شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : صنعت، معدن و بازرگانی

  • مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از واگذاری طرح فروش اینترنتی گوشت به وزارت صنعت خبر داد. رضا سالمی با بیان اینکه عملیات اجرایی فروش اینترنتی گوشت به وزارت صنعت واگذار شده است، گفت: مسوولان وزارت صنعت به دنبال ساز و کار مطلوب‌تری برای اجرای این طرح هستند. وی درباره اینکه آیا سایت «بروزرسان» به کار خود در این زمینه ادامه می‌دهد، افزود: سایت «بروزرسان» حدود یک هفته است که کار خود را در این زمینه آغاز کرده و طبق روال به توزیع خود ادامه می‌دهد اما برای باقی موارد وزارت صنعت تصمیم خواهد گرفت و جزئیات کار را باید از وزارت صنعت جویا شوید.
  • «ائتلاف برای فردا» که به‌عنوان یکی از ائتلاف‌های اصلی در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی حضور دارد، در دومین بیانیه انتخاباتی‌اش، منشور اخلاقی خود را منتشر کرد. در این منشور آمده است: انتخابات نشانه بالندگی و احترام به آرای ذی‌نفعان اصلی هر نهادی است؛ اما روی دیگر این سکه رقابت‌های پیدا و پنهانی است که میان نامزدها و گروه‌های انتخاباتی رخ می‌دهد که اگر چارچوب اخلاقی مشخصی بر آن حاکم نباشد، موجب لطمه به این فرآیند مهم و نتایج آن خواهد شد.
  • براساس بخشنامه دفتر مقررات صادرات و واردات گمرک، ممنوعیت واردات کالاهای مستعمل، صرفا معطوف به کالاهای سرمایه‌ای و صنعتی به استثنای ماشین‌آلات خودرویی خاص است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، در بخشنامه‌ای به همه گمرکات کشور اعلام کرده است: بخشنامه‌ای که پیش از این، دفتر مقررات صادرات و واردات گمرک در تاریخ ۳ بهمن ماه مبنی بر لغو ممنوعیت واردات کالاهای مستعمل صادر کرده، صرفا معطوف به کالاهای سرمایه‌ای و صنعتی به استثنای ماشین‌آلات خودرویی خاص بوده و به هیچ عنوان شامل عموم کالاها نمی‌شود. پیش از این گمرک ایران، ثبت‌سفارش واردات برخی اقلام کالایی را مشمول بند ۳ ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، معاف اعلام کرده بود.
  • آخرین سازوکارهای تنظیم بازار، توضیحاتی درمورد تغییر قیمت خودرو، چگونگی تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و تصویر 40ساله صنعت و معدن، عمده‌ترین موضوعاتی بودند که سکاندار صنعت، معدن و تجارت کشور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح آنها پرداخت. به گفته رضا رحمانی، در گذر سال‌های گذشته، رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.
  • در نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی ایران با تشکل‌های مرتبط با ساخت و صنعت،‌ مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گفته فعالان صنعت ساخت و ساز «تامین مواد اولیه» و«کندی سیستم ثبت سفارش» دو چالش اصلی این بخش به حساب می‌آید. مطابق پیش‌بینی‌های فعالان در صورت تداوم این دو مانع، سال آینده روند تولید مسیر نزولی را طی خواهد کرد.
  • گام جدید برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان برداشته شد. با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات کالاهای دارای اولویت بدون رعایت سقف و سابقه واردات برای صادرکنندگان مجاز شد. این تصمیم در حالی اعلام شده که صادرکنندگان بارها درخصوص اجرا نشدن شیوه‌های بازگشت ارز صادراتی گلایه داشتند و عنوان می‌کردند که رفع تعهد ارزی تنها از طریق عرضه ارز به سامانه نیما امکان‌پذیر است. اما با این تصمیم، گشایش جدیدی در تجارت خارجی ایجاد و انجام واردات در مقابل صادرات در سامانه جامع تجارت و سامانه نیما محقق می‌شود.
  • مخالفت‌ اقتصاددانان و اغلب کسب‌وکارها علیه تعرفه‌هایی که ترامپ بر واردات کالاهای چینی وضع کرده است، ادامه دارد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه«دنیای اقتصاد»، خبرگزاری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی اعلام کرده که این تعرفه‌ها حداقل یکی از اهداف دولت ترامپ از جنگ‌تجاری را برآورده ساخته است: کاهش واردات کالاهای هدف‌‌گذاری‌شده از چین.
  • با تصویب هیات وزیران و با هدف تامین نیاز‌های مصرف جامعه، واردات گوشت با ارز نیما و سود بازرگانی صفر تعیین شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در جلسه هیات دولت که به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد نسبت به توزیع مناسب‌تر گوشت‌های وارداتی با ارز یارانه‌ای اقدام کند. هیات وزیران همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تسریع در مراحل ترخیص گوشت از بنادر اقدام کند.
  • معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشست اعضای کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور ابراز امیدواری کرد که این کمیته تا 6 ماه دیگر به اتاق مشترک ایران و سنگاپور تبدیل شود. اولین نشست اعضای کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور با حضور محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت برگزار شد.
  • آنکتاد در گزارش جدید خود به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان پرداخته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که اعمال تعرفه‌های تجاری از سوی چین و آمریکا به طرز غیرقابل اجتنابی پیامدهایی را برای تجارت بین‌الملل در پی خواهد داشت. این مطالعه تاکید می‌کند که اعمال تعرفه‌ها منجر به کاهش تجارت دوجانبه آمریکا و چین خواهد شد، اما روند رقابت‌های جهانی را در راستای منافع شرکت‌های کشورهای دیگر تغییر می‌دهد که هدف این تعرفه‌ها قرار ندارند. مطابق بررسی‌ها اروپا بیشترین منفعت را از این جنگ تجاری کسب می‌کند.