شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • به دنبال سوءاستفاده برخی از مدیران ‌و کارمندان شهرداری آبادان در راستای تخصیص سهمیه واکسن به پاکبانان، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل فوری معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی را صادر کرد. همزمان حمید مرانی‌پور، دادستان آبادان هم از انجام تحقیقات دستگاه قضایی در زمینه استفاده برخی از عوامل شهرداری آبادان از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان خبر داد.
  • مصطفی گوهری‌فر
    به‌رغم تمایل تهران و واشنگتن برای احیای برجام و شروع مذاکرات میان ایران و 1+4 در این زمینه، اتفاقات اخیر امیدها برای دستیابی به توافق را تحت‌تاثیر قرار داده است.
  • «دنیای‌اقتصاد» کارنامه مجوزدهی به صنعت و معدن در زمستان 99 را بررسی کرد. مرور آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در نتیجه بهبود چشم‌انداز بخش تولید بیش از 142هزار شغل تازه در بخش صنعت ایجاد شده و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های تازه نیز افزایش یافته است. در عین حال در بخش معدن نیز شرایط بهبود یافته و سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش معدن صعودی بوده است. رشد 1/ 18 درصدی پروانه‌های بهره‌برداری بخش معدن در کنار افزایش 10درصدی پروانه‌های بهره‌برداری در بخش صنعت به خوبی گویای بهبود شرایط تولید در بنگاه‌های صنعتی و معدنی است.
  • مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، وعده داد که راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران تا پایان سال به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. محسن طرزطلب در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه راندمان نیروگاه‌های حرارتی برق در سال گذشته برای اولین بار به ۳۹ درصد رسید، افزود: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، استفاده از توربین‌های گازی با فناوری جدید، ارتقای واحد‌های گازی و بازنشسته کردن نیروگاه‌های فرسوده از برنامه‌های افزایش راندمان در نیروگاه‌های حرارتی است.
  • مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اعلام کرد سازمان زمین‌شناسی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی موضوع جدیدی را تحت عنوان «پایش و اکتشاف ذخایر معدنی» که از سال ۹۹ آغاز شده بود، در سال ۱۴۰۰ به صورت جدی دنبال خواهد کرد. به گزارش ایسنا، رضا جدیدی با بیان اینکه کشور نیاز به تعادل‌بخشی و ایجاد تناسب میان شناسایی و اکتشاف ذخایر معدنی با میزان تولید و مصرف مواد معدنی دارد، افزود: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که با ایجاد هماهنگی و تناسب در بخش‌ تامین مواد اولیه صنایع کشور با بحران مواجه نشویم و صنایع معدنی کشور با ظرفیت مناسب فعالیت کنند.
  • اصلاحیه دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز اعلام شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با هدف بهبود فضای کسب و کار و مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید، اصلاحیه دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارزها را در 5 بند ابلاغ کرد. بر این اساس، حداقل توان مصرفی مجاز برای صدور مجوز از ۲۵۰ کیلووات به ۱۰۰ کیلووات کاهش می‌یابد.
  • روز دوشنبه 30 فروردین ماه روز سرنوشت‌سازی در تاریخ تحولات کوبا خواهد بود. در این روز قرار است رائول کاسترو از قدرت کناره بگیرد. در سال 1959 که رائول و برادرش فیدل برای اولین بار از کوه‌های «سیِرا مائسترا» پایین آمدند و «فولخنثیو باتیستا ثالدیوار»، دیکتاتور کوبا را به تبعید فرستادند تا فردا که قرار است رائول از قدرت کناره بگیرد، خاندان کاسترو همواره بر کوبا حاکم بودند به‌گونه‌ای که نام کوبا با نام خاندان کاسترو گره خورده بود.
  • اقدام آمریکا در اخراج دیپلمات‌های روسیه پاسخی مشابه از سوی کرملین داشته است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو ۱۰ دیپلمات آمریکایی را از روسیه اخراج می‌کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این اقدام روسیه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا تصمیم گرفت ۱۰ دیپلمات روسیه را اخراج و ۳۲ شخصیت حقیقی و حقوقی را تحریم کند.
  • باری گوین ترجمه: محمد حسین باقی
    عمومی‌ترین تهدید کیسینجر برای استعفا و بنابراین جدی‌ترین تهدید او پس از آن رخ داد که وی در اوج بحران واترگیت وزیر امور خارجه شد. داستان‌هایی که FBI در تلاش برای کنترل درز اخبار مبادرت به شنود مقام‌های دولتی و روزنامه‌نگاران کرده بود، در اوایل ۱۹۷۳ عیان شد و در سپتامبر همان سال، در جلسه استماع و تایید کیسینجر برای وزیر خارجه شدن، این مساله بر دوهفته پرسش‌وپاسخ حاکم بود. معلوم شد که ۱۷ نفر مورد شنود قرار گرفته‌اند از جمله چندین نفر از نیروهای زیر نظر کیسینجر. این شنودها در مه ۱۹۶۹ شروع شد و تا فوریه ۱۹۷۱ ادامه یافت. در جلسه استماع، کیسینجر ادعا کرد که «من هرگز عمل شنود را توصیه نکردم» هرچند او پذیرفت نام‌هایی را به FBI داده بود و تصمیم شنود یا عدم شنود را به عهده این نهاد واگذار کرده بود.
  • پادشاهی متحد بریتانیا در شکوه و جلال متولد نشده است؛ فتح ایرلند توسط انگلستان در قرن هفدهم بی‌رحمانه بود که با انگیره ترس از حمله انجام شد و با برتری ارتش کرامول صورت گرفت. تصرف اسکاتلند توسط انگلستان در قرن هجدهم اما عمل‌گرایانه‌تر بود و درنتیجه ورشکستگی اسکاتلند پس از یک سرمایه‌گذاری بدسرانجام آمریکایی و نگرانی‌های انگلستان درباره فرانسه اتفاق افتاد. ولی اتحاد به وجود آمده میان این مناطق چیزی بیش از تجمیع این مناطق بود: این اتحاد به یک انقلاب فکری و علمی تولد بخشید که مرکزیت آن علاوه بر لندن در ادینبرگ بود؛ انقلاب صنعتی که از درون آن رشد کرد گلاسکو، منچستر و لیورپول را شکوفا کرد؛ امپراتوری به همان اندازه که توسط انگلیسی‌ها بنا شده توسط اسکاتلندی‌ها نیز ساخته شده است و یک قدرت نظامی را تشکیل داد که به نجات…