گابریلا لازاریدیس/ جیووانا کامپانی/ آنی بنونیست و دیگران ترجمه: محمدحسین باقی
    طی سه دهه گذشته، احزاب راست افراطی در اروپا افزایش حمایت انتخاباتی را تجربه کرده و موفق شدند آنهایی را که روزگاری به این احزاب رای می‌دادند («رای‌دهندگان جدید») به رای‌دهندگانی وفادار تبدیل سازند (ایجاد یک مجموعه‌ای از رای‌دهندگان جدید). «اسکاچ» و «کلینگمان» تجلی‌های رادیکالیسم و افراط‌گرایی را به منزله «آسیب‌شناسی معمول جوامع صنعتی» شناسایی کرده‌اند که آنها ظهورش را به تغییرات ساختاری و اجتماعی- اقتصادی و تغییرات در نظام ارزش‌هایی که در جوامع معاصر درحال وقوع است نسبت داده‌اند. هدف اصلی این فصل شناسایی احزاب راست افراطی در یونان و بررسی این است که آیا این احزاب دارای هویت جمعی مشترک هستند یا خیر. ما بر سه حزب سیاسی متمرکز می‌شویم: «سپیده طلایی»، لائوس» و «آنل».