شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : سیاست گذاری

  • بانک‌‌‌های پاکستان در بحبوحه بحران اقتصادی، بیشترین سود را در سال ۲۰۲۳ ثبت کردند. بخش بانکی پاکستان در بحبوحه بحران اقتصادی با چالش‌‌‌ها و مشکلات فراوانی همچون سطوح بالایی از تسهیلات غیرجاری، چالش‌‌‌های نقدینگی، مدیریت ریسک و بی‌‌‌ثباتی سیاسی مواجه هستند. با وجود چالش‌‌‌های اقتصادی، بخش بانکی پاکستان به نقاط عطف جدیدی دست یافته است و گزارش اخیر افزایش قابل توجه ۸۴ درصدی سود سهام نسبت به سال قبل را نشان داد. در سال ۲۰۲۳، بخش بانکی پاکستان شاهد رشد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای بود، با عملکردی که منجر به بازدهی شد و از بازار سهام پیشی گرفت. بانک‌‌‌های تجاری ۸۵ درصد بازدهی را در مقایسه با شاخص ۵۵ درصدی کسب کردند. گزارش شرکت Arif Habib نشان داد که افزایش سودآوری عمدتا ناشی از افزایش سالانه درآمد بهره بوده است. پاکستان‌نیوز…
  • تورم سالانه ترکیه با سرعتی فراتر از پیش‌بینی‌ها به بالاترین رقم در 15 ماه گذشته صعود کرده است. بانک مرکزی این کشور پس از پایان دوره افزایش نرخ بهره، همچنان در حالت آماده‌باش به سر می‌برد و با دقت رشد سطح عمومی قیمت‌ها را تحت نظر دارد. قیمت‌ها در ماه فوریه به‌شدت افزایش یافتند. این افزایش که تا حدی به دلیل رشد قابل‌توجه حداقل دستمزد در سال جاری بود، برای چهارمین ماه متوالی تورم را بالا برد. تورم در فوریه به 67.1درصد رسید، در‌حالی‌که در ژانویه 64.9درصد بود. پیش‌بینی اقتصاددانان بلومبرگ برای تورم در ماه گذشته 66درصد بود. تورم ماهانه که از سوی بانک مرکزی ترکیه به‌دقت رصد می‌شود، با وجود کاهش از 6.7درصد در ژانویه به 4.5درصد در فوریه، همچنان فراتر از پیش‌بینی‌ها و به طور قابل‌توجهی بالاتر از سطح آن در سه‌ماهه چهارم …
  • محمدرضا عارفیان/پژوهشگر اقتصاد سلامت
    بازار یک نهاد اجتماعی - اقتصادی تعاملی است که تسهیلگر مبادله کالا و خدمات بین خریداران و فروشندگان احتمالی است. بازار یک مکانیزم تخصیصی را ارائه می‌دهد که به موجب آن، سیگنال‌های قیمتی، فرصت‌ها و مسیرهای مبادله را به عاملان اقتصادی نشان می‌دهند و با توجه به عرضه و تقاضا در بازار، در یک بازه زمانی، یک سطح قیمت خاص به قیمت تعادلی تبدیل می‌شود که در آن عرضه و تقاضا برابر خواهند شد و به موجب آن بازار تسویه می‌شود. مهم‌ترین ویژگی یک بازار این است که به طور خودکار و از طریق رقابت آزاد و منصفانه به‌منظور ایجاد یک وضعیت ایده‌آل و حذف نارسایی‌ها عمل می‌کند. برای کارکرد خودکار مکانیسم بازار، برخی شرایط لازم است. بازار باید آزادانه و منصفانه بدون دخالت هیچ طرفی عمل کند.
  • از تیرماه سال 1401 تاکنون از مجموع ۴۵۴هزار و ۶۰۱ متقاضی معرفی‌شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن، حدود ۲۷هزار میلیارد تومان تسهیلات به 393هزار و 850 نفر از متقاضیان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.
  • این روزها اقتصاد ایران دوران خوشی را پشت‌سر نمی‌گذارد و این وضعیت وارد دومین دهه خود شده است. انتشار ترجمه فارسی کتاب «فراز و فرود ملت‌ها»، اثر منسر اولسون، اقتصاددان و اندیشمند سیاسی آمریکایی، باعث شد با حضور مترجم کتاب، درس‌های این اثر و کارکردهای آن برای اقتصاد ایران بررسی شود. این کتاب با بیان نحوه عملکرد گروه‌های منافع خاص در جامعه در تلاش است سازوکار فرو رفتن یک اقتصاد در رکود و چرخه‌های مخرب رشد را توضیح دهد. این جلسه از سوی انجمن علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و با حضور دکتر جعفر خیرخواهان برگزار شد.
  • نیکلا گرجستانی*
    اخیرا به مناسبت هفتادمین سالگرد کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲ که دولت ملی و دموکراتیک دکتر محمد مصدق را سرنگون کرد، نوشتارها و مصاحبه‌های زیادی در ایران و خارج منتشر و برگزار شد. بعضی از این نوشتارها و مصاحبه‌ها منش حکومتداری مصدق را نقد و او را متهم به پوپولیسم می‏کنند.
  • اقتصاد مبتنی بر بازار بستری فراهم می‌کند که عرضه‌کننده و متقاضی در یک نقطه تعادلی مبادله خود را عملی کنند؛ جایی که رفاه کل جامعه حداکثر می‌شود. عموما در این بازار، اصل بر شفافیت، سهولت دسترسی برای ورود و خروج، توزیع بهینه کالا و معامله بر اساس قدرت خرید است. اما به نظر می‌رسد آنچه در اقتصاد ایران به‌عنوان اصل قرار گرفته، نه اقتصاد بازار بلکه اقتصاد صف است. سیاستگذار عموما در بازارهای مختلف، قیمت بازار را قبول ندارد و سعی می‌کند نرخ ترجیحی خود را به بازار دیکته کند که نتیجه آن ایجاد صف‌های بزرگ برای متقاضیان است. طبیعتا در این اقتصاد، برندگان تعداد انگشت‌شمار افرادی هستند که با قدرت و نفوذ بیشتر در ابتدای صف قرار می‌گیرند و بازندگان که توده مردمند در انتهای صف. نکته جالب آنجاست که این نرخ‌های ترجیحی به بهانه…
  • طرفداران حمایت از اوکراین برای دفاع از این مداخله معمولا به منافع استراتژیک یا تعهدات اخلاقی ایالات متحده استناد می‌کنند، با‌این‌حال اخیرا یک دلیل به دلایل دفاع آنها از این کار اضافه شده است: این مداخله برای اقتصاد آمریکا نیز خوب بوده است. در دو سال پس از حمله روسیه به اوکراین، صنعت دفاعی ایالات متحده رونقی در سفارشات سلاح و مهمات را تجربه کرده است. سفارشات از سوی متحدان اروپایی که تلاش می‌کنند توانایی‌های نظامی خود را تقویت کنند و پنتاگون که تجهیزات جدید را از تولیدکنندگان دفاعی می‌خرد ارسال می‌شود. بر اساس داده‌های فدرال رزرو، از زمانی که روسیه دو سال پیش تهاجم کامل خود به اوکراین را آغاز کرد، تولید صنعتی در بخش دفاعی و فضایی ایالات متحده 17.5درصد افزایش یافته است.
  • رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سال گذشته برای شناسایی املاک لوکس تقریبا در کل کشور حدود ۱۰هزار واحد را شناسایی کردیم. امسال موفق شدیم با ظرفیت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فقط در تهران حدود ۱۲۰هزار خانه گران‌قیمت را به منظور اخذ مالیات شناسایی کنیم. سیدهادی سبحانیان در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور اظهار کرد: در اسناد بالادستی به‌کرات تکرار شده که باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع پایدار مالیاتی حرکت کنیم. با‌این‌حال دستاورد مهمی طی سال‌های گذشته در این حوزه به دست نیامد. او افزود: بعضا این سوال پیش می‌آید که چرا کشوری که نفت دارد باید مالیات بدهد؟ پاسخ این است که نفت یک سرمایه است و باید برای آینده ذخیره شود و عقلا نباید صرف امور جاری کشور شود. همچنین قیمت نفت در اختیار کشور نیست و…
  • در سال‌های اخیر، جریان‌های سیاسی در بطن جامعه پررنگ‌تر از گذشته شده است. یک گفت‌وگو به بررسی رفتار صحیح شرکت‌ها در مواجهه با موج‌های سیاسی پرداخته است. بر این اساس، شرکت‌ها باید کارگروه‌های اجتماعی در شرکت‌های خود مستقر کنند تا دیدگاه‌های سیاسی کارکنان و مصرف‌کنندگان خود را رصد کنند.