شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • بهای میلگرد در جنوب اروپا به دلیل افزایش خرید کارخانه‌های ایتالیایی تقویت شد اما این مقطع فولادی در شمال این قاره کاهش یافت چراکه تقاضای آلمان برای آن افت محسوسی داشته است. قیمت سنگ‌آهن در چین نیز به دو سو حرکت کرد. در حالی که بهای سنگ آهن عیار پایین در هفته گذشته کاهش بیش از 2 درصدی داشت تا زیر 90 دلار در هر تن بسته شود، قیمت سنگ آهن عیار 62 به عنوان شاخص معیار و عیار 65 در این مدت افزایش بیش از یک درصدی ثبت کردند.
  • سمانه عاملی / تحلیلگر بازار
    روند کلی قیمت زغال سنگ، صعودی برآورد می‌شود. در چهار هفته گذشته قیمت زغال سنگ با حدود 16 درصد افزایش از قیمت 19/ 21 دلار به قیمت 66/ 24 دلار رسید. در چند هفته پیش‌رو قیمت زغال سنگ اهداف قیمتی بالاتری مثل محدوده 30 دلار را دنبال می‌کند که سه محدوده ممکن است مانع رسیدن به این هدف قیمتی شوند که به آنها مقاومت می‌گوییم. محدوده 15/ 26، 15/ 27 و 15/ 27 دلار را می‌توان به‌عنوان قیمت‌های مهم مقاومتی در چند هفته آینده در نظر داشت.
  • تحریم‌های پیش آمده، تولیدکنندگان خودروی سنگین کشور را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده است، از مشکلات ناشی از انتقال ارز تا عدم تخصیص ارز؛ همچنین به این موارد دغدغه تامین مالی و بالا بودن قیمت تمام شده پول را نیز اضافه کنید. خودروی سنگین به دلیل اینکه وسیله‌ای برای کسب درآمد است، «لوکس» محسوب نمی‌شود. بنابراین تولید این خودرو هم در بخش تولید و هم در بخش بهره‌برداری، اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. در بخش بهره‌برداری به ازای هر دستگاه خودروی سنگین برای حدود یک تا دو نفر به صورت مستقیم و پنج تا هفت نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. امروزه که موضوع اشتغال و نرخ بیکاری دغدغه اصلی مسوولان است، این مهم حمایت بیشتری را از جانب نهاد‌های دولتی از شرکت‌های تولیدکننده می‌طلبد.
  • زمانی که دانشجو بود زلزله رودبار به وقوع پیوست و مرگ هموطنان به شدت او را متاثر کرد. بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شد، زلزله بم با 41 هزار جان‌باخته نوعی عذاب وجدان را در او نسبت به عملکرد جامعه مهندسی ایجاد کرد. او بر اساس سوگندنامه مهندسی تصمیم گرفت در حیطه عملی گام‌های موثری برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز بردارد.
  • صنعت نمایشگاهی یکی از صنایعی است که با شیوع ویروس کرونا با تلاطم و توقف کامل مواجه شد؛ با توقف فعالیت نمایشگاه‌ها تقویم نمایشگاهی نیز با تعطیلی همراه شد تا سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی در سراسر کشور بدون جنب‌وجوش در سکوت فروروند. حال صنعت نمایشگاهی بعد از رکود 4ماهه تمامی تمهیدات لازم را در نظر گرفته تا بار دیگر بتواند به روزهای پر از فعالیت خود بازگردد. در اولین قدم برای نخستین بار شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی «جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا» طی روزهای گذشته بودیم که این نمایشگاه با استقبال بسیاری مواجه شد. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تبعاتی که شیوع ویروس کرونا برای صنعت نمایشگاهی داشت از برنامه‌ریزی برای آغاز به کار دوباره فعالیت نمایشگاه‌ها با رعایت…
  • رومن آبراموویچ، سرمایه‌گذار و میلیاردر روس در حال خریداری بخشی از سهام «یاندکس»، بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی در روسیه است تا بتواند توان خود را برای خرید شراکت تجارت الکترونیک با اسبربانک افزایش دهد و حرکت خود را برای ورود به صنعت خرده‌فروشی آنلاین تسهیل کند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، آبراموویچ به همراه دو میلیاردر روس دیگر بخشی از سهام یاندکس را در طرح این شرکت برای عرضه یک میلیارد برگه سهم خود در مسیر توسعه اهداف استراتژیک خریداری کردند، به‌طوری‌که 400 میلیون سهم به‌طور عمومی و در قیمت 25/ 49 دلار در هر سهم عرضه شد و 600 میلیون سهم دیگر نیز به سرمایه‌گذاران خصوصی نظیر آبراموویچ تعلق گرفت.
  • محسن خليلي رئیس‌هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بوتان
    نگارنده به‌عنوان یک صنعتگر و خدمتگزار اقتصاد ملی طی چند دهه و در حد بضاعت اندکم تلاش کردم تا در فعالیت‌های حرفه‌ای و تشکلی خود سیاست‌گذاران و مسوولان اجرایی را به این حقیقت باورمند کنم که صنعتگران و فعالان اقتصادی میهن عزیزمان درک و شعور و شناخت مناسبی از ضرورت‌های حرفه‌ای و صنفی خود دارند و وجدانشان نیز آن‌چنان بیدار هست که منافع ملی را بر منفعت‌های فردی و شخصی‌شان رجحان دهند؛ مشروط بر آنکه مسیر فعالیت سالم و آزاد نیز برای کار و کسب‌شان فراهم و همچون همگنان‌شان در جهان صنعتی، فضای رقابتی و غیر انحصاری، زمین بازی آنان باشد و نه مداخله‌گرایی‌ها و دستورات و نظامات غیر بازاری و دولتی.
  • دنیای‌اقتصاد: متاسفانه در حال حاضر به علت رکود اقتصادی شرکت «صافیاد» مانند بسیاری از واحدهای تولیدی به علت مشکلات فراوان ازجمله بی‌ثباتی، بالابودن نرخ ارز، نبودنقدینگی درگردش کافی، با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت دارد.
  • شرکت آرسلور میتال در حال ارزیابی فروش احتمالی دارایی‌های زیرساختی خود در کانادا است، جایی که بزرگ‌ترین و سودآورترین فعالیت سنگ‌آهن را برای این شرکت به همراه داشته است. آرسلور میتال در نظر دارد برای کاهش بدهی‌ها و تقویت ترازنامه خود برخی از دارایی‌هایی این شرکت را بفروشد. شرکت آرسلور میتال، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان یک شرکت چندملیتی - هندی است که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ مستقر است. در پی شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی و تولید خودرو کاهش ‌یافته است و این موضوع باعث شد تا شرکت آرسلور میتال با افت شدید تقاضا روبه‌رو شود. به همین خاطر به‌تازگی با فروش سهام و اوراق قابل‌تبدیل توانسته است 2 میلیارد دلار جذب کند.
  • طبق گزارش اولیه تهیه شده توسط یک دادگاه در سنگاپور، شرکت هین لئونگ هیچ آینده‌ای به عنوان یک شرکت مستقل ندارد، زیرا ارزش دارایی‌های خود را حداقل 3 میلیارد دلار «بیش از واقعیت» اعلام کرده است. این گزارش از سوی شرکت «پی‌دبلیوسی» به عنوان بازرس ویژه دادگاه سنگاپور تهیه شده است.