شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • بیش از 6 ماه از توقف برنامه «جمعه ایرانی» می‌گذرد و در این 6 ماه هنوز تکلیف این برنامه مشخص نشده است.

    به گزارش «ایسنا» مدیر رادیو ایران درباره وضعیت بازگشت برنامه «جمعه ایرانی» به رادیو و اینکه پس از 6 ماه چه تصمیمی برای این برنامه گرفته شده است، توضیح داد: صداوسیما ضوابطی دارد و این ما هستیم که خودمان را باید با قواعد موجود منطبق کنیم. در ارتباط با برنامه «جمعه ایرانی» نیز سازمان است که می‌گوید این برنامه با بقیه برنامه‌ها فرقی ندارد و باید طبق چارچوب عمل کند. مدیر رادیو ایران همچنین تاکید کرد: اگر موسیقی «جمعه ایرانی» از سوی دفتر موسیقی سازمان تایید شود از نظر ما مشکلی ندارد و می‌تواند دوباره به رادیو بازگردد.

  • گروه تاریخ و اقتصاد: آشفتگی ناشی از حملات افغان در سده هجدهم، تجارت ایران را با دولت‌های اروپایی تقریبا به کلی مختل کرده بود. سرجان ملکم در زمان فتحعلی شاه کوشید که امتیازات پیشین را برای تجار انگلیسی دوباره اعاده کند. اقدامات او منجر به یک معاهده تجاری شد که به موجب آن اتباع بریتانیا می‌توانستند بدون پرداخت مالیات در هر یک از بنادر ایران به تجارت بپردازند.

    - منبع: گمرکات در دوره قاجاریه، ویلم فلور ترجمه ابوالقاسم سری

    .
  • سعید بقایی

    مترجم: سعید بقایی

    منبع: Entrepreneur. com

    اخیرا پسر من داشت با اسباب بازی «لگو» که کادوی تولدش بود، بازی می‌کرد. این اسباب بازی دارای تمام قطعات لازم برای ساخت یک دنیای مصنوعی در اتاقش بود. بعد از این او قطعات را سر هم کرد، آن را در جایی گذاشت تا مطمئن شود هیچ‌کس آن را خراب نمی‌کند. این موضوع مرا به فکر واداشت. آیا هدف تولید لگو این نیست که چیزی ساخته شود و بعد خراب شود و مجددا این اتفاق تکرار شود؟

    من در هنگام کودکی سطلی پر از بلوک بازی و قطعات لگو و تعدادی بطری و ظروف نگه‌دارنده غذا داشتم.

  • بی‌بی‌سی: گروه دولت خودخوانده اسلامی باستان‌شناس سرپرست آثار باستانی پالمیرا را گردن زده است. سخنگوی سازمان باستان‌شناسی دولت سوریه به نقل از خانواده خالد اسعد، باستان‌شناس سوری و سرپرست گروه مراقبت از آثار تاریخی شهر باستانی پالمیرا گفته است که شبه‌نظامیان داعش، این باستان شناس ٨٢ ساله را گردن زده و جسد او را در میدان اصلی پالمیرا به دار آویخته‌اند.


    ویرانه‌های شهر باستانی پالمیرا، یا تدمر، در نزدیکی شهرکی به همین نام در استان حمص در سوریه واقع شده و سازمان یونسکو آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باستان شناسی خاورمیانه ثبت کرده است.

  • شماران سیستم:‌ در مصاحبه‌ای که توسط یکی از نشریات آمریکای جنوبی با رهبر مسیحیان جهان یعنی پاپ فرانسیس انجام شده است، مشخص شد که رهبر مسیحیان جهان از اینترنت و تلویزیون استفاده نمی‌کند.

    به گزارش وب‌سایت Cnet، پاپ فرانسیس که یکی از محبوب‌ترین رهبران مسیحیان در میان چند پاپ اخیر محسوب می‌شود در مصاحبه اخیر خود به نکاتی جالب اشاره کرده است که مهم‌ترین آنها عدم استفاده او از شبکه جهانی اینترنت بوده است که بسیاری را شوکه کرده است. این در حالی است که پاپ فرانسیس یک صفحه فعال در شبکه اجتماعی فیس‌بوک دارد که توسط فیس‌بوک نیز با برچسب آبی‌رنگ تایید هویت شده است.

  • سرمربی پیشین تیم فوتبال صبای قم از این باشگاه شکایت کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی تارتار برای دریافت مطالباتش از باشگاه صبای قم به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شکایت کرد. سرمربی پیشین صبا مبلغ 150 میلیون تومان از قرارداد فصل پیش خود با این باشگاه و همچنین مبلغ 250 میلیون تومان بابت قرارداد این فصلش از صبایی‌ها طلبکار است. تارتار برای فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر قرار بود به‌عنوان دستیار علی دایی مشغول به کار شود؛ اما با مسوولان باشگاه صبا در مسائل مالی به توافق نرسید. با توجه به اینکه قرارداد او به‌عنوان سرمربی صبا در هیات فوتبال استان قم ثبت شده بود، وی توانست از باشگاه پیشین خود رسما شکایت کند.

  • دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات 80 میلیون دلار کالای کشاورزی از گمرکات استان در 4 ماه نخست سال جاری خبر داد.

    کریم مهری افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در تیر 19 میلیون دلار بوده است.

    .
  • اسماعیل گل محمدی

    کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی

    مطابق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، صنعت ساختمان 8/ 9 درصد از تولید ناخالص داخلی و 3/ 15 درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. این صنعت با رسالت توسعه فیزیکی زیرساخت‌های عمرانی کشور به‌عنوان یک صنعت زیربنایی مورد نیاز کلیه بخش‌های اقتصادی است.


    پژوهش‌های علمی انجام شده در کشور نشان می‌دهد صنعت ساختمان به دلیل دارا بودن پیوند قوی با سایر بخش‌های اقتصاد به‌عنوان یکی از بخش‌های پیشران در اقتصاد ایران است به نحوی که ایجاد تحرک در صنعت ساختمان موجب حرکت در بخش‌های وسیعی از اقتصاد می‌شود، تحقیقات گویای آن است که رشد سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان موجب بهبود رشد اقتصادی کشور شده و بهبود شاخص‌های…

  • یک مقام گردشگری مالزی از تعیین ایران به‌عنوان مقصد جدید گردشگری این کشور خبر داد؛ این در حالی است که سالانه بیش از 70 هزار ایرانی از مالزی دیدن می‌کنند و تعداد کمی از مالزیایی‌ها عازم کشورمان می‌شوند.

    به گزارش «ایرنا»، فائوتای‌نینگ مدیرعامل انجمن تور و آژانس‌های مسافرتی مالزی (مته) گفت: «ایران، اندونزی و مکزیک برخی از مقصدهای گردشگری جدید این کشور هستند. » او که در آستانه برگزاری نمایشگاه گردشگری مالزی موسوم به «متا» سخن می‌گفت، اعلام کرد که این نمایشگاه امسال از 13 شهریور به مدت سه روز در مرکز تجارت جهانی پوترا برگزار می‌شود، اما از حضور ایران در آن چیزی نگفت.

  • ایرنا: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «اتاق فکر جریان رقیب اصلاحات به‌دنبال شکاف در خانواده اصلاحات است و اصلاح‌طلبان باید مراقب باشند بهانه به دست رقیب ندهند. »محمدرضا عارف در همایش«اصلاحات و اعتدال» افزود: «گروه‌ها و جریانات سیاسی باید از هر گونه رودررویی و موضع گیری علیه یکدیگر پرهیز کنند و اصل را بر وحدت و همدلی قرار دهند. » او با تاکید بر اینکه جریان اصلاحات هیچ راهی جز پیروزی در انتخابات مجلس ندارد، افزود: «سنگین‌ترین ضربه‌هایی که اصلاحات متحمل شده، ناشی از تفرقه و اختلاف است و باید در نظر داشت که شکاف میان جریان‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلبی به ضرر ما تمام می‌شود.