شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه بازار پول: در آغاز یک هفته نیمه‌تعطیل، روز شنبه، بازار 3 ویژگی برجسته داشت. افزایش سطح عرضه، تحرک در سطح تقاضا و شکست مرز قیمت در معاملات فردایی 3 اتفاق و ویژگی روز ابتدایی هفته بودند. در این میان، افزایش سطح عرضه عامل اثرگذارتری بود و موجب شد که دلار 2 تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت 3 هزار و 590 تومان برسد. به گفته فعالان، در ابتدای هفته، تقاضای مسافرتی به‌دلیل تعطیلات پیش‌رو بالا رفت. با وجود این، عرضه شماری از صرافی‌های بانکی نه‌تنها تقاضای مرسوم بازار را پاسخ داد؛ بلکه تقاضای ورودی جدید را نیز تامین کرد.

  • اگر کمک ایران نبود، امروز شاهد دو دولت بزرگ داعشی در عراق و سوریه بودیم
  • دنیای اقتصاد- هاشم آردم: شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته با رشد ناچیز 34 واحدی (معادل 04/ 0درصد) مواجه شد و به عدد 77 هزار و 217 واحد رسید. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نسبت به میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته بیش از 33 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد که دلیل عمده کاهش ارزش معاملات در روز گذشته، منفی شدن قیمت‌ها در گروه خودرویی باشد. می‌توان ادعا کرد که بازار سهام تهران، این روزها در گروه خودرویی خلاصه شده است. ارزش معاملات خرد در روز گذشته بالغ بر 146 میلیارد تومان بود.

  • دنیای اقتصاد : با گذشت هشت سال از زمان آغاز به کار شرکت شهربان و حریم‌بان، نه تنها از شمار تخلفات ساختمانی کاسته نشده است، بلکه آمار پرونده‌های کمیسیون ماده 100 از افزایش چشمگیر این تخلفات، آن هم در شرایط رکود ساخت و ساز حکایت دارد و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در زمینه کاهش تخلفات ساختمانی محقق نشده است. مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با انتقاد از عملکرد شرکت شهربان در زمینه جلوگیری از تخلفات ساختمانی گفت: آیین‌نامه اجرایی شرکت شهربان بعد از حدود هشت سال از تاسیس، چندی پیش به تصویب رسید و در این مدت بدون آیین‌نامه مدون و شرح وظایف دقیق فعالیت کرده است.

  • دنیای اقتصاد: «یوآن آرخیو» دبیر وزارت بازرگانی ایالت کاتالونیا که به همراه خانم «فرانچسکو گواردیولا» رئیس مرکز تعاملات اقتصادی این ایالت به تهران آمده بود، در اتاق تهران با بهمن عشقی دیدار و در مورد فعالیت‌های اقتصادی این ایالت در ایران و توسعه روابط با فعالان بخش خصوصی گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف با اشاره به انگیزه بالای موجود بین شرکت‌های بخش خصوصی فعال در تهران و کاتالونیا برای توسعه روابط، به برنامه‌ریزی بیشتر برای تبادل اطلاعات و زمینه‌سازی برای حضور هیات‌های تجاری دو طرف متعهد شدند.

  • دنیای اقتصاد: در حالی برخی منتقدان توافق نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با رنو را دخالت دولت در خودروسازی کشور تعبیر می‌کنند که بنابر اساسنامه این سازمان، ایدرو حق قانونی در امضای قرارداد مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی را دارد. منتقدان امضای قرارداد همکاری مشترک ایدرو با رنو را دخالت دولت در صنعت خودرو کشور قلمداد کرده‌‌ و معتقدند که این سازمان اجازه امضای قرارداد مستقل با خودروسازان خارجی را ندارد. حال آنکه بررسی قانون تاسیس و اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نشان از آن دارد که ایدرو می‌تواند به‌صورت مستقل به امضای قرارداد با دولت‌ها یا شرکت‌های خارجی بپردازد و از این طریق سرمایه‌ خارجی را جذب کند.

  • محمدحسین بابالو: در گذشته از زغال‌سنگ به‌عنوان پلی به سوی آینده یاد می‌شد، ولی عوارض زیست محیطی آن باعث شد تا نگاه‌ها به زیان این حامل انرژی تغییر کند. وضعیت تقاضای برق و شکل‌های مختلف انرژی باعث شده تا باز هم زغال‌سنگ جذابیت پیشین خود را باز یابد تا جایی که شاهد افزایش 70 درصدی بهای این کالا در سال جاری میلادی هستیم و حتی ممکن است زغال‌سنگ رکوردهای قیمتی جدیدی را تجربه کند.

    از لحاظ صنعتی و تجاری، زغال‌سنگ به دو‌گونه متفاوت تقسیم بندی می‌شود؛ زغال‌سنگ کک‌شو که مواد فرار و خاکستر بیشتری داشته و پس از طی مراحل کک‌سازی، در تولید فولاد خام مورد استفاده قرار گرفته و نوع دیگر آن با عنوان زغال‌سنگ حرارتی یا آنتراسیت که مواد فرار و خاکستر کمتری داشته و به دلیل بالاتر بودن درصد کربن،…

  • خبرگزاری مهر: مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود ۱۰هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط غیرفعال و راکد در کشور اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت کارگزاران تجاری می‌تواند به بنگاه‌های اقتصادی کمک کند. علی‌اصغر توفیق در نشستی خبری با تاکید بر نقش‌آفرینی موثر کارگزاران تجاری در بهبود فضای کسب و کار و توسعه حرفه‌ای روابط تجاری گفت: امیدواریم با برگزاری نخستین همایش بین‌المللی کارگزاران تجاری و نمایشگاه بروکر ۲۰۱۶ و سمینارهای تخصصی جانبی، موجبات رشد و توسعه فضای کسب و کار و افزایش تعاملات کارگزاران با فعالان اقتصادی داخلی و خارجی فراهم شود.