شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دستیابی به هدف رشد و توسعه پایدار کشور، مستلزم انجام اصلاحات بنیادی در ساختار اقتصادی ایران است و در این میان اصلاح و توسعه نظام مالیاتی، بخش لاینفک این برنامه اصلاحی است. هرچند طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای توسعه نظام مالیاتی کشور انجام شده است، اما همچنان فاصله زیادی با یک نظام مالیاتی مطلوب وجود دارد. حجم قابل‌توجه فرار مالیاتی در کشور، نقش مهمی در نارسایی و عدم کارآیی نظام مالیاتی و در نتیجه عدم تحقق درآمدهای مالیاتی مورد انتظار دارد.
  • درنشست کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، برخی رویه‌ها و قوانین سازمان تامین‌اجتماعی مورد انتقاد گرفت. فعالان اقتصادی، مداخلات این سازمان را مخل فضای کسب‌وکار دانستند و عنوان کردند، برخی اقدامات سازمان تامین‌اجتماعی فراتر از راستی‌آزمایی، پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان است. از سوی دیگر اعضای این کمیسیون خواستار لغو دریافت مالیات علی‌الحساب از واردکنندگان در شرایط تحریم‌‌های پیش‌رو شدند.
  • محمدحسین بابالو
    فاصله قیمتی بین بازارهای رسمی و غیررسمی به معنی افزایش قیمت خرید محصولات برای مردم است؛ اگرچه دولت با احتساب دلار مبادله‌ای تلاش کرد قیمت مواد اولیه را پایین نگه ‌دارد ولی این رویکرد با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی نداشته و ندارد. انتظارات تورمی در شرایطی که در بازارهای مشتقه قدرتمند جذب نشود در نهایت با رشد تقاضا به رشد نرخ منتهی می‌شود حتی اگر حجم عرضه نیز افزایش یابد. در این شرایط حمایت از بازارهای رسمی می‌تواند بخش مهمی از التهاب تصنعی قیمت‌ها را خنثی کند ولی گویا درست عکس این رویکرد در پیش گرفته شده است. به عقیده مدیر عامل بورس کالا بهتر است بیش از اینکه نگران نوسان قیمت‌ها باشیم نگران حیات بازارهای رسمی باشیم زیرا از دست رفتن بازارهای رسمی در بحران‌ها و تلاطم‌های اقتصادی به معنی هرج و مرج کامل قیمتی خواهد…
  • بازار فولاد طی روز گذشته افزایش 2 تا 10 درصدی قیمت را از سرگذراند تا نشان دهد التهابات در این بازار هنوز نیاز به واکاوی و تحلیل‌های ریشه‌ای قوی‌تری دارد. هفته‌های اخیر در بازار فولاد را باید جزو روزهای نوسانی بازار این کالا یاد کرد؛ روزهایی که تا قبل از تحرکات دوباره ارز راکد و بی‌تحرک بود. با این حال روز گذشته شاهد جهش‌های بسیار شدید و بی‌سابقه در بازار محصولات فولادی بودیم. در این رابطه بازاریان آهن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» موضوع جدیدی را تحت عنوان «ترس فروشندگان از مواخذه» مطرح می‌کنند.
  • تالارهای مختلف بورس کالای ایران طی تیر ماه سال ۹۷ شاهد معامله بیش از 2 میلیون و ۵۲۱ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶۹ هزار میلیارد ریال بود.
  • میزان تولید کنسانتره سنگ‌آهن شرکت‌های بزرگ معدنی طی 3 ماه نخست امسال، 20 درصد افزایش یافت. در این مدت تولید دانه‌بندی سنگ‌آهن نیز 22درصد افزایش پیدا کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن کشور از ابتدای فروردین تا پایان خرداد، 11 میلیون و 223 هزار و 512 تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 9 میلیون و 345 هزار و 746 تن بود که حاکی از افزایش 20 درصدی تولید این محصول است. از این میزان، شرکت‌های «گل‌گهر» 4 میلیون و 392 هزار و 106 تن، «چادرملو» 2 میلیون و 202 هزار و 650 تن، «سنگ‌آهن مرکزی» یک میلیون و 377 هزار و 347 تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» یک میلیون و 315 هزار و 608 تن، «گهر‌زمین» یک میلیون و 108…
  • ارزش صادرات سنگ‌آهن ایران در دوره پنج‌ساله ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۶ به پنج میلیارد و ۷۳ میلیون دلار رسید که متوسط سالانه آن بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار می‌شود.به گزارش «ایرنا» جدول‌های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد پارسال ارزش صادرات سنگ‌آهن به یک میلیارد و 72 میلیون دلار رسید و در مقایسه با سال 1395 که 817 میلیون دلار بود، رشد بیش از 31 درصدی داشت.آمارها نشان می‌دهد در سال‌های 94- 1393 ارزش صادرات سنگ‌آهن کشور به ترتیب یک میلیارد و 115 میلیون دلار و 522 میلیون دلار ثبت شد.ارزش صادرات سنگ‌آهن در سال 1392 بیش از یک میلیارد و 547 میلیون دلار بود و نسبت به سال 1391 که 917 میلیون دلار ثبت شده بود، رشد 69 درصدی را از آن خود ساخت.بنابر داده‌های مورد بررسی، بیشترین رشد صادرات در دوره یادشده مربوط به…
  • بعد از اینکه معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرد که نفت خام قرار است در بورس عرضه شود، مسوولان بورسی می‌گویند ساز‌و‌کار عرضه نفت خام در بورس فراهم است اما تردید‌هایی هم در این مورد وجود دارد.
  • بازار پتروشیمی با افزایش قیمت دلار سوخت‌گیری مجددی داشت تا جایی که باز هم روند صعودی قیمت‌ها در پیش‌گرفته شده و البته ادامه یافت. این وضعیت عمومی البته در اواخر معاملات روز گذشته تا حدودی آرام شد ولی باز هم نمی‌توان گفت که بازار به یک روال عمومی کاهشی وارد شده است. این هفته شاید دوره پیچیده و عجیبی در فرآیند معاملات در بازار آزاد محصولات پتروشیمی باشد زیرا قیمت‌ها به سطوحی رسیده که شاید تاکنون هیچ‌گاه تجربه نشده بود؛ اگرچه حجم معاملات نیز به نسبت کاهش یافته است. این در حالی بود که بهای برخی از گریدهای خاص پلیمری همچون گریدهای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری در دو روز اخیر سر به فلک کشیده البته گریدهای سنگین اکستروژن نیز همین وضعیت را تجربه می‌کنند.
  • آمار رسمی تولید زغال‌سنگ چین کارشناسان را برای پیش‌بینی‌ روند آینده قیمت‌ها سردرگم کرده است. آمار رسمی اداره آمار چین از افزایش 9/ 3 درصدی تولید در نیمه نخست سال خبر می‌دهد ولی در واقعیت میزان تولید کاهش داشته است. تحلیلگران اظهار داشته‌اند که چنین تناقضاتی در سایر صنایع چین نیز مشاهده شده است.