شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • استیسی کولی نیویورک‌تایمز
    هفته گذشته، مدیران برخی بانک‌های بزرگ آمریکایی اعلام کردند که حمله روسیه به اوکراین سبب مبهم‌تر شدن افق اقتصاد و عملکرد شرکت‌های بورسی شده است. فصل انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی در آمریکا آغاز شده است و هفته پیش چند بانک بزرگ، گزارش عملکرد خود را در سه‌ماه نخست سال‌جاری میلادی منتشر کردند. سود بانک‌های یادشده کاهش یافته و مدیران آنها درباره روند تحولات اخیر در اقتصاد ابراز نگرانی کردند. پنج‌شنبه گذشته، بانک «سیتی‌گروپ» که در بین بانک‌های آمریکایی بیشترین حضور را در روسیه داشت، اعلام کرد که 9/ 1میلیارد دلار برای جبران زیان احتمالی وام‌ها کنار گذاشته است.
  • لورا هی سی‌ان‌ان
    به دلیل بزرگی اقتصاد چین و تعاملات فراگیر تجاری این کشور با اکثر اقتصادهای جهان، تحولات اقتصادی در آن بر بازارهای مالی تاثیرات زیادی دارد. همواره این‌گونه بوده است که سیاست‌های دولت چین در حوزه‌هایی نظیر حمایت از اقتصاد، مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای یا سرکوب شرکت‌های فناوری، اثرات چشمگیری بر بازارهای مالی دارد. در رکود قبلی جهان، چین موتور خروج از رکود بود و نقش بزرگ این کشور حفظ شده است.
  • در حالی قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا برای چهارمین هفته در سال‌جاری، با ترکیبی از افزایش و کاهش اعلام شد که قیمت‌های جهانی نوسان بیشتری نسبت به نرخ مبنای نیمایی دلار داشتند و سکان معادله تعیین نرخ پایه را به دست گرفتند.
  • بهای تمامی فلزات صنعتی در سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی با رشد قیمت متاثر از جنگ در اروپای شرقی روبه‌رو شد. این رشد قیمتی در وهله اول برای تولیدکنندگان این محصولات اتفاقی خوش‌‌‌یمن تلقی می‌شود؛ اما موسسه CIBC پیش‌بینی می‌کند که رشد قیمت، تنها یک روی سکه اثرگذاری جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای کالایی است و روی دیگر آن، افزایش هزینه تولید و رکود در بازارهای کالایی است که باعث شده است به درآمد شرکت‌های معدنی در سه‌ماه ابتدایی امسال ضربه وارد شود.
  • رئیس هیات‌مدیره شهرک صنعتی عباس‌‌آباد پاکدشت گفت: این شهرک صنعتی یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌‌های صنعتی کشور است که با 2 هزار قرارداد، بیش از یک‌هزار و 500 کارخانه فعال و 40 هزار کارگر بیمه شده، نقش موثری در توسعه اقتصاد منطقه داشته است.
  • رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی از برنامه‌‌ریزی برای تشکیل گسترده تعاونی‌‌های دانش‌‌بنیان با هماهنگی مدیران، نخبگان و کارشناسان بخش‌های اقتصادی استان خبر داد. غلامحسین حسینی در دیدار با جمعی از نخبگان دانشگاهی اظهار کرد: در شعار منتخب مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۱ تاکید بر این است که در این سال افزایش تولید با استفاده از ظرفیت مشاغل دانش‌‌بنیان که منجر به اشتغال پایدار می‌شود مورد توجه و برنامه‌‌ریزی قرار گیرد. رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: در شعار امسال، اشتغال‌آفرینی با استفاده از افزایش ظرفیت تولید که دانش و فناوری روز علی‌‌الخصوص علم دانش‌‌بنیان مورد برنامه‌‌ریزی خاص است. وی افزود: به این منظور لازم است قوای سه‌گانه، مدیران بخش خصوصی و دولتی برنامه‌‌ریزی‌‌های اقتصادی سال ۱۴۰۱ را به گونه‌‌ای آغاز کنند…
  • مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌‌شرقی با اشاره به تفاهم‌‌نامه وزارتخانه‌های کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد فرصت‌‌های شغلی در سال ۱۴۰۱ گفت: تعهد استان در این تفاهم‌‌نامه، بالغ بر ۴۵ هزار شغل جدید است که با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مسوول، این رقم را به بیش از ۵۲ هزار شغل افزایش دادیم.
  • گزارش‌های منتشرشده از آلودگی‌‌های اینترنتی حاکی از افزایش آسیب‌‌پذیری‌‌ها و ضعف در روش‌های امنیتی سیستم در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ است که سیستم‌‌ها را در معرض تهدیدات مختلفی مانند شرکت در حملات منع سرویس توزیع‌‌شده، دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات قرار می‌‌دهد. به گزارش «ایسنا» مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌‌ای) آمار آلودگی شش ماه اخیر را منتشر کرده است. دسته‌‌ای از بدافزارها، توسط مراجع معتبر جهانی شناخته‌‌شده و مراکز فرماندهی آنها تحت کنترل هستند. با این وجود، تعداد زیادی میزبان آلوده به این بدافزارها در سرتاسر جهان وجود دارند. آلوده بودن میزبان به این بدافزارها بیانگر عدم توجه کافی صاحبان آنها به امنیت سیستم بوده و ممکن است دارای نقاط ضعف امنیتی و آلودگی به سایر بدافزارها نیز باشند. از…