شماره روزنامه ۶۰۴۷
|

آرشیو اخبار : صنعت، معدن و بازرگانی

  • مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تا پایان برنامه ششم، ۲۸ سد وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. محمد حاج‌رسولی‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: لرستان قبل از برنامه طرح جامع اجرای سازه‌های سدسازی عقب بود که در برنامه پنجم ۱۱ طرح در استان ساماندهی شد. وی با اشاره به اجرای چند سد در لرستان ادامه داد: همچنین سد معشوره بحث‌های زیادی درخصوص بازنگری داشت که دو سال پیش تخصیص آن نهایی شد. حاج‌رسولی‌ها اضافه کرد: شرکت آب نیرو موارد فاینانس این سد را در دست اجرا دارد و اگر مسائل تحریمی حل شود، با جدیت عملیاتی خواهد شد. البته در مورد نقشه و مساحت آن بحث خاصی نیست و آخرین ابلاغ تخصیص آن ۱۰۰ میلیون مترمکعب است. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه خیلی از سدها در کشور بر اثر تغییر اقلیم تجدیدپذیر شدند، افزود:…
  • دکتر سیدعلی ابطحی
    یکی از مسائلی که در بین بنگاه‌های اقتصادی، با پیچیده‌تر شدن محیط کسب و کار، روز به روز نمایان‌تر می‌شود، ضعف‌های موجود در زمینه رقابت‌پذیری آنهاست.
  • چین جایگاه خود را پس از چندماه از عراق پس گرفت و در آمار تجمیعی 10 ماهه صادراتی، مجددا صدر‌نشین مقاصد صادراتی شد. عراق از مهرماه در صدر جدول عمده مقاصد صادراتی ایران قرار گرفت و چین را پس از سال‌ها صدرنشینی، با رده دوم هدایت کرد. اما جدیدترین آمار منتشرشده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد چین بار دیگر به صدر جدول بازگشته و عراق در رده دوم قرار گرفته است.
  • براساس اعلام گمرک به مدیران گمرکات اجرایی، موافقت با ورود کالا به منزله مجوز ترخیص تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نامه مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران به گمرکات اجرایی آمده است: با توجه به مفاد ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات که تاکید دارد: واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، جهت اخذ مجوز ورود و ثبت‌سفارش منحصرا باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند و همچنین تبصره یک ذیل آن که عنوان می‌کند: موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه نیست، چنانچه در زمان اظهار کالاهای تجاری در گمرک، مجوز ثبت سفارش مربوطه دارای اعتبار باشد و اعتبار این مجوز پس از اظهار کالا به گمرک (در هنگام تشریفات گمرکی و رویه ترخیص)…
  • نخستین خروجی مذاکرات تجاری آمریکا و چین حکایت از پالس‌های مثبت از جانب دو طرف دارد. گزارش منابع بین‌المللی نشان می‌دهد که ترامپ و مذاکره‌کنندگان تجاری او پس از پایان مذاکرات دو روزه با «لیو هی»، معاون نخست‌وزیر چین مدعی شدند که پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است. ترامپ همچنین اعلام کرده که به‌زودی برای دستیابی به یک توافق تجاری جامع با رئیس‌جمهور چین دیدار خواهد کرد. طرف چینی نیز امیدوار است که هر دو طرف سهم خود را برای رسیدن به یک توافق تجاری پیش از آتش‌بس سه ماهه برآورده سازند.
  • عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
    در دنیای امروز که عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه اقتصادی با چالش‌های مختلفی مواجهند. بی‌شک اتاق بازرگانی نیز از این قاعده مستثنی نیست، هر چند با تعمیق و تفکر بیشتر در محیط پیرامون اتاق بازرگانی می‌توان علاوه بر چالش‌ها، فرصت‌هایی نیز برای آن متصور بود.
  • با نزدیک شدن به زمان اعلام صلاحیت‌های نامزدها برای شرکت در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران،‌ اخباری درخصوص شکل‌گیری یک ائتلاف‌ جدید به گوش می‌رسد.
  • تحلیلگران، متولیان و صاحب‌نظران کشور در میزگردی فرصت‌ها و تهدیدهای شتاب‌دهی صنعتی واحدهای تخصصی دانش‌بنیان و بومی‌سازی در صنایع معدنی را مورد واکاوی قرار دادند. در این میزگرد که در دومین روز دور نهم همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران برگزار شد، کارشناسان به بررسی موضوعات و محورهای مختلفی همچون «چالش‌های فعلی شرکت‌های فولادی»، «دلایل عقب‌ماندن از انقلاب چهارم صنعتی»، «عقیم ماندن رابطه دانشگاه و صنعت» و «استراتژی جدید کشورهای توسعه‌یافته در زمینه نوآوری‌ شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها» پرداختند.
  • گروه فراب موفق به کسب رتبه 58 در بین «صدشرکت برتر ایران» و رتبه دوم در بین شرکت‌های پیمانکاری، بر اساس اعلام سازمان مدیریت صنعتی شد.
  • نوسانات ارزی و شوک‌های مقرراتی اثر خود را چگونه در آمار صادرات و واردات نشان داد؟ مقایسه روند ماه به ‌ماه آمارهای تجارت خارجی ایران از ابتدای امسال تا انتهای دی‌ماه نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که قبل از شوک‌های مقرراتی، صادرات کشور به لحاظ ارزشی روند صعودی را ثبت کرده است؛ اما به محض صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف برای صادرات، این روند متوقف شده و صادرات کشور از ماه آبان به بعد با افت روبه‌رو شده است. در عین حال، نوسان ارزی نیز اثر خود را بر واردات کشور نشان داده است؛ به‌طوری‌که با افزایش نرخ ارز در سال‌جاری، واردات اقلام غیرضرور صرفه اقتصادی خود را از دست داده است. در عین حال، قرار گرفتن برخی اقلام وارداتی در لیست ممنوعه نیز ارزش واردات کشور را در سال‌جاری به نسبت سال گذشته در سطح کمتری قرار داده…