طبق آماری که دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار داده؛ پروژه‌های ترکیبی شامل کاربری‌های توام «اقامتی-پذیرایی-تفریحی»، «اقامتی-پذیرایی»، «اقامتی-تفریحی»، «اقامتی-پذیرایی-زیارتی»، «تجاری-گردشگری» و «رفاهی-گردشگری» است. مجموع پروژه‌ها در این ۵ استان نیز شامل ۳۹ فرصت سرمایه‌گذاری است. ارزش سرمایه‌گذاری در این بازار حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن به پروژه‌های هتل‌سازی اختصاص دارد. با این حال در کل کشور، ۳۶۰فرصت سرمایه‌گذاری با ارزش کل ۸۴ هزار میلیارد تومان در بازار میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد که فعلا جزئیات این ۳۹ فرصت در ۵ استان اعلام شده است.

محمد حسن اسدی، مدیر کل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره اعلام کرد: برای سرمایه‌‌گذاران در این عرصه تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌ایم که طبق آن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه ملی و برخی از بانک‌های عامل منعقد کرده است. براین اساس سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌ مورد نیاز برای انجام ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل پیشرفت فیزیکی پروژه را تامین کرده باشند برای ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه اتمام و تجهیز پروژه می‌توانند تسهیلات با شرایط مناسب و با بهره بانکی بین ۱۰ تا ۱۴ درصد دریافت کنند. وی افزود: یکی از شرایط ویژه این تسهیلات بازپرداخت بلند مدت است یعنی تسویه وام دریافت شده حدود ۷ تا ۸ سال زمان می‌برد و در این مدت نیز دوره تنفس یک ساله برای پرداخت اقساط در نظر گرفته شده؛ که این امر برای تامین مالی پروژه‌ها قابل‌توجه و موثر است.

علاوه بر آن، متقاضیانی که برای دریافت تسهیلات به منابع داخلی بانک‌ها مراجعه می‌کنند و زمانی که پروژه آنها به بهره‌برداری می‌رسد از «یارانه سود تسهیلات» که اعتبار آن از دولت- سازمان برنامه و بودجه- تامین می‌شود بهره‌مند خواهند شد. مدیرکل تسهیلات و تامین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخصوص معافیت‌های در نظر گرفته برای سرمایه‌گذاران نیز عنوان کرد: افرادی که در حوزه تجهیز هتل، تاسیسات هتل و مسائل مربوط به علت نبود مشابه ایرانی مجبور به واردات تجهیزات و امکانات می‌شوند به‌صورت ۱۰۰درصد از عوارض گمرکی معاف هستند. وی تامین زمین را یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین ارکان سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست و گفت: قیمت زمین در کلان‌شهرها بسیار بالا و قابل‌توجه است که در همین راستا با تلاش‌ها و درخواست‌هایی که انجام داده‌ایم توانستیم موافقت رئیس‌جمهور را برای واگذاری رایگان و اقساط زمین در ۵۰۰نقطه کشور جلب کنیم که این نیز یکی از امتیازات مهم برای سرمایه‌گذاران پروژه‌های هتل‌سازی محسوب می‌شود.

19 (1)