شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • فرانک گاردنر /بی‌بی‌سی
    فنلاند و سوئد، دو کشور بی‌‌‌طرف شمال اروپا، چنان از حمله روسیه به اوکراین نگران شده‌اند که مدتی است به طور جدی به موضوع پیوستن به ناتو فکر می‌کنند و شاید در همین تابستان، این عضویت تحقق پیدا کند. روسیه به آنها هشدار داده است که عضو ناتو نشوند و اگر این عضویت رخ دهد، مسکو واکنش نظامی تاکتیکی به این رویداد نشان خواهد داد. حالا این پرسش مطرح است که آیا اگر یکی از این دو کشور یا هر دوی آنها به عضویت ناتو درآیند، اروپا جایی امن‌تر خواهد بود یا خطرناک‌تر؟
  • کاترین واینر/ گاردین
    سال ۲۰۱۹ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که ناتو دچار مشکلات بزرگی شده است. هشدار او حاصل نگرانی از این موضوع بود که ناتو در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دیگر برای دفاع از اعضا نمی‌تواند روی آمریکا حساب کند و نکته جالب توجه این است که ماه گذشته ترامپ تایید کرد که هشدار داده بود، آمریکا از اعضای ناتو در برابر روسیه دفاع نخواهد کرد. اکنون که حدود سه‌سال از هشدار رئیس‌جمهور فرانسه می‌گذرد، اعضای ناتو در حال تغییر دادن رفتار خود هستند. آنها به میزان چشمگیری بر بودجه دفاعی خود افزوده‌اند. البته تنها هشت‌عضو از 30عضو ناتو سال گذشته به وعده خود یعنی اختصاص ۲‌درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه نظامی عمل کردند.
  • گروهی از قانون‌گذاران ایالت اوهایو آمریکا لایحه ای برای کیفری کردن تعقیب افراد با استفاده از گجت «ایرتگ» ارائه کرده‌اند. به گزارش انگجت، لایحه مذکور که HB672 نام گرفته در صورتی‌که تصویب شود، نصب عمدی یک دستگاه یا اپلیکیشن ردیابی روی مایملک شخصی فرد بدون رضایت وی را ممنوع می کند. پس از آنکه شبکه خبری 3News گزارشی از افزایش استفاده از دستگاه هایی مانند اپل ایر تگ توسط مزاحمان برای تعقیب افراد انجام داد، قانون‌گذاران اوهایو تصمیم گرفتند چالش روزافزون تعقیب از راه دور را کنترل کنند.
  • نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) نشان می‌دهد که تعداد طرفداران قانون‌گذاری و نظارت بیشتر دولت بر شرکت‌های بزرگ فناوری به نسبت سال گذشته، کاهش یافته است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، تنها ۴۴ درصد از مردم آمریکا خواهان اعمال مقررات برای پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری هستند.
  • جان دنی/ وال‌استریت‌ژورنال
    در هفته‌های اخیر، جنگ روسیه علیه اوکراین، اثرات بزرگی بر بازارهای گوناگون داشته و انتظار می‌رود، این اثرات ادامه پیدا کند. اساسا تحولاتی ماندگار در حوزه‌های تجاری و الگوهای همکاری اقتصادی بین کشور‌ها به وجود خواهد آمد، اما جنگ اوکراین صرفا بر مسائل اقتصادی و تجاری اثر نداشته است و شاهد تحولات بزرگی در حوزه‌های سیاسی و ژئوپلیتیک هستیم. از چندی پیش، موضوع پیوستن دو کشور جدید به ناتو مطرح شده است و به نظر می‌رسد، روند عضویت آنها و واکنشی که روسیه به این تحولات نشان خواهد داد، عامل جدیدی برای اتفاقات در آینده خواهد بود.
  • شرکت Crossword-Solver به تازگی با بررسی میزان استفاده کاربران از ایموجی‌‌های مختلف در سراسر جهان اعلام کرد که ایموجی «چهره با اشک شوق» بیشترین استفاده را داشته است. طبق نتایج این بررسی، این ایموجی در بین ۷۵ کشور جهان، به‌عنوان ایموجی پرطرفدار انتخاب شد و رتبه نخست را از آن خود کرد.
  • پنتاگون آزمایش فناوری امواج مایکروویو قدرتمندی را تکمیل کرده که قادر به از کار انداختن همزمان چند پهپاد است. به نوشته نشریه «دفنس وان» این نخستین‌بار نیست که پنتاگون فناوری مذکور را آزمایش می‌کند. سازمان مذکور در بهار و پاییز سال گذشته نیز دو آزمایش دیگر انجام داد. جدیدترین آزمایش سیستم نیز طی هفته‌ای از ۴ آوریل در ایالت آریزونا آمریکا انجام شده است.مایکل دیجنارو رهبر تیم آزمایشی در دفتر مذکور در یک کنفرانس خبری گفت: ما در هفته اول آزمایش روی امواج مایکروویو پر قدرت و شیوه انتشار آنها تمرکز کردیم. ما مشغول بررسی طیفی برای به دام انداختن هدف‌هایی بودیم که وارد محدوده می‌شدند و همچنین درباره مدت زمان لازم برای راندن یا شکست دادن هدف نیز تحقیق کردیم. به گفته او سیستم اپیروس توانست وظایف محول‌شده را با موفقیت…
  • نويسندگان: Henning Piezunka, Vikas Aggrawal مترجم: مريم رضايي منبع: Insead Knowledge
    آیا این موقعیت برای شما آشنا نیست؟ در یک جلسه نشسته‌‌اید و به همراه همکارانتان با انرژی کامل صحبت می‌کنید که چطور یک چالش یا مساله مهم را مدیریت کنید. ایده‌ها و پیشنهادها آنقدر سریع مطرح می‌شوند که فردی که قرار است برای صورت‌جلسه نت‌‌برداری کند، دائما عقب می‌‌ماند. ناگهان یک صدای جدید شنیده می‌شود؛ صدایی متعلق به فردی که معمولا در جلسات این‌چنینی صحبتی نمی‌کرد. انگار یکی از صندلی‌‌های موجود در اتاق کنفرانس به صدا درآمده است. گروه ساکت می‌شود و توجه‌ها به سمت این فرد جلب می‌شود. همه منتظر یک اتفاق ویژه هستند.
  • مترجم: علی پورقاسمی منبع: Forbes
    فرقی نمی‌کند که شرکت‌ها به تنوع بخشیدن به نقش‌های مدیریت نیاز داشته باشند، یا تسهیل جست‌وجوی طولانی استعدادها، به پیاده‌سازی روشی بهتر برای بررسی ساعات اضافه کاری کارکنان یا کاهش بودجه تبلیغاتی، هیچ‌کدام از این هدف‌ها کوچک نیستند و این جاست که تحلیل داده‌ها می‌تواند سودمند باشد.