شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دنیای اقتصاد : با گذشت هشت سال از زمان آغاز به کار شرکت شهربان و حریم‌بان، نه تنها از شمار تخلفات ساختمانی کاسته نشده است، بلکه آمار پرونده‌های کمیسیون ماده 100 از افزایش چشمگیر این تخلفات، آن هم در شرایط رکود ساخت و ساز حکایت دارد و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در زمینه کاهش تخلفات ساختمانی محقق نشده است. مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با انتقاد از عملکرد شرکت شهربان در زمینه جلوگیری از تخلفات ساختمانی گفت: آیین‌نامه اجرایی شرکت شهربان بعد از حدود هشت سال از تاسیس، چندی پیش به تصویب رسید و در این مدت بدون آیین‌نامه مدون و شرح وظایف دقیق فعالیت کرده است.

  • دنیای اقتصاد: «یوآن آرخیو» دبیر وزارت بازرگانی ایالت کاتالونیا که به همراه خانم «فرانچسکو گواردیولا» رئیس مرکز تعاملات اقتصادی این ایالت به تهران آمده بود، در اتاق تهران با بهمن عشقی دیدار و در مورد فعالیت‌های اقتصادی این ایالت در ایران و توسعه روابط با فعالان بخش خصوصی گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف با اشاره به انگیزه بالای موجود بین شرکت‌های بخش خصوصی فعال در تهران و کاتالونیا برای توسعه روابط، به برنامه‌ریزی بیشتر برای تبادل اطلاعات و زمینه‌سازی برای حضور هیات‌های تجاری دو طرف متعهد شدند.

  • دنیای اقتصاد: در حالی برخی منتقدان توافق نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با رنو را دخالت دولت در خودروسازی کشور تعبیر می‌کنند که بنابر اساسنامه این سازمان، ایدرو حق قانونی در امضای قرارداد مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی را دارد. منتقدان امضای قرارداد همکاری مشترک ایدرو با رنو را دخالت دولت در صنعت خودرو کشور قلمداد کرده‌‌ و معتقدند که این سازمان اجازه امضای قرارداد مستقل با خودروسازان خارجی را ندارد. حال آنکه بررسی قانون تاسیس و اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نشان از آن دارد که ایدرو می‌تواند به‌صورت مستقل به امضای قرارداد با دولت‌ها یا شرکت‌های خارجی بپردازد و از این طریق سرمایه‌ خارجی را جذب کند.

  • محمدحسین بابالو: در گذشته از زغال‌سنگ به‌عنوان پلی به سوی آینده یاد می‌شد، ولی عوارض زیست محیطی آن باعث شد تا نگاه‌ها به زیان این حامل انرژی تغییر کند. وضعیت تقاضای برق و شکل‌های مختلف انرژی باعث شده تا باز هم زغال‌سنگ جذابیت پیشین خود را باز یابد تا جایی که شاهد افزایش 70 درصدی بهای این کالا در سال جاری میلادی هستیم و حتی ممکن است زغال‌سنگ رکوردهای قیمتی جدیدی را تجربه کند.

    از لحاظ صنعتی و تجاری، زغال‌سنگ به دو‌گونه متفاوت تقسیم بندی می‌شود؛ زغال‌سنگ کک‌شو که مواد فرار و خاکستر بیشتری داشته و پس از طی مراحل کک‌سازی، در تولید فولاد خام مورد استفاده قرار گرفته و نوع دیگر آن با عنوان زغال‌سنگ حرارتی یا آنتراسیت که مواد فرار و خاکستر کمتری داشته و به دلیل بالاتر بودن درصد کربن،…

  • خبرگزاری مهر: مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود ۱۰هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط غیرفعال و راکد در کشور اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت کارگزاران تجاری می‌تواند به بنگاه‌های اقتصادی کمک کند. علی‌اصغر توفیق در نشستی خبری با تاکید بر نقش‌آفرینی موثر کارگزاران تجاری در بهبود فضای کسب و کار و توسعه حرفه‌ای روابط تجاری گفت: امیدواریم با برگزاری نخستین همایش بین‌المللی کارگزاران تجاری و نمایشگاه بروکر ۲۰۱۶ و سمینارهای تخصصی جانبی، موجبات رشد و توسعه فضای کسب و کار و افزایش تعاملات کارگزاران با فعالان اقتصادی داخلی و خارجی فراهم شود.

  • دنیای اقتصاد: شرکت ملی نفت ایران مطالعه روی یکی دیگر از میدان‌های نفتی کشور را به روس‌ها سپرد. این تفاهم‌نامه که با شرکت تاتنفت برای مطالعه میدان نفتی دهلران به امضا رسیده است، دومین امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های روسی محسوب می‌شود. تفاهم‌نامه اول چندی پیش و بر سر مطالعه میدان منصوری و آب تیمور با شرکت روسنفت به امضا رسیده بود. به گزارش «شانا» یادداشت تفاهم همکاری (MOU) میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و نیل ماگانف، مدیرعامل شرکت تا‎تنفت روسیه صبح روز گذشته امضا شد که بر این اساس، تا‎تنفت کار مطالعاتی خود را روی میدان نفتی دهلران آغاز می‎کند.

  • دنیای اقتصاد، رفیعه هراتی: بانک جهانی در گزارش جدیدی که در مورد شرایط اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا منتشر کرده است، به بررسی عوامل تاثیرگذار در جذب افراد به گروه‌های تروریستی و گسترش افراط‌‌گرایی خشونت‌بار پرداخته است. در این گزارش آمده است: از سال 2000 تاکنون تعداد حملات تروریستی در سراسر جهان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و در سال 2011 به‌شدت جهش کرده است. در سال 2014، 57 درصد از کل حملات تروریستی در 5 کشور عراق، پاکستان، افغانستان، نیجریه و سوریه روی داده است. این حملات نه‌تنها تاثیراتی ویران‌کننده بر زندگی قربانیان و خانواده‌های آنها داشته است، بلکه با کاستن از سرمایه‌گذاری و افت صنعت گردشگری و درنتیجه گرفتار شدن اقتصاد در تله رشد پایین، به کل کشور و منطقه آسیب وارد کرده است.

  • دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: 13 شهرک صنعتی استان به شبکه سراسری گاز متصل هستند. اسماعیل مفردبوشهری افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته امکان بهره‌مندی از گاز طبیعی برای تمام واحدهای صنعتی عمده و جزء مستقر در 13 شهرک صنعتی استان فراهم است و امید است با توجه به مزیت نسبی گاز طبیعی به‌عنوان سوختی ارزان، پاک و قابل‌دسترس، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها فراهم شود.

    مدیرعامل شرکت گاز قزوین در ادامه با اشاره به اینکه در سال 1395 سه شهرک صنعتی خرمدشت، حکیمیه و آبیک از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند، اظهار کرد: از اولویت‌های شرکت گاز استان، گازرسانی به شهرک صنعتی خرمدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان بوده است که خوشبختانه این…

  • مت‌ون ایتالی، مدیر ارشد حمایت از مشتریان در یک شرکت نرم‌افزاری در مریلند است که در ماه دسامبر گذشته مسوولیت جدیدی دریافت کرده است. به او یک تیم هفت نفره واگذار شد که پنج نفر از آنها مدیران نسبتا جدیدی بودند. شرکت رشد چشمگیری را در چند وقت اخیر تجربه می‌کرد و به‌همین خاطر مت باید به این مدیران کمک می‌کرد که طبق گفته خودش «تا جایی که می‌توانند و با حداکثر سرعت تاثیرگذار باشند. » او شروع به «ارزیابی نفر به نفر» درباره آنچه هر یک از آنها احتیاج داشتند و آنچه روی آن کار می‌کردند کرد. او با داشتن این اطلاعات برای توسعه هر یک از آنها به‌طور مجزا برنامه‌ریزی کرد که شامل «لیست سفارشی هر فرد» در رابطه با موضوعات مهم مدیریتی مثل ارائه فیدبک و مدیریت زمان بود.

  • در سال‌های اخیر گردشگری به‌عنوان صنعت بدون دود، به منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداخت‌های بسیاری از کشورها تبدیل شده است. این صنعت یک صنعت منحصربه‌فرد اقتصادی تلقی می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در ۵۰ سال اخیر نشان‌دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است. یکی از موارد مهم در گردشگری، توریسم سلامت است که در ایران به دلایل بسیاری رشد یافته است. گردشگری سلامت به‌عنوان خدمتی به نسبت نوظهور، در بازار گردشگری امروزه مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته در این میان کشورهای در حال توسعه به‌دلیل هزینه‌های پایین‌تر نسبت به کشورهای توسعه‌یافته به مقاصد مهمی برای دریافت خدمات پزشکی تبدیل شده‌اند.