دردسرسندسازی شرکت نفتی سنگاپوری

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، در گزارشی که این هفته در دادگاه عالی سنگاپور ثبت شده است، مدیران شرکت خدمات مشاوره‌ای پرایس واتر هاوس کوپرز (پی دبلیو ‌سی) اعلام کرده‌اند که تعداد قابل ملاحظه‌ای بی‌نظمی در امور مالی این شرکت تجاری سنگاپوری کشف کرده‌اند.

دو منبع آگاه و نزدیک به این موضوع، یافته‌های شرکت پی دبلیو سی را تایید کردند. این یافته‌ها که بر اساس اسناد و مصاحبه با کارمندان در تحقیقات دو ماهه در مورد امور مالی و فعالیت‌های تجاری شرکت هین‌لئونگ صورت گرفت، به دست آمده است.

شرکت خدمات مشاوره‌ای پرایس واتر هاوس کوپرز (پی دبلیو ‌سی)، یک شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ای بریتانیایی است که در زمینه خدمات حسابداری و حسابرسی، ارائه خدمات مشاوره مدیریت، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری، امکان‌سنجی، مشاوره حقوقی و مالیاتی فعالیت می‌کند و به‌ عنوان دومین شرکت خدمات حرفه‌ای در جهان محسوب می‌شود.

پس از آنکه در ماه آوریل به دلیل سقوط قیمت نفت و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، بانک‌ها خواستار بازپرداخت وام‌های خود شدند، شرکت هین‌لئونگ که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت نفتی آسیاست، تحت بازرسی و کنترل قضایی قرار گرفت.

با توجه به نیاز این شرکت به بازپرداخت بدهی‌های خود که بالغ بر حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار است، قرار است شرکت خدمات مشاوره‌ای پی‌دبلیوسی به عنوان بخشی از فرآیند مدیریت بازرسی و کنترل قضایی، امور مربوط به شرکت هین لئونگ را مدیریت کند.

این شرکت حسابداری اظهار کرد: از تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی، شرکت هین لئونگ دارایی‌های خود را بیش از واقعیت جلوه داده است. از جمله اینکه حداقل ۲۳/ ۲ میلیارد دلار مطالبات خود را که وصول آنها نامحتمل است جزو دارایی‌های خود به حساب آورده و ۸۰۰ میلیون دلار هم نسبت به آنچه اعلام کرده، کسری داشته است.

پی دبلیو سی  در این گزارش اظهار کرد: «شرکت هین لئونگ به این دلیل دارایی‌های خود را بیش از واقعیت اعلام کرده بود تا ضرر و زیان‌هایی که طی سال‌ها در این شرکت انباشته شده بود را پنهان کند.»

پی ‌دبلیو سی افزود: شرکت هین لئونگ در حال حاضر دارای ۵/ ۳ میلیارد دلار بدهی است و فقط ۲۷۵ میلیون دلار دارایی دارد، این شرکت «هیچ چشم‌انداز معقولی برای تجدید ساختار یا احیا ندارد.» در این گزارش آمده است: «احتمال تجدید ساختار و احیای این شرکت تجارت نفتی در صورتی وجود دارد که در شرکت‌های دیگر گروه هین‌لئونگ ادغام شود و «خانواده لیم» از آن پشتیبانی و حمایت کند.» شرکت هین لئونگ متعلق به لیم‌اوون کوین بنیان‌گذار ۷۰ ساله شرکت، پسرش لیم چای منگ و دخترش لیم هوئی چینگ است. پی دبلیو سی  پیشنهاد کرد که هین لئونگ با سایر شرکت‌هایی که به‌طور کامل یا بخشی از آنها متعلق به خانواده لیم هستند ادغام شود. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت اوشن تنکرز که تحت مدیریت بازرسی و کنترل قضایی هم هست؛ گروه شیه که صاحب ناوگان تانکرها است؛ شرکت یونیورسال گروپ هلدینگ و پایانه نفتی یونیورسال ترمینال، اشاره کرد. در این صورت یک پلت‌فرم یکپارچه تجارت نفت ایجاد خواهد شد. بنا بر این گزارش، «احیای ساختار پیشنهادی نیازمند تعهد و همکاری خانواده لیم برای تزریق دارایی‌های شخصی خود است.» پی دبلیو سی در گزارش خود اعلام کرد، شواهد و مدارکی پیدا کرده است که نشان می‌دهد شرکت هین لئونگ طی ۱۰ سال گذشته نه تنها ۸۰۸ میلیون دلار ضرر و زیان حاصل از تجارت مشتقات نفتی را پنهان کرده بود، بلکه بالغ بر ۱/ ۲ میلیارد دلار نیز سود نشان داده بود.

هین لئونگ همچنین «اسناد جعلی و ساختگی در مقیاس گسترده» ایجاد کرده بود تا این تصور را القا کند که مشتریان به این شرکت بدهی دارند، و مطالبات شرکت را بیشتر نشان داده بود تا در شرکت امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

شرکت پی دبلیو سی افزود که تحقیقات خود را پس از ارائه این گزارش نیز ادامه خواهد داد.