شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : سیاست گذاری

  • بر اساس آمار عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان بهمن‌ماه، مجموع درآمدهای مالیاتی اعم از مالیات‌های مستقیم و مالیات بر کالاها و خدمات حدود 697هزار و 116میلیارد تومان است که درآمد حاصل از مالیات‌های مستقیم 410هزار و 488میلیارد تومان و درآمد مالیاتی حاصل از مالیات بر کالاها و خدمات رقم 286هزار و 627 میلیارد تومان ثبت شده است. در بررسی درآمدهای مالیاتی مستقیم، مالیات بر اشخاص حقوقی 260هزار و 373میلیارد تومان، درآمد حاصل از مالیات بر درآمدها 125هزار و 153میلیارد تومان و درآمد حاصل از مالیات بر ثروت 24هزار و 963میلیارد تومان بوده است.
  • مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود نوشت: از ۷اسفندماه و در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان در پایان سال، سرانه فروش ارز برای مسافرت‌های هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و عملیات عرضه نیز در شعب منتخب ‌بانک‌های عامل ‎ملی ملت و سامان آغاز شده است. /مهر
  • رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش با برشمردن برخی سازوکارها از چرخه‌های تضعیف ریال گله کرد و از دستگاه قضایی خواست با کسانی که در معاملات خود از ابزارهایی به غیر از ریال استفاده می‌کنند، به‌طور جدی برخورد کند. این اظهارات تایید می‌کند که سیاستگذار تهدید بزرگ کنار گذاشته شدن ریال را به درستی تشخیص داده، اما ابزارش برای مقابله با این تهدید چیست؟ تجربه آزموده‌شده نشان می‌دهد رویکرد قهری بدون ایجاد انگیزه‌های اقتصادی، با شکست روبه‌رو خواهد شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که عواملی چون تورم مزمن، سیاست‌های نامناسب مالیاتی، نرخ سود حقیقی منفی، فقدان اسکناس مناسب با معاملات، خروج سرمایه و انتظارات تورمی از کانال نوسانات ارزی موجب می‌شود تا ریال در موضع ضعف قرار بگیرد. در مقابل، آنچه می‌تواند این چرخه را متوقف کند، نخست اعتماد…
  • رئیس سازمان اداری و استخدامی در مورد افزایش ۲درصدی رشد حقوق کارمندان در مجلس در لایحه بودجه گفت: افزایش هر یک‌درصد حقوق کارمندان ماهانه هزار میلیارد تومان هزینه دارد. میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی، در مورد افزایش ۲درصدی رشد حقوق کارمندان در مجلس در لایحه بودجه گفت: افزایش هر یک‌درصد حقوق کارمندان ماهانه هزار‌میلیارد تومان هزینه دارد.
  • درحالی‌که ایران پنجمین دهه متوالی از تورم مزمن را پشت سر می‌گذارد، سایر کشورهای جهان موفقیت خود در مهار تورم پساکرونایی را تجربه می‌کنند. سوال مهمی که درباره اقتصاد ایران وجود دارد این است که ابزارهای مهار تورم در سایر کشورها چه تفاوتی با ایران دارد و آیا ما می‌توانیم در مهار تورم از این ابزارها بهره ببریم؟ به نظر می‌رسد که اگر اهدافی مغایر با ظرفیت‌های ابزار پولی از سوی نهادهای فراتر از بانک مرکزی تحمیل نشود، ابزارهای متعارف سیاست پولی در ایران نیز بتواند با وجود ناترازی در سیستم بانکی، نرخ تورم را به شکل چشم‌گیری کاهش دهد. با این حال، نکته مورد تاکید اقتصاددانان این است که این سیاست‌ها تحت تاثیر اعتبار سیاستگذار است؛ اعتبار سیاستگذار و تحقق وعده‌هایش کارآیی سیاست پولی و هدف‌گذاری تورم را افزایش می‌دهد و با…
  • پژوهشکده پولی و بانکی بانک‌مرکزی گزارش سیاستی با موضوع «بررسی ابعاد سیاست‌های پولی حامی رشد اقتصادی» را منتشر کرد.
  • پیام پژوهش‏‏‏‏‌فر / پژوهشگر بانکداری و اقتصاد مالی
    در انگلستان تیپ کنترل تورم از طریق نرخ بهره این‌گونه است که آتش تورم چهار‌درصدی را با نرخ بهره پنج‌درصدی خاموش می‌کنند؛ همان‌طور که در اصطلاح قدیمی که برای خاموش‌کردن حریق در پالایشگاه به‌کار می‌رود «آتش را با آتش خاموش می‌کنند.» در ایران نیز برای کاهش نرخ تورم حدود 40‌درصدی باید نرخ بهره کوتاه‌‌‌‌‌مدت بیش از 40درصد باشد تا نقدینگی کلان کشور در کنترل استراتژی‌های پولی بانک‌مرکزی قرار گیرد.
  • سازمان مالیاتی کشور اعلام کرد؛ مودی پس از پایان هر دوره یک ماه فرصت دارد تا با ثبت خریدها و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آنها در سامانه مودیان صادر نشده‌است، اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان مالیاتی را تکمیل و از طریق سامانه مودیان به این سازمان مسترد کند.
  • در سال‌های اخیر مولدسازی دارایی‌های دولت و معضلات آن یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در رابطه با بودجه کشور بوده است. کشورهای دیگر با استفاده از این روش توانسته‌اند تا 10درصد از بودجه سالانه خود را تامین کنند. یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد مولدسازی و افزایش کیفیت واگذاری املاک و مستغلات دولتی، افزایش کیفیت خصوصی‌سازی بنگاه‌ها و افزایش کیفیت بهره‌برداری و مدیریت دارایی‌ها، درآمد حاصل از واگذاری و بهره‌برداری از دارایی‌ها را افزایش داده و در نتیجه کسری بودجه کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط، سوال مهم این است که برای بهبود فرآیند مولدسازی دارایی‌های دولتی و فرآیند خصوصی‌سازی چه کار می‌توان انجام داد؟ پاسخ این پژوهش به این سوال این است که باید قانونی خاص و جامع به صورت مستقل از قوانین دیگر تدوین و تصویب کرد.
  • ابراهیم شیخ/کارشناس مدیریت و منابع انسانی و استاد دانشگاه
    سخنی با نمایندگان دولت، تشکل‌های کارفرمایی کارگری در خصوص چالش تعیین حداقل دستمزد و مزایای ثابت کارگران: