مهدلو افزود: بنا بر تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخل و شعار جهش تولید در سال‌جاری، اداره‌کل امور مالیاتی با توجه به شرایط تحمیل شده به‌واسطه کرونا بر اقتصاد کشور بیش از یک ماه را صرف آماده‌سازی بسته حمایتی برای فعالان اقتصادی استان کرده است که به‌دلیل شرایطی که کرونا برای فعالان و کسبه خرد ایجاد کرده، این بسته علاوه بر فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی به سایر کسب‌وکارها تعلق گرفت.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: در ۹ ماه ابتدای امسال بدهی مالیاتی بیش از ۴۶۰۰ فعال اقتصادی قسط‌بندی شد تا جایی که موعد آخرین قسط بسیاری از آنان ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۳ است و این نحوه تقسیط شرایط حفظ نقدینگی آنها را مهیا می‌کند.

وی درباره پرداخت اقساطی مالیات با اعلام اینکه علاوه بر آن ۴۶۰۰ مورد، هر ماه بیش از ۱۰۰ مورد از مودیان مالیاتی که نتوانستند بدهی تقسیط شده را پرداخت کنند، بدهی‌های آنها دوباره تقسیط شد، افزود: در این مدت شرایط ۱۶ هزار مورد بخشودگی مالیاتی به فعالان اقتصادی استان تعلق گرفت و همچنین از ۱۶ دی امسال تا۲۲ بهمن، بخشودگی ویژه جرایم مالیاتی معادل ۶ درصد برای فعالان اقتصادی استان در نظر گرفته شده است. مهدلو با تاکید بر اینکه با فرهنگ‌سازی و خوداظهاری صورت گرفته بیشترین قبولی دفاتر مودیان و کمترین رد دفاتر را در استان داشته‌ایم، گفت: پرونده مودیان حقیقی و حقوقی استان ۲۶۵ هزار مورد است که امسال تنها ۸۰۰ مورد دفاتر رد شد. مدیرکل امور مالیاتی اصفهان همچنین تشکیل اداره ۲۰۵۰ در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی را از دیگر بندهای این بسته حمایتی دانست و گفت: براساس قانون امسال حدود ۹۰۰ میلیارد تومان معافیت به مودیان و فعالان اقتصادی استان داده شده است. وی ادامه داد: طی ۹ ماه اخیر ۲۸۰ میلیارد تومان استرداد مالیاتی در استان داشتیم که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان استرداد مربوط به عوارض ارزش افزوده و متعلق به صادرکنندگان بود.

مهدلو با تاکید بر اینکه فعالیت هیچ واحد تولیدی در استان به‌دلیل مالیات تعطیل نشده است، افزود: امسال استان در تبصره ماده ۱۰۰ رشد قابل‌توجهی داشت و از ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی ۶۴ درصد آنها قطعی شده است طرح پایش و اجرای آن برای نخستین بار در کشور از دیگر مواردی است که مدیرکل امور مالیاتی استان بر آن تاکید کرد و گفت: این طرح به مثابه طرحی زیربنایی در حوزه مالیات طی ۵ ماه گذشته در اصفهان درحال اجرا است که در آن ۲۵۰ هزار پرونده توسط ۵۰۰ نفر نیرو در کل استان رسیدگی می‌شود.

مهدلو در مورد بازگشت مالیات و عوارض ارزش افزوده به نهادهای شهری نیز گفت: یک درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده در حوزه بهداشت و ۳ درصد آن در شهرداری و دهیاری‌ها هزینه می‌شود و در سال گذشته از محل عوارض ارزش افزوده، ۱۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به شهرداری‌ها پرداخت شد. وی با اشاره به اجرای طرح جامع نظام مالیاتی گفت: بیش از ۸۰ درصد درآمدهای افراد قابل شناسایی است و تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در استان وصول و به خزانه واریز شده است. مهدلو در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» در زمینه کمبود نیرو گفت: امسال حداقل ۲۰۰ نیروی این اداره‌کل در سراسر استان بازنشسته شدند و در بعضی شهرهای کوچک، تنها یک کارمند باقی مانده که در صورت بازنشسته شدن، مردم آن شهرها باید برای کارهای خود به شهرهای بزرگ‌تر یا اصفهان بیایند. مهدلو همچنین گفت: شرکت‌هایی هستند که در اصفهان فعالیت می‌کنند و مالیاتشان را جای دیگر می‌دهند که اگر بیش از ۵۰ درصد فعالیت اقتصادی آنان در استان ما صورت بگیرد، رویه اداری خاص آن طی می‌شود تا پرونده آنها در اصفهان بررسی و رسیدگی شود.