شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • بخش بکر بازار ملک برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود
  • زینب خاک نجاتی/ یاسر حمزه نژادی

    تحلیلگر کارگزاری پارسیان

    سودآوری شرکت‌های فعال در صنعت سرب و روی بیش از هر متغیر دیگری متاثر از قیمت‌های جهانی فلزات است. قیمت فلز روی در سال 95 بیش از 33 درصد رشد را نسبت به سال 94 تجربه کرده است. میانگین قیمت هر تن شمش روی در 5 ماه اول سال جاری، 2022 دلار برای هر تن بوده است. در این گزارش ابتدا به معرفی نمادهای گروه سرب و روی فعال در بورس پرداخته می‌شود، سپس وضعیت جهانی عرضه و تقاضای فلز روی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    سومین روز افت در یک هفته

    دیروز شاخص کل بورس با افت 191 واحدی (2/ 0 درصدی) همراه شد. در شرایط کنونی نبود محرک بنیادین، تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها (با چشم‌انداز رشد شاخص دلار)، فاصله گرفتن قیمت‌ها از کف، کمرنگ شدن حمایت حقوقی‌ها و تداوم توقف نمادهای بانکی عامل فشار بر شاخص است.

  • گروه فرهنگ و هنر: ماجرای لغو سریالی کنسرت‌ها در روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی جامعه بدل شده است. اگرچه لغو اجراهای زنده موسیقی به دلایل مختلف در سال‌های اخیر سابقه زیادی داشته است اما آتش اختلاف‌ها زمانی زبانه گرفت که امام جمعه مشهد در یک سخنرانی، اجرای کنسرت در این شهر را خلاف حیثیت و هویت این شهر دانست. به دنبال آن ائمه جمعه چند شهر دیگر هم از این رویکرد حمایت کردند. اگرچه واکنش‌های شکل گرفته باعث شد تا علی جنتی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های رسمی اعلام کند که از برگزاری کنسرت در مشهد صرف‌نظر کرده است و موانع اجرای زنده در خراسان را بپذیرد اما رئیس‌جمهوری در دیدار اخیرش با پزشکان تاکید کرد که هیچ وزیری نباید در برابر هیچ فشاری کوتاه بیاید و عقب‌نشینی کند و به‌نظر می‌رسد…

  • فریبا ولیزاده

    مترجم: فریبا ولیزاده

    منبع: sloanreview

    معمولا معیارهای محبوب سنجش موفقیت بازاریابی نظیر سهم بازار، به‌خوبی درک نمی‌شوند و مورد استفاده نامناسب قرار می‌گیرند. سهم بازار معیاری بسیار محبوب است. در یک نظرسنجی از مدیران ارشد بازاریابی، ۶۷درصد سهم بازار بر اساس دلار خالص را معیاری بسیار مفید دانسته و ۶۱ درصد ارزیابی سهم بازار براساس واحدهای فروخته شده را مفید قلمداد می‎کنند. توضیح اینکه چرا مدیران سهم بازار را معیاری ارزشمند تلقی می‎کنند در پژوهشی قدیمی ریشه دارد که در دهه ۱۹۷۰ انجام شده است و به وجود رابطه‎ای معنادار میان سهم بازار و بازگشت سرمایه اشاره دارد.

  • نابرابری همیشه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های اقتصادی در سده‌های اخیر بوده است. یکی از انواع نابرابری، بحث عدم تساوی در حقوق پرداختی به جنسیت‌های مختلف است که از سوی برخی از فعالان مدنی مطرح شده است. اینکه چنین مساله‌ای تا چه حد وسعت دارد و تا چه میزان ناشی از موارد دیگری است که علت این معلول به شمار می‌روند، مورد بحث زیادی واقع شده است. در واقع، بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده است که نابرابری درآمدی در میان جنسیت‌های مختلف وجود دارد، اما علت آن ممکن است تبعیض نباشد. در مطالعاتی که از سوی برخی صاحب نظران انجام شده، نشان داده شده است نابرابری درآمدی به میزان کمی توسط خود تبعیض جنسیتی توضیح داده می‌شود و بیشتر عوامل توضیح‌دهنده ناشی از انتخاب شغل‌های زنان و طبیعت هستند.

  • نرم‌افزارهای متن‌باز و رایانش ابری چطور صنعت آی‌تی را متحول می‌کنند؟
  • تیم ملی فوتبال امشب و از ساعت 21 در ورزشگاه آزادی به مصاف قطر می‌رود. این اولین دیدار ما در راه صعود به جام جهانی است، تورنمنتی که کارلوس کی‌روش، از حضور در آن به‌عنوان فتح قله اورست نام برده است. کی‌روش در این سال‌ها که در فوتبال ایران کار می‌کند، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. از قهر و استعفا تا صعود به جام جهانی، از اعتراض به نبود امکانات و برخوردهای نامناسب در فوتبال ایران با تیم ملی تا تعریف و تمجید از مدیران فدراسیون و. . . اما حالا دیگر زمان جدیدی در فوتبال ایران است.

  • دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی با اشاره به تصویب 13 طرح سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه مورد نیاز 2 میلیارد و 217 میلیون دلار در این استان در سه سال گذشته گفت: تاکنون 106 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان عملیاتی شده است.

    رضا حسینی گفت: با توجه به تعامل مناسب دولت با کشورهای خارجی و به دنبال توافق بین‌المللی درمورد برنامه هسته‌ای ایران؛ ورود هیات‌های سرمایه‌گذار خارجی برای بررسی توانمندی‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی شتاب گرفته است.

  • گروه تاریخ‌اقتصاد: 11 شهریور به‌عنوان روز ملی صنعت چاپ نام‌گذاری شده است، صنعتی قدیمی که در پی رشد فناوری نشر و «دیجیتالیزاسیون» وارد دوره بحران شده است. تاریخ صنعت چاپ در ایران با قدمت دویست ساله‌اش، حامل بخش مهمی از فرهنگ و تمدن مدرن در این کشور است. از نخستین تلاش‌های ارامنه جلفای اصفهان در زمینه ورود چاپخانه تا تصمیم عباس میرزا به واردات صنعت چاپ از اروپا و دیگر کوشش‌هایی که در قرن پر فراز و نشیب نوزدهم صورت گرفت، شاهد ‌گذاری تدریجی و اثربخش بوده‌ایم. در اینجا بخشی از مقاله‌ای را به قلم دکتر سیدابوالفضل رضوی می‌خوانید که در پایگاه مجازی «تاریخ شفاهی» منتشر شده است:

    نخستین چاپخانه‌ای که وجود آن در دوره قاجار مسلم است، چاپخانه‌ای است که در سال 1233هـ.