شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در حالی که دلالی و سفته‌بازی در عرضه محصولات کشاورزی به حدی رسیده که عرضه‌کنندگان زعفران درصدد یافتن بازاری مطمئن برای رسیدن به سود واقعی در معاملات هستند، مسوولان اما بورس کالا را بهترین بازار برای عرضه زعفران می‌دانند. کارشناسان نیز کاهش هزینه‌‌های معاملاتی، کشف قیمت عادلانه و شفاف و از بین رفتن معایب روش‌های سنتی و ایجاد بستری مطمئن برای انجام معامله محصولات را از مزایای عرضه زعفران در بورس کالا عنوان کرده‌اند بنابراین تولیدکنندگان زعفران را که محصولشان از اقلام اصلی صادراتی خراسان رضوی است به فروش زعفران از طریق بورس کالا تشویق می‌کنند.
  • شرکت سعودی آرامکو با ایجاد یک طرح مشترک 10میلیارد دلاری با همکاری گروه صنایع شمال چین موسوم به نورینکو قرار است یک مجموعه پتروپالایشگاهی را در شمال شرق چین بسازد.
  • هم‌اکنون بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان محصولات فولادی، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه است.محمد‌مهدی یارجانلی مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین‌پاژ، با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: امیدواریم با گشایش خطوط اعتباری جدید، نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت اقدام و ظرفیت تولید را افزایش دهیم.وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از واحدهای تولید‌کننده فرآورده‌های فولادی، بسته‌های حمایتی را در نظر گرفته، افزود: با مساعدت این وزارتخانه و به منظور کمک به تامین نقدینگی واحد صنعت ورق آرین پاژ، اعتبار اسنادی (LC) داخلی توسط یکی از بانک‌ها انجام گرفته است.
  • در هفته منتهی به ۲ اسفند ماه، ۵۶۰ هزار و ۲۹۸ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب رشد ۱۳۵ و ۱۱۳ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.
  • یک شرکت خارجی و سرمایه‌گذار داخلی به‌صورت مشترک با رقمی بالغ بر 5/ 2 میلیون دلاری در کارخانه نفلین سینیت کلیبر سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
  • قیمت آهن در معاملات روز گذشته بدون تغییر نسبت به هفته قبل اعلام شد و اغلب تولید‌کنندگان در انتظار ثبات قیمت‌ها هستند. این در حالی است که نرخ دلار در بازار صعودی بود و در هفته گذشته بازار آهن به تبعیت از قیمت های جهانی و رشد نرخ دلار صعودی بود و قیمت شمش فولاد از 4 هزار تومان در هر کیلو عبور کرد.
  • گاهی وقت‌ها دولت در جست‌وجوی سراب ارزانی، شرایطی را به‌وجود می‌آورد که نه‌تنها با تصویر مطلوب، بلکه با انتظار منطقی از یک اقتصاد نیز منافات دارد. نمونه‌ای از این نقض غرض را می‌توان در شرایط عجیب کشورهای جنوب صحرای آفریقا جست‌وجو کرد. قیمت پایین برق و قاعده حاصل از حکمرانی دولت، حدود نیمی از شهروندان این کشورها را از نعمت برق محروم کرده‌ است؛ آن هم در شرایطی که ضریب نفوذ اینترنت در پاره‌ای از این کشورها هم‌تراز با کشورهای توسعه‌یافته است. اما عامل بروز این وضعیت متناقض‌نما چیست؟