شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • شروین شهریاری
    بازار سهام در هفته جاری شاهد تداوم روند صعودی خود با آهنگی پرشتاب‌تر از قبل بود تا جایی که روز چهارشنبه با جهش بی‌سابقه 6 هزار و 483 واحدی شاخص کل، در مجموع هفته بیش از 12 درصد صعود کرد. برداشته شدن سقف رقابت قیمتی در طیف وسیعی از محصولات در بورس کالا شامل محصولات فرعی پالایشگاه‌ها و از آن مهم‌تر مصنوعات فولادی، اصلی‌ترین محرک جهش پردامنه بورس تهران در هفته جاری بود. به این ترتیب می‌توان گفت با تکرار محتمل اتفاق مشابه در مورد محصولات پتروشیمی عرضه‌شده در بورس کالا در هفته‌های آتی، تقریبا کل بازار سهام از موج سیاست‌های دستوری در زمینه قیمت‌گذاری رها می‌شود. از این رو، پس از یک دوره سیاست‌های ناموفق در زمینه قیمت‌گذاری کالاها، می‌توان گفت دولت به منطق حاکمیت بازار بازگشته است و رشدهای اخیر بورس تهران نیز با…
  • دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی جزئیات عرضه ارز پتروشیمی در بازار را تشریح کرد. احمد مهدوی در یک نشست خبری گفت: پتروشیمی‌ها از ابتدای سال تاکنون 3‌میلیارد و 321 میلیون و 227 هزار یورو معادل حداقل 4 میلیارد دلار ارز به بازار عرضه کرده‌‌اند که این رقم 270 میلیون یورو بیش از مدت مشابه سال قبل بوده است. وی افزود: میزان تقاضای محصولات پلیمری در بورس کالا از ابتدای سال تا 20 شهریور ماه 7میلیون و 704 هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل 300 درصد رشد داشته‌است.
  • ترامپ تنها کسی نیست که به گستاخی‌های خود می‌بالد. او اتفاقا دوستی دارد در عربستان که او هم دست‌کمی از دیوانگی‌های ترامپ ندارد. او محمد بن‌سلمان است که لفاظی‌هایش پا به پای خودش پیش می‌رود. متحدان و موافقانش او را «نوساز» خوانده‌اند؛ فردی که از ریشه‌های به‌شدت محافظه‌کارانه این پادشاهی بریده است. مخالفانش می‌گویند او به‌خاطر اصلاحات دور از دسترسش، رقبا را مجبور به سکوت کرده است. «نیک رابرتسون»، تحلیلگر سی‌ان‌ان، نوشت اما این چهره «نوساز» و «مدرن» به دست خود چهره‌اش را مخدوش کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که عرضه عمومی اولیه (IPO) غول 2 تریلیون دلاری سعودی یعنی آرامکو ممکن است با تعلیق مواجه شده یا لغو شود. این می‌تواند سوالاتی برانگیزد که این معامله چقدر عاقلانه است. سوال دیگر این است که محمد اساسا چگونه رهبری …
  • نویسندگان: بوبولو و لیلیا شوتسووا ترجمه: محمدحسین باقی
    شاخص اولیه از رفتار چین در قبال نظم پساجنگ درجه یا میزان مشارکت این کشور در نهادهای اساسی‌ است که معرف آن نظم هستند. به‌طور کلی، این شاخص به تعامل مثبت چشمگیر و روزافزون چین با آن نظم بر مبنای موسساتی که به آنها ملحق شده و ماهیت نقش خود در آنها اشاره می‌کند. تا دهه ۶۰، چین یک دولت انقلابی بود و به شکل خودآگاهانه‌ای مصمم به تضعیف و سرنگون کردن نظم کاپیتالیستی جهانی به رهبری آمریکا بود. با این حال، طی تمام دوران جنگ سرد، پکن از طریق حمایت از جنبش عدم تعهد خود را به منزله نماینده کشورهای درحال توسعه جا می‌زد.
  • ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، در سخنرانی سالانه خود گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ و با هدف مقابله با مشکل مهاجرت غیر قانونی 10 هزار مرزبان دیگر به نیروهای خود اضافه کند. او گفت این اقدام به معنای نظامی‌سازی اروپا نیست. یونکر در سخنرانی در استراسبورگ گفت زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا جایگاه خود را در میان قدرت‌های برتر جهانی پیدا کند. از زمانی که یونکر در سال ۲۰۱۴ ریاست خود را بر کمیسیون اروپا آغاز کرده، کنترل مهاجرت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی اتحادیه اروپا بوده است. این مساله باعث به قدرت رسیدن احزاب پوپولیست و راست افراطی در کشورهای مختلف قاره از جمله ایتالیا، اتریش، مجارستان و لهستان شده و در انتخابات اخیر سوئد هم یک حزب ملی‌رای مخالف مهاجرت توانست موفقیت چشمگیری کسب کند. او در نطق…
  • تعدادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا جلسه‌ای برگزار کردند که در آن درباره چگونگی و زمان برکناری ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، بحث شده است. حدود ۵۰ نماینده عضو «گروه تحقیق اروپایی» که مخالف طرح نخست‌وزیر برای خروج بریتانیا از اتجادیه اروپا هستند، در آن جلسه آشکارا درباره «تغییر و دستکاری در قوانین انتخاب رهبر حزب» صحبت کرده‌اند. این گروه از نمایندگان که به‌عنوان مخالفان اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند، سه‌شنبه شب تشکیل جلسه داده‌اند.
  • در شرایطی که متروی تهران به دلیل وابستگی به اعتبارات دولتی و یارانه هنوز فاصله زیادی با استقلال مالی دارد، متروی دبی با طی 7 مسیر نه تنها به خودکفایی رسیده و به لحاظ مالی مستقل اداره می‌شود، بلکه اکنون به یک فعالیت سودآور تبدیل شده است. اگرچه وجود بزرگراه‌های عریض و کم‌ترافیک در دبی این تصور را متبادر می‌کند که استفاده از خودروی شخصی در این شهر بهترین شیوه سفرهای درون‌شهری است، اما مدیریت شهری دبی با اتخاذ دو راهکار ترافیکی، جذابیت این شیوه را در مقایسه با شبکه ریلی کاسته است.
  • بازار معاملات آپارتمان‌های ریزمتراژ به لحاظ سطح قیمت در وضعیت قرمز قرار گرفته است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی ریزمتراژ(آپارتمان‌های با مساحت کمتر از 60 مترمربع) نشان می‌دهد هم‌اکنون هر مترمربع آپارتمان کمتر از 60 متر،به لحاظ قیمت،با فاصله قابل توجهی نسبت به قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان بزرگ‌متراژ با شرایط و موقعیت مشابه، به بازار عرضه می‌شود.