شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

آرشیو اخبار : بورس کالا

  • عضو انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: یکی از مهم‌ترین‌ اصولی که موجب نجات معادن کوچک کشور می‌شود تامین مالی بودجه‌های این معادن است. قدیر قیافه عضو انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعطیلی معادن کوچک اظهار کرد: متاسفانه اخبار ضد و نقیضی در رابطه با آمار تعطیلی معادن در کشور پخش می‌شود و این وظیفه مرکز آمار است که سرشماری درستی از این موضوع ارائه دهد.
  • یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برخی جریان‌ها از زمان شروع به کار بورس کالا منافعشان به خطر افتاده است. بهمن آرمان در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: این حملات به بورس کالا، صنایع پتروشیمی و فولادی مبنای علمی ندارند و طرح موضوع گران‌فروشی و انحصار در بورس، مربوط به همین جریان‌های ضد‌توسعه‌ای است که گاهی ناآگاهانه انجام می‌شود.
  • زعفران نگین که به‌عنوان دارایی پایه معاملات آتی بورس کالا تعیین شده است، طی روزهای اخیر در بازار تربت حیدریه و با قیمت ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شود، این در حالی است که طی یک ماه گذشته قیمت این محصول ارزشمند حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. قائم مقام شرکت زرین زعفران مشرق زمین ضمن بیان این مطلب به «کالاخبر» گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت زعفران حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو رشد داشته و در بالاترین قیمت به ۶میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
  • مشاور ارشد انجمن پلاستیک جلوگیری از فروش محصولات پلیمری به تعاونی‌ها را اقدام مناسبی ندانست و گفت: چنانچه تخلفی از هر تعاونی رخ داد باید به‌صورت موردی با آن برخورد لازم صورت گیرد، نه آنکه همه تعاونی‌ها بسته شوند.
  • خودکفایی درتولید کاتالیست آلفا الفین‌ها در کشورمان به‌عنوان رویدادی مهم می‌تواند فصل جدیدی را درصنعت پتروشیمی ایران رقم بزند.مهدی نکومنش،‌ رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با «نیپنا» اظهار کرد: با فعالیت‌های صورت گرفته، موفق شدیم یکی از کاتالیست‌های بسیار پیچیده که در تولید آلفا الفین‌ها و به‌طور اخص وان-هگزن به کار برده می‌شود را تا trl3 نهایی کنیم و امسال امیدواریم به trl4 برسانیم و اگر بتوانیم به رتبه‌های 5 و 6 برسیم امکان تولید صنعتی پیدا خواهد کرد.رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: این درحالی است که در ایران خط تولید وان-هگزن وجود نداشته و کشورهای غربی اعتقاد دارند که ایران توانایی تولید آلفا الفین را ندارد و ما می‌خواهیم با تولید این کاتالیست به این تکنولوژی دست یابیم.نکومنش با…
  • بازار داخلی فولاد پس از سخنرانی جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا و خروج واشنگتن از برجام، در حالی که در انتظار فضای افزایش قیمت به سر می‌برد، اما با توجه به کنترلی که روی عرضه‌ فلزات برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت وجود داشت، هفته‌ای کاملا آرام و رکودی را پشت سر گذاشت. طی هفته گذشته خرید و فروش در بازار فولاد بسیار کم حجم بود که دلیل اصلی آن نبود تقاضای واقعی گزارش می‌شود. از سوی دیگر عامل مهم آغاز ماه مبارک رمضان باعث آرام شدن روند خرید و فروش فولاد در بازار شده است.در عین حال افزایش قیمتی که از دو هفته قبل به بازار وارد شده از یکسو و سکوت و سکون هفته جاری از سوی دیگر، پیش‌بینی‌ها را در هفته جاری به سمت رونق سوق ‌داد، به‌طوری‌که در این باره فعالان بازار فولاد بر این باورند که یک سری تقاضاهای خرد در هفته آینده…
  • این روزها بحث افزایش عرضه زعفران در بورس کالای ایران بیش از گذشته به گوش می‌رسد و شمارش معکوس برای راه‌اندازی قرارداد آتی این محصول نیز آغاز شده است.
  • یک کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه فروشندگان بازار فولاد نگران وضعیت بازار بوده و تمایلی به خرید و فروش ندارند، گفت: صادرکنندگان ترجیح می‌دهند به جای فروش ارز دریافتی خود بعد از صادرات با نرخ ۴۲۰۰ تومان، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت کنند.
  • مجموعه جدید پتروشیمی قطر با ظرفیتی معادل یک میلیون و 600 هزار تن اتیلن در صورت بهره‌برداری به بزرگ‌ترین‌ کراکر خاورمیانه تبدیل می‌شود. به گزارش «نیپنا» به نقل از پلاتس، شرکت دولتی قطر پترولیوم روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه از برنامه خود برای ایجاد یک مجموعه پتروشیمی جدید در منطقه راس لفان این کشور خبر داد و از شرکت‌های بین‌المللی دعوت کرد طرح‌های پیشنهادی خود را برای تشکیل یک جوینت ونچر ارسال کنند.
  • یکی از کارکردهای مهم به کارگیری قراردادهای آتی در بورس‌های کالایی دنیا، تسهیل معامله فیزیکی کالا است که در این مقاله به این کارکرد در بورس‌های منتخب دنیا اشاره خواهد شد. بورس کالا و معاملات آتی برزیل گام نوآورانه عمده‌‌ای را در راستای یکپارچه‌سازی بازارهای فیزیکی و تامین طیفی از خدمات برداشته است. این بورس که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد، یک بورس اختصاصی معامله کالای کشاورزی است که پیوندی را میان کشاورزان، تجار، صنعتگران و دولتمردان ایجاد کرده است. اهداف این بورس، روزآمد کردن و تجاری‌سازی بخش کشاورزی و تامین راهکاری قابل اتکا و شفاف برای اعمال سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی است.