شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : صنعت، معدن و بازرگانی

  • سخنگوی گمرک ایران گفت: با همه کشورهای همسایه ارتباط تجاری برقرار است و تنها با دو کشور برخی محدودیت‌ها وجود دارد. سید روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد:در مرزهای ترکمنستان چهار مرز زمینی سرخس، باجگیران، لطف‌آباد و اینچه‌برون در حوزه جاده‌ای بسته هستند، اما در بخش ریلی، پایانه‌های سرخس و اینچه‌برون فعالند. وی با اشاره به اینکه در دیگر بخش‌های عراق نخست مرز مهران بازگشایی شد،عنوان کرد: همچنین در مرز سومار تا چند روز آینده شاهد تجارت عادی خواهیم بود. لطیفی اظهار کرد: دولت عراق مرحله به مرحله برای تامین نیازهای کشور خود و جبران کمبود مواد غذایی یا ملزومات ضروری به وجود آمده در استان‌های عراق، اقدام به بازگشایی مرزها کرد و امیدواریم با تایید در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، سرعت‌بخشی در بازگشایی…
  • دولت برای سومین بار به صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند هشدار داد. عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در روزهای اخیر به یکی از موضوعات بحث‌برانگیر میان بخش خصوصی و دولت تبدیل شده است، موضوعی که در مراسم افتتاح شش طرح صنعتی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان در آخرین روز هفته گذشته، واکنش تند رئیس‌جمهور را به همراه داشت. حسن روحانی در این مراسم اعلام کرد که برخی صادرکنندگان سال گذشته عملکرد مثبتی داشتند، اما عده‌ای از صادرکنندگان به تعهدات خود مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات عمل نکرده‌اند و این امر برخلاف قانون است و با توجه به سپری شدن مهلت قانونی ناچاریم برای این عده تصمیم حاد اتخاذ کنیم.
  • گمرک ایران جزئیات جدید از لزوم اخذ مجوز صادرات سنگ آهن و وصول عوارض صادراتی کلیه مواد معدنی را اعلام کرد. علی اکبر شامانی، مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به کلیه گمرکات اجرایی، پیرو بخشنامه 13 خردادماه موضوع لزوم اخذ مجوز جهت صادرات محصولات سنگ آهن و بخشنامه موضوع اخذ عوارض صادرات مواد معدنی مکاتبه جدید دفتر مقررات صادرات و واردات را ابلاغ کرد. در ادامه جزئیات مکاتبه اخیر دفتر مقررات صادرات و واردات آورده شده است: به لحاظ حمایت از واحدهای تولید فولاد و بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت فولاد کشور و کنترل عرضه و صادرات مواد اولیه، دستور دهید صادرات سنگ آهن، کنسانتره آهن و گندله سنگ آهن، صرفا در مورد آن دسته از اقلام مذکور که مورد استفاده تولیدکنندگان فولاد کشور نیست و با مجوز معاونت امور معادن و صنایع…
  • رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری داده‌های زمینی مورد نیاز برای صحت‌سنجی نقشه کاربری اراضی حوضه‌های آبریز کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای گفت: به زودی با کمک این نقشه‌ها میزان واقعی تبخیر آب مشخص می‌شود. مرتضی افتخاری افزود: یکی از مولفه‌های مهم‌تر از آب در حوضه‌های آبریز کشور میزان تبخیر و تعرق واقعی است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای میزان دقیق این مولفه برآورد می‌شود. همچنین از طریق اراضی زراعی آبی می‌توان مقدار آب مورد نیاز را محاسبه کرد. او ادامه داد: بنابراین بر اساس این نقشه‌ها میزان مصرف واقعی آب در بخش کشاورزی و میزان راندمان آب در مقیاس حوضه‌های آبریز قابل برآورد خواهد بود. افتخاری درباره اینکه جمع‌آوری داده‌ها چه کمک و اثری خواهد داشت، گفت: هدف اصلی طرح حاضر…
  • واگذاری 32 هزار میلیارد تومان از سهام 9 شرکت دولتی از جمله شرکت دخانیات ایران به تامین اجتماعی به تصویب رسید. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت دخانیات ایران، در جلسه روز چهارشنبه هیات وزیران، واگذاری 32 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های مختلف دولتی به تامین اجتماعی به تصویب رسید که تقریبا تمام این سهام غیر‌مدیریتی است.
  • مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از فراهم شدن مقدمات لازم برای صادرات نخستین محموله شمش تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به بازارهای جهانی خبر داد. به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، فریدون فدایی‌دولت افزود: نخستین محموله شمش تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) یا نخستین محموله محصول صادراتی منطقه ویژه لامرد به زودی وارد بازارهای جهانی می‌شود.
  • شرکت خدمات مشاوره‌ای «پی‌دبلیوسی» تازه‌ترین گزارش خود را با عنوان «نظرسنجی جهانی ادراک رفتار مصرف‌کنندگان 2020» منتشر کرد. این گزارش که یازدهمین نظرسنجی از این دست را شامل می‌شود، نشان می‌دهد چطور رفتار خرید مصرف‌کنندگان در پی شیوع بیماری «کووید-19» تغییر کرده است. بر این اساس به چهار پرسش اصلی کسب‌وکارها پیرامون تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در پی شیوع کرونا پاسخ داده شده است. به اعتقاد این شرکت، کسب‌وکارها باید بازارهای پرنوسان‌تر و حساس‌تری را نسبت به قیمت‌ها در آینده انتظار داشته باشند. بیماری «کووید-19» عمیقا نظر مصرف‌کنندگان را پیرامون مخارج تحت‌تاثیر قرار داده است. پیش از شیوع این بیماری، اعتماد مصرف‌کنندگان در سطح بسیار بالایی قرار داشت؛ جایی که 46 درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی این شرکت، گفتند مخارج…
  • علیرضا صالحی/ قاضی بازنشسته دادگاه تجدیدنظر استان تهران و وکیل پایه یک دادگستری
    در ادامه بحث مربوط به آثار حکم ورشکستگی در روابط تاجر با اشخاص ثالث، این هفته به موضوع معاملات تاجر بعد از تاریخ توقف تا قبل از صدور حکم ورشکستگی می‌پردازیم. تاجر ورشکسته به محض توقف از ادای دیونش در وضعیتی قرار می‌گیرد که هرگونه عمل حقوقی او مشکوک تلقی می‌شود، به همین دلیل، فاصله میانه توقف تاجر و صدور حکم ورشکستگی را «دوران مشکوک» نیز می‌نامند.
  • صادرات ایران به 15 کشور همسایه سهم ارزشی 60 درصدی را از کل صادرات و سهم ارزشی 41 درصدی را از کل واردات دو ماه منتهی به اردیبهشت سال 99 به خود اختصاص داده است. از این 15 کشور، تراز تجاری ایران با سه کشور منفی و با 12 کشور مثبت است. واردات از امارات، ترکیه و روسیه از صادرات به این سه کشور سبقت گرفته است. همچنین بیشترین کسری تجاری با امارات رقم خورده است. در عین حال، بیشترین مازاد تجاری ایران هم با عراق به ثبت رسیده است. آمارهای سازمان توسعه تجارت از تراز تجاری ایران نشان می‌دهد، صادرات به اتحادیه اروپا هم در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سقوط کرده است. صادرات به این اتحادیه افت 93 درصدی وزنی و کاهش 69 درصدی ارزشی داشته است.
  • سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد، گفت: تا زمانی که یارانه پرداخت می‌شود قیمت نان گران نخواهد شد. محمدرضا کلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان ندارد، گفت: به رغم افزایش خرید تضمینی گندم که به منظور حمایت از کشاورزان صورت گرفته، افزایش قیمتی برای نان در سال جاری در نظر گرفته نشده و نرخ نان همان قیمت تعیین شده در سال گذشته است.