شماره روزنامه ۶۰۴۷
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • اگرچه به‌کارگیری یک دوره تعطیلی ضربتی می‌تواند نرخ شیوع بیماری کرونا را کاهش دهد، اما تداوم این مسیر نیاز به سیاست‌های تکمیلی دارد. با بررسی تجربه کشورهای موفق، یک بسته سیاستی می‌تواند شامل 8 اقدام همزمان از جمله «شناورسازی ساعت کار کارمندان» و «اعلام آمار منطقه‌ای ابتلا» باشد تا اثربخشی تعطیلات محقق شود.
  • دکتر یوسف مولایی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
    سیاست خارجی کشورها، ابزاری است برای پیشبرد اهداف ملی و حمایت از منافع ملی در سطح بین‌المللی. هویت ملی هر کشور مجموعه ویژگی‌های پایدار و اصول و ارزش‌هایی است که با آن خود را به دنیای بیرونی معرفی و نقش عمده‌ای در توانمند‌سازی سیاست خارجی ایفا می‌کند. دفاع از استقلال کشور با ابزار دیپلماتیک، یکی از کارکردهای اصلی سیاست خارجی است.
  • مترجم: مریم مرادخانی
    کارمندان و مدیران در برخی سازمان‌ها به‌خاطر توقف پشت سوء‌برداشت ذهنی درباره «مشورت برای رفع مشکل»، روند پیشرفت در کل سازمان را مختل می‌کنند. سندرم «عقل‌کل» در رهبران سازمان‌ها آنها را از عواید نظرخواهی (چاره‌جویی) محروم می‌کند. همچنین ترس از «قضاوت دیگران» نیز مانع درخواست کمک از کارمندان می‌شود. استاد مدرسه کسب‌و‌کار در دانشگاه میشیگان اما یک وظیفه جدید به مدیران توصیه می‌کند. مطالعات او نشان می‌دهد «کمک‌خواهی» مدیران باعث الگوبرداری کارمندان و درنهایت افزایش بازدهی سازمان می‌شود.
  • در یک اقدام قابل توجه، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رهبران جمهوری‌خواه مجالس ایالتی را به کاخ سفید دعوت کرد تا از طریق آنها مانع تایید پیروزی جو بایدن در آن ایالت‌ها شود. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ دخالت‌های خود را در مسیر پیروزی منتخب مردم آمریکا شتاب بخشید و به این منظور یک قدم فوق‌العاده برداشت و با دعوت از قانون‌گذاران ایالتی مجلس نمایندگان میشیگان به کاخ سفید قصد دارد مانع تاییدیه آرای الکترال بایدن در این ایالت شود.
  • مترجم: رویا مرسلی
    اگر «کرونا» جهان را غافلگیر نمی‌کرد شاید کمتر کسی می‌توانست باور کند روزی فرا خواهد رسید که «معلمان بپذیرند دانش‌آموزان از خانه به جای مدرسه تحصیل کنند، پزشکان راضی شوند بیماران را از منزل ویزیت کنند و دادگاه‌ها نیز به شکل غیرحضوری کار رسیدگی به پرونده‌ها را انجام دهند.» این سه تحول اما امروز در شرایط همه‌گیری ویروس مرگبار، به پشتوانه کار آنلاین - دورکاری- اتفاق افتاده است. اکنون نتایج یک مطالعه، آینده کار و کرونا را در دو سناریو (دنیای مجهز به واکسن و دنیای بدون واکسن کرونا) تشریح کرده است.
  • روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: نپذیرفتن شکست در انتخابات از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، این کشور را وارد فاز خطرناکی کرده است و مانع انتقال مسالمت‌آمیز حکومت می‌شود. او با این کار سیستم یکپارچه رای‌گیری‌ها در داخل کشور را نشانه گرفته است. ترامپ به جای آرام کردن آمریکا صرفا بر آتش اختلافات می‌دمد و به‌دنبال فروپاشی جمهوریت است. برخی مشاوران قدیم دونالد ترامپ این اقدامات را ناعاقلانه ارزیابی می‌کنند. از جمله جان کلی او را دیوانه و بولتون نیز عدم‌پذیرش شکست را اقدامی آسیب‌زا می‌خواند.
  • دکتر افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران
    آمارهای گمرک حکایت از آن دارند که تنوع محصولات و مقاصد صادراتی طی سال‌های اخیر همواره روند کاهشی داشته است‌ به نحوی که 73 درصد صادرات کشور در سال 1398 صرفا به 5 مقصد صادراتی بوده و 55 درصد کل صادرات غیرنفتی کشور متشکل از 10 قلم کالای صادراتی است که عموما فرآورده‌های نفتی، گازی یا معدنی هستند و از جنس مواد‌خام محسوب می‌شوند. گرچه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در این کاهش بی‌تاثیر نبوده است، اما از تاثیر عدم‌انسجام سیاست‌های داخلی نیز نباید غافل ماند.
  • مترجم: مریم رضایی
    استاد معتبرترین مدرسه کسب‌وکار در جهان به یک سوءبرداشت در بین مدیران شرکت‌ها و افراد در آستانه ورود به بازار استارت‌آپ، پاسخ داد. مطالعات مدرس مدرسه «وارتون» درباره این پرسش که «کارآفرینی ذاتی است یا اکتسابی؟» نشان می‌دهد، در دنیای امروز گیر ذهنی مدیران نسبت به ستاره‌های کارآفرینی در دنیای دیجیتال باعث انحراف آنها از کلید موفقیت می‌شود. نبوغ کفایت نمی‌کند بلکه مهارت تیم‌سازی و داشتن استراتژی رمز کارآفرینان موفق است. در این مسیر، «شبیه‌سازی» کسب‌وکارها قبل از کارآفرینی، موفقیت را تضمین می‌کند.
  • هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا طی سخنانی در اجلاس اقتصادی WELT در پاریس گفت: مهم‌ترین مشکلات کنونی ایالات‌متحده، نارضایتی‌های موجود در خاک این کشور است و از این جهت دو چالش مهم برای رئیس‌جمهور آتی وجود دارد. او در عین حال هشدار داد که اروپا نباید تصور کند با پیروزی بایدن، روابط فراآتلانتیکی به روال گذشته باز‌می‌گردد. کیسینجر همچنین از تفاوت رویکرد بایدن به موضوع ایران گفته است.
  • نیویورک‌تایمز می‌نویسد: پیروزی جو بایدن باعث شده است رتبه اسرائیل در فهرست اولویت‌های سیاست خارجی ایالات‌متحده کاهش قابل‌ملاحظه‌ای بیابد. این پیروزی همچنین از جایگاه جهانی نتانیاهو کاسته و باعث شده است که رای‌دهندگان اسرائیلی از نحوه حکومتداری وی ناامید شوند. اگرچه نرخ محبوبیت نتانیاهو رو به افول بود، اما انتخاب بایدن محبوبیت‌ او را بیشتر در معرض تهدید قرار داد. او در عین حال بیش از هر زمانی نسبت به سیاست آمریکا مردد است.