شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • بازار کتاب‌های چاپی با آمدن کرونا چالش بزرگی را تجربه کرد. از یکسو استقبال عمومی از خریدن و خواندن کتاب افزایش قابل توجهی پیدا کرد. این اتفاق طبیعی بود؛ زیرا اوقات فراغت بسیاری که افراد در دوران قرنطینه خانگی داشتند، تمایل به خواندن کتاب را بیشتر کرده بود. اما محافظه‌کاری ناشران و نگرانی‌شان از کاهش فروش، اتفاق دیگری را رقم زد. بررسی آمارهای منتشرشده از سوی سایت خانه کتاب و ادبیات ایران در این حوزه نشان می‌دهد در عین افزایش تقاضا، عرضه کتاب کاهش پیدا کرده است.
  • سعید راد از بازیگران قدیمی سینمای ایران است. او در سال‌های اخیر آثار نمایشی بسیاری را بازی کرده و اخیرا نیز در گفت‌وگویی که به مناسبت روز ملی سینما در موزه سینما انجام داده به بیان خاطرات جالبی از دوران حرفه‌ای فعالیتش پرداخته است.
  • «هنر پسماند صفر» عنوان نمایشگاه هنری در آلمان است که آثار آن با زباله‌های غیر قابل بازیافت ساخته شده‌اند. هدف این نمایشگاه که با استقبال کم‌نظیری در آلمان مواجه شده است، جلب‌توجه عموم مردم به آثار مخرب تولید زباله‌های غیرقابل بازیافت و تاثیر آن بر محیط‌ زیست است.
  • سیدامیر سیدزاده با انتقاد از وضعیت اکران در ایران گفت: «بزرگ‌ترین مشکل ما این است که به سینما به‌عنوان یک صنعت نگاه نمی‌کنیم .در همه جای دنیا، سینما یک صنعت است، صنعتی که دارای هویت اقتصادی و هویت فرهنگی است و متاسفانه چون این نگاه وجود ندارد، زیرساخت کافی هم برای آن نداریم.»
  • شاید حتی خوش‌بین‌ترین هواداران تیم استقلال هم دو‌شنبه شب امیدی به پیروزی نداشتند و خودشان را برای باخت سنگین‌تری هم آ‌ماده کرده بودند. این نتیجه ضعف مدیریت در یکی از محبوب‌ترین تیم‌های کشور است. استقلال تهران تعداد زیادی از بازیکنانش را از دست داده و تعدادی بازیکن جذب کرده بود، اما بدون حتی یک بازی تدارکاتی راهی امارات شد تا با شکست برابر الهلال دوباره در لیگ قهرمانان آسیا حذف شود. استقلال در سال‌های اخیر مدام با مشکل مدیریتی روبه‌رو بوده و هوادارانش سال‌های سختی را تحمل کرده‌اند. آنها غیر از تجمع مقابل باشگاه و هجوم به صفحه شخصی وزیر ورزش و درخواست سر‌وسامان دادن به وضعیت این تیم راه دیگری ندارند و همین را مدام تکرار می‌کنند. هواداران استقلال که فصل بیستم لیگ برتر را با فراز و نشیب‌های زیادی به پایان…
  • کمتر کسی هست که نام علی‌محمد حیدریان را در یاد داشته باشد. با این همه بسیاری از ما نام شاگردان این استاد نقاشی یعنی مرتضی ممیز، منیر فرمانفرماییان، پرویز کلانتری و... را در یاد داریم و می‌شناسیم. حیدریان خودش از شاگردان کمال‌الملک و از بنیان‌گذاران نخستین مدارس آموزش هنر در ایران بود. او در سال 1275 به دنیا آمد و در سال 1369 یعنی در 94 سالگی چشم بر جهان فروبست.
  • آلبوم «سپند دل» به خوانندگی وحید تاج و آهنگ‌سازی محمدرضا عزیزی با اشعاری از هوشنگ ابتهاج، دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی، رهی معیری، زنده‌یاد افشین یداللهی و آلبوم «دورت بگردم ایران» به آهنگ‌سازی مسعود نکوئی اثری از گروه کر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان شامل قطعاتی با موضوع ایران‌شناسی و اقوام ایرانی به صورت کرال ارکسترال و با عنوان کنسرت کتاب که برای آشنایی کودکان با اقوام و شهرها تولید شده است، در دو هفته نخست این ماه مجوز گرفته‌اند.
  • نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور از ساعت ۱۱ صبح به نقد و بررسی کتاب «مساله مرگ و زندگی است» اختصاص دارد که با حضور ارسطو میرانی، رضا اسدپور و زهرا ابراهیمی، مترجم اثر به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. این کتاب به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. ماجرای کتاب «مساله‌ مرگ و زندگی است» نوشته‌ «اروین یالوم» و «مریلین یالوم» از پیش‌آگاهی نویسندگانش از این موضوع شروع شده است. مریلین به سرطان دچار می‌شود و مرگش حتمی است. زوج عاشق که سال‌های سال را با عشقی عمیق و محبتی ازلی زندگی کرده‌اند، حال می‌دانند که یکی‌شان به ناچار، خیلی زود باید از این جهان درگذرد. زوج عاشق تصمیم می‌گیرند که هر آنچه را از زندگی و مرگ می‌دانند و از پس گذر سال‌ها به تجربه دریافته و به آن فکر کرده‌اند بنویسند، آن‌ هم…
  • دنیای اقتصاد: تیم ملی والیبال ایران مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا را با سه پیروزی متوالی مقابل هنگ‌کنگ، تایلند، پاکستان و صدرنشینی در گروه B پشت سر گذاشت تا بعد از استراحت در روز چهارم مسابقات، از فردا پنج‌شنبه آماده رقابت با چین‌تایپه و کره‌جنوبی در گروه F شود. بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران با ابراز رضایت از عملکرد شاگردانش در مرحله گروهی قهرمانی آسیا، درباره آخرین بازی مرحله مقدماتی گرفت: بازی مقابل پاکستان به این دلیل که به‌ عنوان بازی سرگروهی تلقی می‌شد، برایمان اهمیت داشت. از روز اول با این نگرش وارد مسابقات شدیم که بعد از انجام سه بازی اول مرحله گروهی، بتوانیم به ارزیابی درستی از تیم برسیم که این اتفاق هم افتاد. سرمربی تیم ملی والیبال ایران افزود: پاکستان در مقایسه با هنگ‌کنگ و…
  • مسعود شجاعی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران مورد توجه باشگاه نساجی مازندران قرار گرفته و با این تیم مذاکره کرده است. شجاعی در این مذاکرات شرایط حضور در نساجی را بررسی کرده ولی درباره قرارداد هنوز گفت‌وگویی انجام نداده است. قرار است در روزهای آینده شجاعی درباره همکاری با نساجی نظر نهایی خود را اعلام کند و با توجه به نزدیک شدن مهلت شروع مسابقات فصل جدید لیگ برتر به نظر می‌رسد به زودی در این باره تصمیم‌گیری کند. ساکت الهامی، سرمربی تیم نساجی مذاکره با مسعود شجاعی را تایید کرد و گفت منتظر پاسخ شجاعی هستیم. هافبک 37 ساله پس از ترک آاک یونان به لیگ برتر ایران بازگشت و به مدت سه فصل در تراکتور حضور داشت و پس از فسخ قرارداد با تیم تراکتور تبریز اکنون بازیکن آزاد است.