شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دانشگاه علوم پزشکی هاروارد در حال تست یک فناوری جدید در زمینه ایمپلنت‌های مغزی هستند که بدون ایجاد زخم در بافت مغز کار گذاشته می‌شود تا به کمک آن بینایی افراد نابینا بازگردانده شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از یو. هرالد، این ایمپلنت داده‌ها را به مغز ارسال می‌کند و تفاوت‌ آن با نمونه‌های حاضر این است که آسیبی به بافت مغز نمی‌رساند و ارتباطات الکتریکی موجود در مغز را تغییر نمی‌دهد. این ایمپلنت از طریق جمجمه روی سطح مغز قرار داده می‌شود و در آن از سیم‌پیچ‌های میکروسکوپی استفاده شده که میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی برای القای الکتریسیته در قسمت‌های مختلف مغز ایجاد می‌کنند.

  • دنیای اقتصاد، شادی آذری: فهرست رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص فلاکت امسال نیز طبق روال هر سال توسط موسسه کاتو منتشر شد. این شاخص که نخستین‌بار در دهه 1960 میلادی توسط اقتصاددانی به نام «آرت اوکن» برای ارائه تصویری از وضعیت اقتصاد آمریکا به رئیس‌جمهوری وقت، لیندون جانسون معرفی شد، با محاسبه یک فرمول ساده به‌دست می‌آمد. در آن زمان تنها نرخ تورم سالانه هر کشور با نرخ بیکاری آن جمع می‌شد و بدین ترتیب شاخص فلاکت به‌دست می‌آمد.

    با گذشت زمان اما این فرمول بارها مورد ویرایش قرار گرفت تا اینکه امروزه عدد این شاخص برای هر کشور از مجموع نرخ بیکاری، نرخ تورم و نرخ بهره وام‌ها منهای درصد تغییر سرانه تولید ناخالص داخلی به‌دست می‌آید.

  • گروه بنگاه‌ها: بانک سامان در ادامه برنامه‌های حمایتی خود در حوزه فرهنگ و میراث معنوی ایران، قرارداد حمایت از نگارش و ضبط سمفونی ایران (کوروش کبیر) را با استاد لوریس چکناواریان به امضا رساند. به گزارش اداره روابط عمومی بانک سامان، این قرارداد در حاشیه مراسم پایانی جشنواره طراحی کارت هدیه سامان به امضای فریده گرامی نژاد، عضو هیات‌مدیره بانک سامان و استاد چکناواریان رسید. چکناواریان پس از امضای این قرارداد در سخنانی ضمن تشکر از دقت نظر بانک سامان در حمایت از این اثر تصریح کرد: سمفونی ایران حاصل سال‌ها مطالعه در تاریخ است که ایده نگارش آن از زندگی کوروش کبیر به‌دست آمده است و تلاش می‌کنیم با این اثر، دِین خود را به میهن‌مان ادا کنیم.

  • نمایش «ویولن تایتانیک» به کارگردانی پیترو فلوریدیا کارگردان ایتالیایی از اول اسفندماه بار دیگر میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «ویولن تایتانیک» کار مشترک گروه تئاتر موج و کمپانی متیچی ایتالیا با حضور بازیگران ایرانی و افغانستانی، اجرای خود را ساعت 19 در کارگاه دکور رودکی از سر می‌گیرد. این نمایش که نگاه تازه‌ای به ماجرای غرق‌شدن کشتی تایتانیک دارد به علت همزمانی با جشنواره تئاتر فجر و اجرای گروه لهستان در پارکینگ تالار حافظ به‌طور موقت به اجرای خود پایان داده بود.

  • سرمربی چلسی به جنگ روانی که ژوزه مورینیو علیه این تیم آغاز کرده است واکنش نشان داد. به‌ گزارش «‌ایسنا» در یکی از دیدارهای هفته‌ بیست و پنجم لیگ برتر انگلیس دو تیم برنلی و چلسی برابر هم به میدان رفتند که این دیدار با تساوی یک-یک به پایان رسید تا صدرنشین لیگ برتر بعد از چند هفته‌ متوقف شود. آنتونیو کونته درباره صحبت‌های ژوزه مورینیو که عنوان کرده بود چلسی با فوتبال دفاعی و با اتکا به ضدحملات و ضربات شروع مجدد، قهرمان لیگ برتر می‌شود، گفت: «دوست ندارم جواب مربیان دیگر را بدهم. این جوک بامزه را دوست نداشتم.

  • شرکت سخت‌افزاری ‌ای‌ام‌دی به زودی تازه‌ترین مجموعه از پردازنده‌های خود برای رایانه‌های رومیزی را عرضه می‌کند که رقیبی جدی برای تراشه‌های گران‌قیمت ساخت اینتل محسوب می‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیت مگ، ۱۷پردازنده یاد شده از سری AMD Ryzen هستند و یکی از آنها موسوم به SR7 ۱۷۰۰X در تست‌ها و بررسی‌های انجام شده عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود نشان داده است. افزایش سرعت پردازش، کاهش مصرف انرژی و تولید گرما از جمله مزایای پردازنده مذکور است که باعث شده در آزمایش‌های سایت WCCFTECH نمره ۱۵ را از ۲۰ دریافت کند.

  • ایرنا: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یکی از مزایای حذف دفترچه بیمه را صرفه‌جویی 60 میلیاردتومانی در سال عنوان کرد. سیدتقی نوربخش با بیان اینکه در مرحله نهایی اجرای طرح حذف دفترچه بیمه هستیم، گفت: امیدوارم تا پایان سال طرح حذف دفترچه در تمامی مراکز درمانی سازمان پیاده شود. نوربخش با بیان اینکه حذف دفترچه در مراکز درمانی ملکی از برنامه‌های مهم سازمان تامین اجتماعی است، افزود: این طرح مزایای بسیاری از جمله صرفه‌جویی ٦٠میلیارد تومانی هزینه‌های سازمان در سال را دارد که بابت چاپ دفترچه‌های کاغذی انجام می‌شود.

  • گروه بنگاه‌ها: به همت بانک اقتصادنوین، مدرسه 12 کلاسه «اقتصادنوین» در شهر شاهرود افتتاح شد. به گزارش روابط عمومی بانک اقتصادنوین، در مراسم افتتاح این مدرسه که با حضور جمعی از مقامات و مسوولان از جمله استاندار سمنان، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، فرماندار شاهرود، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و امام جمعه شاهرود و دانش‌آموزان برگزار شد، علی حسینی مدیر امور شعب استان‌های بانک اقتصادنوین، طی سخنانی ضمن اشاره به اقدامات این بانک در مناطق محروم گفت: بانک اقتصادنوین در جایگاه نخستین بانک خصوصی کشور ضمن ایفای نقش موثر در بازار پولی در عرصه‌های اجتماعی نیز حضور تاثیرگذاری داشته است.

  • سرمربی آرسنال معتقد است که مسوت اوزیل باید اعتماد به نفسش را بالا ببرد. به گزارش ورزش سه، آرسن ونگر گفت: «شاید زمان آن رسیده که اوزیل هم گلزنی کند. او باید باز هم اعتماد به نفس پیدا کند. موقعیت‌هایی را از دست می‌دهد که برای او سخت نیست. به نظرم آمد که خیلی اعتماد به نفس ندارد. این مشکل است زیرا او می‌تواند کارهای خاصی انجام دهد. درست است از لحاظ تکنیکی کارهایی می‌کند که به آنها عادت نداردجمعه با او صحبت کردم و به نظر مشکلی نداشت. »

    .
  • اگر از جمله افرادی هستید که در حین دویدن و ورزش کردن آن قدر خسته می‌شوید که راه بازگشت به منزلتان را فراموش می‌کنید، بهتر است از یک تی‌شرت ورزشی هوشمند استفاده کنید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ویربل، Broadcast Wearables یک شرکت نوپای هندی است که تی‌شرتی به نام Sygnal ابداع کرده که از قابلیت هدایت و ناوبری برخوردار است. این شرکت می‌گوید ساخت چنین محصولی در جهان سابقه نداشته است. Sygnal همراه با یک برنامه همراه عرضه می‌شود که کاربر را از تعداد گام‌هایی که برداشته، تعداد طبقاتی که از آن بالا رفته و میزان کالری که سوزانده آگاه می‌کند.