شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • دنیای اقتصاد: اولین مناظره 6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز با محوریت موضوع اجتماعی برگزار شد. در این مناظره نامزد‌ها در دو بخش به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و انتقادات خود پرداختند. مناظره دیروز در شرایطی آغاز شد که کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ابتدا به‌طور غیر‌مستقیم سعی در انتقاد از عملکرد یکدیگر داشتند، اما هرچه مناظره جلوتر رفت، نامزد‌ها دست از ملاحظه برداشتند و به نقد مستقیم و بی‌پروای یکدیگر پرداختند. نقطه پررنگ مناظره دیروز، چالش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران بود.

  • دنیای اقتصاد - یزد - محبوبه مظفری: معاون غذا و داروی دانشگاه یزد گفت: در سال جدید، با دستور وزیر بهداشت و با همراهی انجمن داروسازان استان، تعرفه خدمات فنی هیچ‌گونه افزایشی نداشته است. محمدحسین مصدق با اعلام این خبر افزود: دریافت تعرفه حق فنی داروساز از دو سال قبل تاکنون در دفترچه دستورالعمل حق فنی ابلاغ شده و سالانه همانند دیگر تعرفه‌های پزشکی افزایش می‌یابد، اما این تعرفه در سال جدید به نرخ سال گذشته محاسبه می‌شود.

    وی تصریح کرد: در سال 95 و برای نخستین‌بار در استان، دپارتمان دارویی با حضور داروساز بالینی در بیمارستان شهید صدوقی راه‌اندازی شد.

  • آناهیتا جمشیدنژاد

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    در سال 2011 نوح لی و دین جنسن تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودند و به دنبال ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار می‌گشتند. آنها به‌طور تصادفی به داستانی در مورد شرکتی که جوراب‌های ایتالیایی مشکی می‌فروخت برخورد کردند. جوراب‌های فقط مشکی. و فقط ایتالیایی. و فقط با پرداخت حق اشتراک. این شرکت ده‌ها هزار مشترک داشت.

    جنسن که هیجان زده بود، وب‌سایتی ایجاد کرد و آن را Sock of the Month Club نام‌گذاری کرد. لی نیز با او همراه شد.

  • دکتر طهماسب مظاهری

    رئیس اسبق بانک مرکزی

    نگرش‌های اقتصادی، سیاسی و مدیریت اجرایی در دولت‌های بعد از انقلاب از عوامل مختلفی سرچشمه می‌گیرد. 10 سال ابتدایی انقلاب، در دولت جنگ، وظیفه و ماموریت اصلی دولت را حفظ کیان کشور، تامین هزینه‌های جنگ و همچنین حداقل معیشت مردم شکل می‌داد؛ از این رو اگر نگرش اقتصادی را اتخاذ کرده بودند، این تصمیم نشات گرفته از همین ماموریت بود. کشور در آن شرایط به ساختار اقتصادی یکپارچه و مدیریت متمرکز اداری نیاز داشت که با موفقیت نیز از پس این ماموریت برآمدند، به نحوی که در حد توان مملکت، پشتیبانی لجستیکی از جنگ به عمل آمده و از طرفی اجازه ندادند مصائب جنگ سبب مشکلات معیشتی برای مردم شود.

  • دنیای اقتصاد- مهرنوش سلوکی: بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با صعود 2/ 1 درصدی به‌کار خود پایان داد و پنجمین هفته متوالی مثبت از ابتدای سال جاری را به ثبت رساند. با وجود اینکه رشد نماگر بازار سهام از ابتدای سال جاری تا کنون رشد نسبتا مناسب 1/ 3 درصدی را به ثبت رسانده است، اما سایه تحولات سیاسی درخصوص نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فضای محتاطانه‌تری را در بورس تهران حاکم کرده است.

    در شرایط کنونی در کنار نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، عامل نزدیکی به فصل مجامع و مشخص شدن میزان سودآوری شرکت‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند بر رفتار سهامداران اثرگذار باشد.

  • دنیای اقتصاد-سارا مالکی : از پنج‌ شنبه شب گذشته و بعد از پخش سخنان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری نام «صنعت پتروشیمی» و «ایجاد اشتغال» در رسانه‌های خبری و فضای مجازی به هم پیوند خورده است؛ پیوندی که برخی کارشناسان آن را ناقص یا حتی غیرممکن ارزیابی می‌کنند. به این ترتیب ایجاد اشتغال در حالی یکی از محورهای اصلی تبلیغات کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است که این بار در میان بسیاری از صنایع مادر کشور، قرعه حل مشکل بیکاری به نام صنعت پتروشیمی افتاده است. بر این اساس «ایجاد 200 هزار شغل مستقیم و 400 هزار شغل غیرمستقیم به ازای تولید هر یک میلیون تن محصولات پتروشیمیایی» در حالی از سوی یکی از کاندیداهای انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری به‌عنوان راهکاری برای ایجاد اشتغال در کشور مطرح شده…

  • دنیای اقتصاد: در آخرین روز هفته گذشته، بهای دلار 3 تومان بالا رفت تا میزان رشد هفتگی آن به حدود نیم درصد برسد. دلار که روز چهارشنبه با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 761 تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه 3 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 764 تومان رسید. با رشد روز آخر، میزان بازدهی هفتگی دلار به 4/ 0 درصد رسید. در نتیجه این اتفاق، در اولین هفته اردیبهشت‌ماه برای اولین بار در سال 96، بازدهی شاخص ارزی مثبت شد. پیش از این، شاخص ارزی 3 هفته افت پیاپی را تجربه کرده و به ترتیب، نیم، 1/ 0 و 3/ 0درصد از ارزش خود را از دست داده و پنج‌شنبه 2 هفته پیش روی سطح 3 هزار و 750 تومان قرار گرفته بود.

  • دنیای اقتصاد: بازار آتی سکه طی هفته گذشته و با احتساب یک تعطیلی رسمی (5 روز کاری) معاملات را با ریزش 37 هزارتایی در حجم (نسبت به هفته منتهی به 30 فروردین) در رقم 20 هزار و 483 به پایان رساند؛ این در حالی است که سررسیدهای مختلف در این بازار نیز با نزول در قیمت مواجه شده‌اند.

    معاملات در بازار آتی سکه در حالی طی هفته گذشته با نزول در حجم و قیمت مواجه شد که این روند در هفته منتهی به 30 فروردین با رشد مواجه شده بود. از سوی دیگر اما در سه هفته قبل بازار آتی به دلیل حباب قیمتی که در بازار نقدی سکه به وجود آمده بود، گارد نزولی به خود گرفته بود که در حال حاضر و طی هفته گذشته این روند با تاثیر‌پذیری از روند نزولی قیمت طلای جهانی تداوم یافته است.

  • دنیای اقتصاد: وزیر نیرو از فعالیت 490 تولیدکننده بخش‌خصوصی در حوزه تولید برق از منابع تجدیدشونده خبر داد. حمید چیت‌چیان در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان درباره اهمیت تولید برق به این روش در ایران، اظهار کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از نعمت‌هایی است که در تمام کشور وجود دارد و برای تولید برق استفاده از گاز، آب‌های زیرزمینی گرم و حتی زباله‌های شهری که امروزه به یکی از مشکلات زیست‌محیطی تبدیل شده، امکان‌پذیر است.

    وی افزود: در ابتدای کار دولت تنها سه تولیدکننده خصوصی برق از منابع تجدیدپذیر وجود داشت و در شرایط فعلی ۴۹۰ تولیدکننده بخش‌خصوصی در برق تجدیدشونده فعالیت دارند.

  • دنیای اقتصاد: وزیر خزانه‌داری آمریکا از طرح دونالد ترامپ، رونمایی کرد که براساس آن نرخ مالیات سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در آمریکا از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. اقتصاددان‌ها معتقدند این سیاست ترامپ چندین تریلیون دلار به کسری بودجه این کشور در دهه‌های آینده اضافه خواهد کرد؛ اما منوخین گفته است این طرح، از طریق «افزایش رشد اقتصادی، کاهش و بستن راه‌های گریز مالیاتی» از پس هزینه‌های خودش برخواهد آمد. بیشتر منتقدان ترامپ بر این باورند که از این کاهش مالیاتی تنها ثروتمندان منتفع می‌شوند.