شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • دنیای اقتصاد: قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌وگویی دستاوردهای برجام در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت هوایی را توضیح داده است. بررسی وضعیت این صنعت، قبل از برجام نیز بخشی دیگر از اظهارات این مقام مسوول است. شاید کمتر کسی به این موضوع آگاه باشد که در دوره تحریم‌ها نه‌تنها در بسیاری از فرودگاه‌های اروپا به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دادند، بلکه در صورت فروش سوخت، هزینه آن به صورت چمدانی در فرودگاه‌ها پرداخت می‌شد. اما با اجرایی شدن برجام، این مشکلات برطرف شده است. اصغر فخریه‌کاشان در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: عده‌ای یادشان رفته است‌که در دوران تحریم با چمدان پول سوخت هواپیما در فرودگاه‌های اروپایی را جابه‌جا می‌کردیم و سعی می‌کنند دستاوردهای حوزه هوایی در دوران پسابرجام را نادیده بگیرند. …

  • دنیای اقتصاد: با نگاهی به آمار واردات خودرو در سال گذشته، شاهد حضور محصولاتی هستیم که به‌صورت موردی و انگشت‌شمار وارد کشور شده‌اند. محصولاتی از خودروسازان خارجی که با عقد قرارداد در ایران حضور یافتند یا آنهایی که هنوز تصمیم قاطع برای مشارکت در صنعت خودرو کشورمان نگرفته‌اند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که بازارسنجی از اهداف اولیه واردات اندک برخی خودروهای خارجی به ایران باشد. به‌رغم آنکه بعد از توافق هسته‌ای تفاهم‌نامه و قرارداد تولید مشترک شرکت‌های خودروساز نیمه دولتی و خصوصی با برخی از شرکت‌های خودروساز خارجی نهایی شده، اما تاکنون نام برخی محصولات منتخب این شرکت‌ها برای تولید در ایران عنوان نشده است.

  • دنیای اقتصاد: سایه سنگین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در بازار مسکن خود را به شکل نزول 5/ 8 درصدی در حجم معاملات خرید آپارتمان طی فروردین 96 نسبت به فروردین سال گذشته نشان داد.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت تحولات بازار مسکن شهر تهران در اولین ماه سال 96، در حالی افت 5/ 8 درصدی حجم معاملات خرید و فروش ملک در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین 95 را اعلام کرده است که حجم معاملات خرید مسکن در فروردین ماه 96 نسبت به ماه قبل-اسفند 95- با ریزش 56 درصدی مواجه شده است.

  • حراج آثار هنر مدرن و معاصر بونامز پنج‌شنبه 27 آوریل در شهر لندن برگزار شد. به گزارش هنر آنلاین، از میان آثار حاضر در این حراجی اثری از حسین زنده‌رودی، هنرمند ایرانی با قیمت 245هزار پوند به فروش رسید که بعد از اثر «سئولا رودا» هنرمند لبنانی که با قیمت 275 هزار پوند به فروش رسید، گران‌قیمت‌ترین اثر این حراجی بود. آثاری از جواد سلیم، حسین بیکر و محمود سعید به ترتیب با قیمت‌های 221، 161 و 227 هزار پوند نیز آثاری بودند که در رده بعدی پرفروش‌ها قرار گرفتند. به‌جز اثر گران‌قیمت حسین زنده‌رودی، اثر «قزوین» منیر شاهرودی فرمانفرماییان نیز با قیمت 125 هزار پوند به فروش رسید.

  • گردشگری اجتماع‌محور در اندونزی در دو منطقه جاوه مرکزی و بالی به‌کار گرفته شده و اثراتی بر گردشگری آن داشته است. پروژه توسعه گردشگری اجتماع‌محور در جاوه مرکزی اندونزی، از سوی سازمان جهانی گردشگری در تشریک مساعی با وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور شروع شد. هدف این پروژه بهتر کردن شرایط اجتماعی- اقتصادی برای جامعه محلی است؛ آن هم درحالی‌که از این طریق توسعه پایدار محیط طبیعی و فرهنگی را تضمین می‌کند. اهداف خاص این پروژه شامل تولید درآمد از طریق گردشگری برای جامعه محلی، ارتقای مشارکت محلی در برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت فرآیندها و افزایش ظرفیت‌های محلی، مهارت‌ها و شرایط زندگی بود.

  • دنیای اقتصاد: چینی‌ها همچنان به دنبال طرح‌های عظیم برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند. دولت چین اواخر سال گذشته طرح عظیمی را برای گسترش قطارهای پرسرعت در این کشور کلید زد که براساس آن شرکت ملی راه‌آهن چین با رشد قابل‌توجهی در درآمدها مواجه خواهد شد. این شرکت اعلام کرده است:شبکه ریلى چین به زودى گسترش قابل توجهى خواهد یافت و از طول 17 هزار کیلومتر کنونى تا سال 2020 به 50 هزار کیلومتر خواهد رسید. بخش اعظم این خطوط جدید در استان‌هاى غربى چین ساخته خواهد شد.

  • خصوصی‌سازی در ورزش ایران و به‌خصوص باشگاه‌های فوتبال با توجه به نبود بستر و عدم علاقه برخی ازمسوولان، به امری محال می‌ماند. با این حال برخی مواقع صحبت از واگذاری باشگاه‌های بزرگ فوتبال به بخش‌خصوصی می‌شود. موضوعی که اگر روزی عملی شود فوتبال ایران گام بلندی به‌سوی موفقیت واستاندارد شدن برخواهد داشت. در همین حال دیروز اعلام شد پروژه واگذاری باشگاه تراکتورسازی به بخش خصوصی آغاز شده است. پس از دستور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای واگذاری باشگاه تراکتورسازی اولین جلسه همفکری در راستای عملیاتی شدن این موضوع با حضور مدیران ورزش تبریز؛ پزشکیان، دبیری، نجفی و آجورلو در تبریز برگزار شد و حاضران در این نشست به بررسی آخرین شرایط واگذاری پرداختند.

  • دنیای اقتصاد: تازه‌ترین آمار از ثبت شکایت از سایت‌های اینترنتی خرید و فروش که به صورت مجازی مشغول به کارند نشان می‌دهد که در دو هفته پایانی فروردین گذشته 430 مورد شکایت در مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده است. این آمار شامل همه موارد ثبت شده از سایت‌های دارای نماد الکترونیکی اعتماد و بدون این نماد است که از این تعداد 345 مورد شکایت از سایت‌های دارای نماد الکترونیکی بوده و شکایت درباره آنها قابل رسیدگی بوده است. اما در میان موارد شکایت شده از این سایت‌ها که شامل مغایرت کالا وخدمت تبلیغ شده در وب‌سایت با کالا و خدمات دریافتی، عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا، عدم ارائه خدمات پس از فروش و عدم بازپرداخت وجه است بیشترین شکایت مربوط عدم ارائه خدمت و تحویل…

  • نهم اردیبهشت به‌عنوان روز شوراها نامگذاری شده است. شوراها در ذیل فصل قانونی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهادی برای مسوولیت‌پذیری و نظارت بر امور تصدیگری تدوین شده‌اند و الگوهای موفق در دنیا نیز تقریبا همه وظایف تصدیگری را از طریق نظارت شورا بر بخش خصوصی به شوراها داده‌اند. پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات، اولین انتخابات رسمى شوراها براساس قانون اساسى روز هفتم اسفند 1377 یعنى 20 سال بعد از پیروزى انقلاب اسلامی در چارچوب برنامه توسعه سیاسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى برگزار شد و حدود 185 هزار نفر اعضاى اصلى و على‌البدل در سراسر کشور از سوی مردم برگزیده شدند و بالاخره در روز نهم اردیبهشت 1378 شوراهاى شهر و روستا به‌طور رسمى دوره چهار ساله مسوولیت خویش را آغاز کردند.

  • دنیای اقتصاد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب موسوم به جمنا سرانجام نامزد نهایی خود را برای حضور در رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری دوازدهم معرفی کرد؛ این رونمایی اما نه از یک نامزد که با اعلام حضور توامان دو نامزد به‌عنوان نامزد نهایی جمنا در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفت. موضوعی که نشان می‌دهد اصولگرایان بار دیگر در رسیدن به وحدت، توفیق نیافتند و در رونمایی از نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، به یک‌بدعت دست زدند. جمنا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی یک هدف مشترک دارند و هر دو نامزد اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب هستند.