شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • 8 خرداد 1300 پس از عزل سیدضیاءالدین و تبعید او به اروپا از سوی احمدشاه، قوام‌السلطنه به سمت رئیس‌الوزرایی انتخاب شد. قوام و سیدضیاء کینه دیرینه‌ای از یکدیگر داشتند. قوام کسی بود که در دوران فرمانداری خود در خراسان نشریات وفادار به سید‌ضیاء را توقیف کرده و با اقدامات سیاسی و فرهنگی او مبارزه می‌کرد. در بهار 1300 سیدضیاء با موج بازداشت‌ها و تمهیدات شدید امنیتی و رضاخان با اقدامات و انتصابات و عزل و نصب‌های نظامی خود، فضایی از رعب و وحشت را در کشور و به‌ویژه در تهران به‌وجود آوردند. از طرفی خروج نیروهای انگلیس از ایران (در اردیبهشت 1300)، نیز این دو را یکه‌تاز میدان کرده، موجبات نگرانی احمدشاه را فراهم کرده بود.

  • براساس بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی، مالیات بر ارزش افزوده علی‌الحساب توتون، تنباکو و سیگار ۴۰ درصد تعیین شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس بخشنامه وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص اجرای تبصره 1 ماده 20 قانون مالیات بر ارزش افزوده، 40 درصد ارزش کالا، بیمه و کرایه حمل تا بندر به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده سیگار، توتون و تنباکو به‌صورت علی الحساب از واردکننده اخذ خواهد شد. در ماده قانون 20 مذکور آمده است، مودیان مکلفند، مالیات موضوع این قانون را در تاریخ تعلق مالیات، محاسبه و از طرف دیگر معامله وصول کنند.

  • گروه بنگاه‌ها: متاسفانه موضوع قیمت‌گذاری توسط مراجع ذی‌ربط براساس کیفیت انجام نمی‌شود و تولیدکننده با کیفیت و بی‌کیفیت به صورت یکسان ارزش‌گذاری می‌شوند.

    امیررضا ثابت‌پی، مدیرعامل گروه صنایع غذایی«نامی‌نو» ضمن بیان این مطلب گفت: نامی‌نو اولین شرکت تولیدکننده غذای سرد آماده در بیش از 15 گروه کالایی و 60 نوع محصول شامل انوع ساندویچ سرد، الویه،‌ خوراک و . . . در کشور بوده که استانداردهای ملی را دارا است. این در حالی است که بعضی از شرکت‌هایی که حائز این استانداردها نیستند و محصول بی‌کیفیت عرضه می‌کنند نیز محصولشان مشابه با ما قیمت‌گذاری می‌شود.

  • اکسپرس: براساس تصاویر منتشر شده کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی معمولا در کنار سه نفر مشغول خنده و شادمانی است. سه فرد که معتمدترین افراد نزد وی به شمار می‌آیند و نقش محوری در برنامه تسلیحاتی هسته‌ای - موشکی این کشور ایفا می‌کنند. مقام‌های کره‌جنوبی فاش کرده‌اند که این سه نفر چه کسانی هستند و چطور برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی را به پیش می‌برند.

    این مقام‌ها می‌گویند کیم جونگ اون برخلاف پدرش کیم جونگ ایل اقدام به تشکیل یک تیم بلندپایه از نخبگان حاکم کره‌شمالی نکرده و به‌جای آن سه کارشناس سطح پایین‌تر سلسله مراتب را به‌عنوان نزدیک‌ترین هم‌پیمانش انتخاب کرده است.

  • شانا: ﻣﺪﯾﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ با اشاره به اینکه توافق‌نامه همکاری میان ایران و یک شرکت معتبر اروپایی برای انتقال فناوری به زود‌ی امضا می‌شود‌، گفت: متن توافق‌نامه نهایی شد‌ه است و به زود‌ی منعقد‌ می‌شود‌. ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻤﺮﺍﺩ گفت: برای مشارکت د‌ر ایجاد‌ لایسنس مشترک د‌ر پروژه‌های صنعت پتروشیمی کشور، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با یک شرکت اروپایی توافق‌نامه همکاری امضا می‎کند‌ و اکنون متقاضیان زیاد‌ی د‌ارد‌. وی افزود‌: پس از هماهنگی با وزیر نفت و مد‌یرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، جزئیات بیشتر این خبر منتشر خواهد‌ شد‌.

  • دنیای اقتصاد: هیوندای موتور که به‌دلیل تنش‌های سیاسی چین و کره با احساسات ضد کره‌ای در چین مواجه شده است، به‌منظور بهبود جایگاه خود در بازار چین، احتمالا برند لوکس جنسیس را در این کشور تولید خواهد کرد. به گزارش رویترز، یک منبع آگاه با اعلام این مطلب گفت این خودروساز کره‌ای احتمالا عرضه خودروهای شاسی‌بلند خود در چین را نیز افزایش خواهد داد. این اقدامات به‌منظور بهبود جایگاه هیوندای در بازار چین صورت می‌گیرد. تا چندی پیش هیوندای به همراه زیرمجموعه خود کیا موتور، سومین خودروساز بزرگ خارجی در بازار چین محسوب می‌شد، اما به‌دلیل تنش‌های سیاسی بین چین و کره، فروش این خودروساز کره‌ای به‌شدت افت کرده است.

  • گروه بنگاه‌ها: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از نقش موثر بانک سامان در مرکز مبادلات ارزی تشکر و قدردانی کرد. به گزارش اداره روابط ‌عمومی بانک سامان، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌ها و حمایت‌های بانک سامان از واحدهای صنعتی در طول سال 1395 تشکر و قدردانی کرد. در این لوح تقدیر که به امضای محمدرضا مس‌فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران رسیده است، با اشاره به همراهی بانک سامان در حمایت از کار و سرمایه ایرانی در راستای اقتصاد مقاومتی آمده است: «پروردگار یکتا را سپاسگزارم که به ما توفیق خدمت و تلاش در جهت رسالت و اهداف نظام مقدس جهوری اسلامی ایران را عنایت فرمود و شما را همسنگرمان قرار داد تا از…

  • رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران گفت: بورس کالای ایران با شکل‌دهی یک بازار منسجم و اطلاعات قیمتی شفاف، فضای مطلوبی را برای کالاهای مختلف به ویژه در بخش کشاورزی ایجاد کرده که این موقعیت علاوه بر توسعه بازار، فرصت‌های مناسبی را نیز برای جذب سرمایه گذاران و صادرات محصولات فراهم کرده است. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مصطفی احمدی در رابطه با عرضه خرما در بورس کالا گفت: محصولات خشکبار به ویژه خرما و پسته معمولا به‌صورت خرده فروشی در بازار عرضه می‌شوند، بر همین اساس این موضوع موجب عدم ورود این محصولات به بورس کالا شده بود، چرا که به دلیل عدم آشنایی کشاورز با معاملات بورسی این نگرانی برایشان وجود داشت که با ورود به این بازار مالی، بازار خرده‌فروشی خودشان را از دست بدهند که متاسفانه این موضوع…

  • جورج آیش، متیو بلوخ

    نیویورک تایمز

    امانوئل ماکرون، پیروز رقابت‌های ریاست‌جمهوری فرانسه در مقابل ناسیونالیست جناح راستی، مارین لوپن شد. این پیروزی که در دور دوم به دست آمد، وضعیت اتحادیه اروپا را تقویت کرد. ماکرون در دور دوم 66 درصد و لوپن 34درصد آرا را به دست آوردند. آقای ماکرون در پاریس و حومه‌های پرجمعیت آن پیروز شد، جایی که رای‌دهندگان از سیاست‌های طرفدار اتحادیه اروپای وی و دیدگاه مثبت وی نسبت به هواداری از کسب‌وکارها حمایت‌ می‌کردند.