شماره روزنامه ۶۰۲۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دیروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه پرونده اختلاف ایران و عربستان در دادگاه بین‌المللی ورزش با پیروزی ایران بسته شده، اما ظاهرا هنوز این اتفاق رخ نداده و فعلا تنها پرداخت غرامت از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به تصویب رسیده است. خبرگزاری تسنیم در این مورد نوشت: پرونده اختلاف فوتبالی بین ایران و عربستان در دادگاه عالی ورزش همچنان باز است و چیزی مختومه نیست. به دنبال درخواست عربستان و موافقت AFC برای دیدار تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشوری ثالث، فدراسیون فوتبال کشورمان نسبت به این موضوع اعتراض کرد و شکایتی هم به دادگاه عالی ورزش (CAS) ارائه شد.

  • دنیای اقتصاد: نزدیک به دو سال از زمانی که بازار کامپیوتر برای جلوگیری از فروش کالای قاچاق و بدون گارانتی ساماندهی شد، می‌گذرد. در این مدت بارها نظارت‌های دوره‌ای انجام شد و حتی در یک‌سال گذشته طرح مبارزه با قاچاق کالا از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اجرا شد اما به نظر می‌رسد همه این تمهیدات بی‌اثر بوده و مجددا بازار به روزهایی که تخلفات فروش کالای غیر اصل و بدون گارانتی در آن روی می‌داد، بازگشته است. خریداران حالا در بازار با کالاهایی مواجهند که اغلب از چین وارد شده‌اند، شرکت‌های سازنده ناشناخته و بی‌نام هستند و کالای بدون گارانتی و خدمات پس از فروش به وفور یافت می‌شود.

  • دکتر شهیاد آبنار
    کارشناس اقتصادی
    تحریم‌های بانکی، مالی، نفتی و. . . به دنبال خود افزایش هزینه‌های تولید، ایجاد هزینه‌های معاملاتی، افزایش تورم، کاهش تولید ناخالص ملی و رکود را به همراه دارد؛ اقتصاد ایران دوران پرتلاطمی را که بخش عمده‌ای از آن ناشی از تحریم‌های 12 سال گذشته بوده را تحمل کرده و در شرایط فعلی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به وقوع پیوسته است که آن را می‌توان از اقدامات بی‌بدیل در شرایط حاضر دانست.

    بسیاری از تحلیلگران و سیاست‌گذاران اقتصادی بر این باورند که فرصت ایجاد شده مزیت‌های اقتصادی متنابهی برای کشور ایجاد می‌کند که نوشتار حاضر قصد دارد به واکاوی فرصت‌ها و چالش‌های فراروی اقتصاد ایران در دوران پسا تحریم بپردازد. <…

  • سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، احمد توکلی، سیدمحمد میرمحمدی، سیدمحمد صدر، محسن مجتهد شبستری و رئیس ستادکل نیروهای مسلح به عنوان اعضای جدید به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شدند

  • دنیای اقتصاد: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران معتقد است که «نظام مالیاتی»، «نظام بانکی» و «سازمان تامین اجتماعی» همکاری لازم را با تولیدکنندگان ندارند و باید انعطاف بیشتری در ارتباط با واحدهای تولیدی از خود نشان دهند. به گزارش «ایسنا»، محمدرضا مس‌فروش با بیان اینکه گرفتاری‌ها و مشکلات در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور بسیار زیاد است، اظهار کرد: باتوجه به جلسات متعددی که در «ستاد تسهیل و پشتیبانی واحدهای تولیدی» برگزار می‌شود، شاهد مطرح شدن سخت‌گیری‌ها از سوی نظام بانکی برای ارائه‌ تسهیلات به واحدهای تولیدی هستیم.

  • دنیای اقتصاد: یک منبع مطلع در سفارت سعودی به سایت آتلانتیک گفت که محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی وزیر خارجه این کشور را برکنار کرده است. به گزارش رویترز، بن‌سلمان در فرمانی عادل الجبیر را از وزارت خارجه برکنار و برادر خود خالد بن‌سلمان را که اکنون سفیر عربستان در آمریکاست به سمت وزیر خارجه منصوب کرده است. رویترز می‌نویسد خالد به تازگی به جای عبدالله بن فیصل الترکی روانه آمریکا شده بود تا سکاندار سفارت سعودی در واشنگتن باشد.

    شاهزاده خالد کیست؟

    شاهزاده خالد بن‌سلمان که پیش‌تر سفیر عربستان در آمریکا بود، مدرک لیسانس خود در علوم هوایی را از آکادمی هوایی ملک فیصل دریافت کرد.

  • دنیای اقتصاد: مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به رشد 121 درصدی مبلغ ضمانت‌نامه‌ها در چهار ماه 96 گفت: تعداد ضمانت‌نامه‌ها در چهار ماه ابتدای 96 نسبت به مدت مشابه در سال 95 رشد 37 درصدی داشته است. به گزارش «شاتا» محمدحسین مقیسه با تاکید بر این موضوع که تسهیلات دریافتی بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی که از خدمات صندوق استفاده کردند، زیر یک و نیم میلیارد تومان بوده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که تامین مالی بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی با حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان انجام می‌شود و این میزان اعتبار پاسخگوی نیاز آنها خواهد بود.

  • عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای شهرهای جدید خبر داد و گفت: طی ۴ ماه نخست سال ۹۶ موفق به جذب سرمایه‌ با مبلغی بالغ بر ۵۸۴ میلیارد تومان در سه شهر جدید تیس، علوی و مجلسی شدیم.

    سید محمود میریان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص تغییرات حوزه سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید طی ماه‌های نخستین سال ۹۶ بیان کرد: با این اقدام ساخت و توسعه شهرهای جدید تسریع شده و شرایط لازم برای سکونت و ارائه خدمات به شهروندان فراهم می‌شود. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید از سوی موسسات و شرکت‌های خارجی نیز بیان کرد: در سال جاری با تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و معرفی پروژه‌های مورد نیاز برای شهرهای جدید نیاز هر شهر برای سرمایه‌گذاری چه از سوی موسسات خارجی…

  • دنیای اقتصاد: اندونزی که بزرگ‌ترین بازار خودروی جنوب‌شرق آسیا به‌شمار می‌رود، قصد دارد به‌منظور تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای سدان، مالیات بر فروش این خودروها را کاهش دهد. به گزارش اکونومیک تایمز، در اندونزی خودروهای سدان جزو خودروهای لوکس محسوب می‌شوند و مالیاتی درحدود 30‌تا 40 درصدی بر آنها اعمال می‌شود. این مالیات سنگین، موجب شده است این نوع خودروها برای خریداران و تولیدکنندگان جذاب نباشند.

    وزیر صنعت اندونزی می‌گوید دولت امیدوار است با این کاهش مالیات خودروسازان را تشویق کند سدان‌های بیشتری هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات، تولید کنند.

  • خانه ملت: وزیر پیشنهادی نفت در نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن که پیش از ظهر دیروز برگزار شد، درباره برنامه‌های خود اظهار کرد: آمریکایی‌ها به دنبال خباثت هستند و ما باید با همدلی و هماهنگی مشکلات را از میان برداریم. بیژن زنگنه با بیان اینکه در دنیا برای توزیع سوخت برندها فعالیت می‌کنند، گفت: برای این کار پول جدیدی داده می‌شود و از پول بخش‌هایی که در حال فعالیت هستند کاسته نمی‌شود، در آینده باید به این سمت حرکت کنیم. وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی برای ما هم مشکل ایجاد کرده است، گفت: جایگاه توزیع سوخت واگذار می‌شود، اما افراد و کارکنان شاغل در آن روی دست ما باقی می‌مانند، در این زمینه چون اموال جابه جا می‌شوند، نیروها باقی می‌مانند و در قراردادها نیز سطح پرسنل مطرح شده است نه افراد.