شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • نقشه دولت برای بازار تولید و فروش خودرو امیدواری‌ها به طراحی و اجرای یک سیاست‌ کارگشا - طرح نجات بازار خودرو - را تقویت کرد. وزارت صمت از تدوین بسته‌ جهش تولید خودرو خبر داده است؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود «سازوکار برای تولید رقابتی» محور اصلی این بسته است. کارشناسان می‌گویند پیش‌نیاز تولید رقابتی آزادسازی قیمت است.
  • در حالی که در شرایط تحریم، حضور استارت‌آپ‌ها یک عامل موثر در رونق اقتصادی محسوب می‌شود، رشد روزافزون مجوز‌ها و پیچیده شدن فرآیندهای راه‌اندازی کسب‌وکارها به یک مانع اصلی رشد کسب و کارهای نوپا تبدیل شده است. رتبه ۱۲۷ کشور در شاخص جهانی سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار گواه دیگری بر آماده نبودن ایران برای ایجاد و رشد کسب‌وکارهای نو و به خصوص استارت‌آپ‌هاست؛ درحالی‌که کارشناسان بر تغییر نگرش حاکمیت از مجوزدهی به رگولاتوری مناسب تاکید دارند. استارت‌آپ‌ها در جنگ فرسایشی با مجوزها به سر می‌برند.
  • جهان تکنولوژی در حالی پا به سال ۲۰۲۱ می‌گذارد که پیش‌بینی می‌شود اثرات کووید-۱۹ بر کل اقتصاد و صنعت تکنولوژی همچنان ادامه یابد. براساس پیش‌بینی‌های مجله Inc ادامه گسترش دورکاری و استفاده از ویدئوکنفرانس، توسعه بهداشت و درمان از راه دور، آموزش آنلاین و یادگیری مجازی از مهم‌ترین تحولات تکنولوژیک در سال جدید خواهد بود.
  • تحلیل تازه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران از اهمیت شیوه سیاست‌گذاری برای بخش‌های مختلف اقتصاد به‌ویژه بخش صنعت و معدن حکایت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع ایران در چهار گونه مستقل، وابسته، خودمختار و پیوندی قابل‌طبقه‌بندی هستند و هر یک از این انواع به‌دلیل روابط پیشینی و پسینی با سایر صنایع و بازارها، نیازمند نوع منحصربه‌فردی از سیاست‌گذاری صنعتی هستند. موضوعی که طی دهه‌های اخیر کمتر از سوی دولت‌ها مدنظر قرار گرفته و به تحولاتی در سطوح مختلف این مربع صنعتی منجر شده است.
  • کاهش درآمدهای نفتی و شیوع کرونا باعث شده است که چشم‌انداز رویایی 2030 برای بن‌سلمان، تهدید شود. اقتصاد تک‌محصولی عربستان بر پایه ارز میخکوب تعریف شده است. حال کاهش درآمدها شاهزاده را مجبور به اعمال سیاست‌های مالی انقباضی کرده است. این سیاست در جهت اطمینان از تثبیت نرخ ارز است؛ اما می‌تواند رکود این کشور را تعمیق کند.
  • مترجم: رویا مرسلی
    سه رفتار غلط مدیران بعد از «تفویض اختیار» به کارمندان، اصل این تصمیم کارساز و موثر را زیر سوال می‌برد و این‌طور نتیجه‌گیری می‌شود که «مدیر یعنی همه‌کاره». اما تحقیقات نشان می‌دهد اگر مدیر بعد از واگذاری مسوولیت، به جای فرد مسوول تصمیم نگیرد و انگیزه او برای حل مشکلات را با کنترل‌های دستوری سرکوب نکند، آثار مثبت تفویض نمایان می‌شود.
  • ماجرای صادرکنندگان کارتن‌خواب وارد فاز جدید شد. رئیس اتاق ایران اعلام کرده تاکنون نام هیچ تاجر کارتن‌خوابی به اتاق ایران ارسال نشده، اما سیاست‌گذار پولی خبر از دادگاهی شدن 19 نفر از کسانی داده است که با کارت بازرگانی 70 فرد بی‌بضاعت (کارتن‌خواب) مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون یورو صادرات انجام داده‌اند.
  • برای سال‌ها دره ‌سیلیکون محل حضور شرکت‌های تکنولوژی و کارآفرینان مشهور این صنعت بوده است. اما اکنون به‌نظر می‌رسد آستین در تگزاس و میامی در فلوریدا در حال ربودن این موقعیت باشند. شرکت‌های بزرگی چون اوراکل و تسلا جزو مشهورترین شرکت‌های تکنولوژی هستند که در حال ترک سیلیکون‌ولی هستند. رژیم‌های مالیاتی سنگین و سیاست‌های مقامات ایالت کالیفرنیا در دوران پاندمی از جمله دلایل اصلی ترک سیلیکون‌ولی به شمار می‌روند. در عین حال مقامات تگزاس و فلوریدا امکانات و تسهیلات مناسبی به شرکت‌ها پیشنهاد داده‌اند.
  • مترجم: مریم مرادخانی
    مدیران متخصص در شرکت‌ها درست بعد از یک «پیشرفت معنادار» در جایگاه شغلی خود، با «تله تخصص» روبه‌رو می‌شوند و اگر با موفقیت از آن عبور نکنند، مجموعه کسب‌وکار آنها در سه مرحله به فروپاشی کامل می‌رسد. «تله تخصص» حتی جلوی لایه‌های میانی سازمان‌ها نیز قرار دارد و به این شکل عمل می‌کند که ابتدا مدیران از «شکار فرصت‌ها برای پیشرفت بیشتر» انصراف می‌دهند و بدتر از آن،‌ دچار «توهم همه فن‌حریف بودن» می‌شوند. تجربه خودروساز آلمانی در این چالش نشان می‌دهد دو مهارت برای گذر امن از این تله لازم است.
  • کسب‌وکارهای خانوادگی با همه فوایدشان، پیوسته نیازمند مراقبت هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش‌بینی افراد از منازعات آینده از مهم‌ترین مواردی است که حیات کسب‌وکارهای خانوادگی را پشتیبانی می‌کند. ریشه اصلی جوانمرگی کسب‌وکار‌ها در ایران فقدان مدل حل منازعه ناشی از نبود قوانین شفاف و شیوه مراودات فردی و فرهنگی است.