هدف «سالکو» بازارهای جهانی است

پذیرش محصولات تولیدی (شمش، بیلت و اسلب) مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، پس از بررسی مدارک و مستندات در کمیته عرضه، برای ارائه در بازار اصلی بورس کالای ایران، روز ۹ تیرماه سال‌جاری به تصویب رسیده بود. به اعتقاد متخصصان صنعت آلومینیوم کشور، محصولات تولیدی این شرکت از جمله شمش‌های ۵۰ پوندی، شمش‌های یک هزار پوندی، اسلب و بیلت این مجتمع، از نظر کیفیت قابل رقابت با تولیدات سایر کشورهای مطرح در این صنعت مادر است. هدف اصلی این مجتمع فراتر از تامین نیاز داخل، گام برداشتن در مسیر صادرات است که مقدمات لازم برای صادرات محصولات این مجتمع با همکاری امور گمرکی منطقه ویژه اقتصادی لامرد فراهم شده است.

 افتتاح فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب

فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال، چهارم اردیبهشت سال‌جاری با دستور رئیس‌‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. فاز نخست این طرح در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار اجرا شده و در حال حاضر افزون بر ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به فعالیت هستند که با تکمیل راه‌اندازی مجتمع و رسیدن به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن تولید تا پایان سال‌جاری، ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در آن مشغول به کار خواهند شد.

لازم به یادآوری است که محصولات این مجتمع در صنایع بسته‌بندی، صنایع خودرویی، صنایع ساختمانی، صنایع کابل و مفتول‌سازی و صنایع هوا و فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

 درجه خلوص شمش آلومینیوم تولیدی در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب

علی عبدالله‌نژاد، مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت راه‌اندازی شده کارخانه افزون بر ۷۰ هزار تن است.  

عبدالله‌نژاد در ادامه با اشاره به این موضوع که محصولات تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب از درجه خلوص بالایی برخوردار است و درصد ناخالصی‌هایی همچون سیلیس و آهن در آن بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: در این مجتمع علاوه بر امکان تولید شمش، امکان تولید اسلب و بیلت نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با چه فرآیندی درجه خلوص تولیدی این واحد را افزایش داده‌اید، گفت: از عوامل موثر در درجه خلوص بالا در این واحد تولیدی، می‌توان به به‌روز بودن فناوری تولید آلومینیوم در این مجتمع اشاره کرد.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب افزود: فناوری احیای آلومینیوم از آلومینا در این مجتمع، فناوری۴۳۰ کیلوآمپر است که از آخرین فناوری‌های احیای آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌رود. در این فناوری با توجه به بالا بودن شدت جریان و همگن بودن میدان مغناطیسی در سلول احیا، این سلول‌ها شرایط پایدارتری را نسبت به فناوری‌های با سطح آمپر پایین‌تر تجربه می‌کنند.

عبدالله‌نژاد ادامه داد: از موارد مهم دیگر که زمینه‌ساز کیفیت بالای محصولات تولیدی این مجتمع است، می‌توان به استفاده از آلومینای مرغوب و نیز آند باکیفیت که از ارکان اصلی فرآیند احیا است، اشاره کرد. لازم به ذکر است این مجتمع امکان تولید آند در مجموعه آندسازی خود را که در حال حاضر در حال راه‌اندازی است دارا بوده و با برنامه‌ریزی انجام شده و دانش فنی به‌کار گرفته در آینده از آندهای تولیدی این مجتمع که کیفیت آنها براساس آخرین استانداردهای جهانی تولید آند است، در تولید آلومینیوم استفاده می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از نکات مهم دیگر در خصوص این مجتمع در نظر گرفتن تمامی کارخانه‌های جانبی و زیرساخت‌های لازم برای تولید پایدار است که در این خصوص می‌توان به طراحی و ساخت کارخانه تولید آند در این مجموعه و نیز طراحی و ساخت مجموعه‌های کامل ریخته‌گری برای تولید شمش، اسلب و بیلت اشاره کرد. در ضمن با توجه به نزدیکی این مجتمع به دریاهای آزاد، در منطقه ویژه پارسیان اسکله اختصاصی برای ورود مواد اولیه و صادرات محصول پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی آلومینیوم عرضه شده در بورس توسط این مجتمع، درجه خلوص بالای آن است. همچنین وی خاطرنشان کرد: با توجه به نقاط قوت این مجتمع که پیش‌تر به آنها اشاره شد، درجه خلوص محصول عرضه شده در بورس، حداقل درجه خلوص محصولات تولیدی این مجتمع است و در آینده محصولات باکیفیت بالاتر در بورس عرضه خواهد شد.

عبدالله‌نژاد با اشاره به این موضوع که ظرفیت مجتمع آلومینیوم جنوب قادر است با ۲۵۸ سلول احیای خود سالانه ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم تولیدی خود را به بازار عرضه کند، افزود: در گام نخست یک هزار و ۷۰۰ تن شمش این مجتمع در بورس عرضه شده و هدف این مجتمع کمک به رفع نیاز داخلی با عرضه مستمر در بورس کالا است. هر چند این مجتمع تهاتر محصولات خود را با مواداولیه موردنیاز در برنامه کاری قرار داده است. وی افزود: با توجه به کشش بازارهای بین‌المللی روی محصولات این مجتمع به دلیل کیفیت بالای آن، برنامه‌ریزی مناسبی روی صادرات انجام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم چگونه است، گفت: آلومینیوم فلزی است که در بورس‌های معتبر جهانی مانند بورس فلزات لندن ارزش‌گذاری و فروخته می‌شود و قیمت عرضه آلومینیوم در بورس کالا نیز متناسب با قیمت آن در بورس لندن و نیز قیمت دلار است و تا زمانی که تناسب بین عرضه و تقاضا در بورس کالا وجود داشته باشد، این قیمت متوازن با قیمت این فلز در بورس‌های جهانی در اختیار مشتریان داخلی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به بازار آلومینیوم، صنایع پایین‌دستی دیگر با مشکلی برای تامین مواد اولیه خود روبه‌رو نیستند، گفت: تکمیل و راه‌اندازی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب باعث خواهد شد در عمل ظرفیت داخل کشور به دو برابر افزایش یابد که باعث می‌شود عرضه آلومینیوم در بازار داخل جهت رونق صنایع پایین‌دستی افزایش پیدا کند و قیمت مواداولیه برای این صنایع به تعادل برسد.

عبدالله‌نژاد ادامه داد: مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب استراتژی خود را بر صادرات محصولات در کنار عرضه داخلی قرار داده و خود را متعهد می‌داند در راستای رفع نیاز صنایع پایین‌دستی و دستیابی به بازارهای جهانی تلاشی همه‌جانبه داشته باشد. همچنین با توجه به پیش‌بینی

انجام شده برای این مجتمع جهت رسیدن به ظرفیت یک میلیون تن در فازهای بعدی که در حال برنامه‌ریزی برای شروع آن هستیم، بدون شک سهم صادرات در محصولات این شرکت، در آینده بیشتر خواهد بود.

 تهیه مواد اولیه صنایع مجتمع آلومینیوم جنوب

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در پاسخ به این پرسش که برای تهیه مواداولیه این مجتمع چه برنامه‌‌ای دارید، گفت: با توجه به نقش مهم آلومینا به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تولید آلومینیوم، برنامه‌ریزی برای اجرای یک کارخانه تولید آلومینا توسط سالکو با حمایت سهامداران شرکت آغاز شده و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر فعالیت‌های مهندسی مربوطه را آغاز کنیم. وی در مورد نوع همکاری با صنایع پایین‌دستی آلومینیوم افزود: این شرکت آمادگی همکاری‌های بلندمدت با سرمایه‌گذاران در صنایع پایین‌دستی در منطقه برای تامین مواد اولیه موردنیاز و در مورد سایر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مورد درخواست صنایع پایین‌دستی را دارد.

لازم به یادآوری است که برای اجرای طرح مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب ۱۸۶هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی، معادل ۲/ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده است.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۹درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و ۵۱درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر احداث و در حال تکمیل است. سرمایه در گردش موردنیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک صادرات به عنوان بانک پیش‌رو و بانک‌های تجارت، ملی، ملت و صنعت و معدن پیش‌بینی شده است. لازم به ذکر است این طرح از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سال ۱۳۹۴ به استان فارس بوده که در سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده است.