جذابیت سفر به سرزمین فرهاد

او در این باره که اگر بخواهیم سفری چند روزه به کرمانشاه داشته باشیم چطور می‌توانیم برنامه‌ای تنظیم کنیم  که جاذبه‌های بیشتری را ببینیم‌‌‌، عنوان می‌کند: پیشنهاد من این است که گردشگران‌‌‌ دو شب اقامت‌‌‌شان را در کرمانشاه در نظر بگیرند، ‌‌‌ روزی که به کرمانشاه می‌‌‌رسند وسایل‌‌‌شان را در هتل، ‌‌‌ اقامتگاه یا هاستل بگذارند و بعد از ساعتی استراحت به  بازار بروند. بازار کرمانشاه بعد از بازار تبریز طولانی‌‌‌ترین بازار ایران است.

در این بازار هم می‌توانند شیرینی محلی بخرند و هم انواع و اقسام کالاهایی که تنها در کرمانشاه می‌شود آنها را یافت. آنقدر گردش در این بازار جذابیت دارد که نیمی از روز آنها را خواهد گرفت. در همین روز می‌توان بازدید از طاق بستان را هم در برنامه گنجاند.

حیدری می‌‌‌افزاید:  در روز دوم این سفر می‌توان  به بیستون رفت ، ‌‌‌ آنها که داستان خسرو و شیرین نظامی را خوانده‌‌‌اند، از رفتن به بیستون بیشتر لذت  می‌‌‌برند، ‌‌‌ از این رو توصیه می‌‌‌کنم گردشگران حتی اگر تمام خسرو و شیرین را نمی‌خوانند لااقل بخش مرتبط با مناظره فرهاد و خسرو و بیت‌های پس از آن را بخوانند. بعد از بازدید از بیستون می‌توان به شهرستان صحنه رفت و آبشار این شهر را دید. در سنقر هم می‌توان کباب این شهر را امتحان کرد. خرید تخمه سنقری (نوعی تخمه آفتابگردان) را گردشگران در این بخش از سفر فراموش نکنند چون با بقیه تخمه‌‌‌ها کاملا فرق می‌کند. روستای چالابه با آن طبیعت متفاوت و شگفت‌‌‌انگیزش می‌تواند بخش دیگری از برنامه این روز باشد و بار دیگر شب دوم را در کرمانشاه اقامت داشت.

برنامه روز سوم از نگاه این فعال حوزه گردشگری، غرب استان کرمانشاه است، ‌‌‌ او اضافه می‌کند: بازدید از روانسر اولین برنامه روز سوم خواهد بود. در این شهر توریست‌‌‌ها می‌توانند سراب روانسر را که جزو آثار ملی ثبت شده است ببینند. سراب روانسر از رودخانه قره‌‌‌سو که یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌‌‌ترین رودخانه‌‌‌های این استان است نشات می‌گیرد و قدمت آن به چند‌هزار سال می‌‌‌رسد. در ادامه می‌توان سری به شهر جوانرود زد، ‌‌‌ شهری که همچنان مردم در پوشش خود لباس سنتی را به کار می‌‌‌برند. این شهر به‌ویژه برای عکاسان و طرفداران فرهنگ جذابیت زیادی دارد. از همین روست که گردشگران خارجی در سفر به کرمانشاه یکی از تقاضاهایشان سفر به جوانرود است تا بتوانند شهری که اکثر مردم آن پوشش سنتی خود را دارند ببینند و عکاسی کنند. جوانرود البته به واسطه بازار مرزی‌‌‌اش هم معروف است و بسیاری برای خرید تجهیزات و لوازم آرایشی و بهداشتی به این شهر سفر می‌کنند. پس از گشت و گذار در این شهر مقصد بعدی می‌تواند پاوه باشد، ‌‌‌ شهری پلکانی که روز و شب‌‌‌ آن هر کدام جاذبه متفاوتی دارد. در روز می‌توان از قدم زدن در این شهر پلکانی نهایت بهره را برد و شب‌‌‌هنگام چراغ‌‌‌هایی را دید که از بالا به پایین آمده‌‌‌ و آسمانی که گاه رنگ آن گردشگر را به حیرت وا می‌‌دارد. از آنجا که دیگر شب فرا رسیده می‌توان اقامت این شب را در پاوه داشت.

روز چهارم، روزی است که در آن هم گشت‌‌‌وگذار در هورامان و بازدید از دیدنی‌‌‌های آن را داریم و هم رفتینگ  (تفریح آبی) در رودخانه سیروان. حیدری با بیان این مطلب می‌‌‌گوید: در کنار رودخانه سیروان می‌توان  خوردن ماهی کباب را تجربه کردوگشتی در هورامان داشت و از آنجا به سمت دالاهو راه افتاد.

روستای توتشامی در این منطقه فضای شگفت‌‌‌انگیزی دارد. بعد از این بازدید گردشگران می‌توانند به سمت کرند غرب بروند و کباب آنجا را نیز امتحان کنند. در این منطقه اقامتگاه‌‌‌های استانداردی وجود دارد که‌‌‌ می‌توانند خدمات خوبی به گردشگران عرضه کنند.  این فعال گردشگری کرمانشاه برنامه روز پنجم را بازدید از آبشار ریژاو که عنوان مرتفع‌‌‌ترین آبشار ایران را به خود اختصاص داده می‌‌‌داند و اضافه می‌کند: در این روز می‌توان سری هم به جنگل‌‌‌های ژالان زد و سراب کرند و سد داریان را هم از نزدیک دید. در این منطقه در فصول خاصی جشنوار‌‌‌ه‌‌‌های موسیقی برگزار می‌شود که علاقه‌‌‌مندان به حوزه موسیقی نواحی می‌توانند بر اساس این فستیوال‌‌‌ها سفرشان را تنظیم کنند.

او درباره خوراک و غذاهایی که در سفر به این استان می‌توان تجربه کرد می‌گوید: استان کرمانشاه به تازگی جزو شهرهای خلاق غذا در یونسکو ثبت شده است، ‌‌‌ بنابراین در این استان ما با تنوع زیادی مواجهیم، ‌‌‌ با این حال اگر بخواهیم به چند نمونه بسنده کنیم، ‌‌‌ یکی از آنها خورشت خلال است که در برخی رستوران‌‌‌ها سرو می‌شود. کباب چنجه و‌اش تیمچه یا‌ آش عباسعلی‌‌‌ از دیگر غذاهایی است که توصیه می‌شود گردشگران در سفرشان تجربه کنند.

خرید نان برنجی، کاک، ‌‌‌ باقلواهای کرمانشاهی، ‌‌‌ بستنی با شیر محلی، ‌‌‌ روغن حیوانی بژی، کلانه (نوعی نان)، ‌‌‌ بنه‌‌‌تق، ‌‌‌ کنگر و... از دیگر شیرینی‌‌‌ها و نان‌‌‌هایی است که در سفر به کرمانشاه خوب است گردشگران آنها را تست و در صورت تمایل خریداری کنند. علاوه بر اینها ما دو نوع لباس کردی و هورامی داریم که برای خرید گردشگران جذابیت دارند.

آنچه تاکنون گفته شد به بازدیدها و مواردی برمی‌‌‌گشت که در سفر به این استان دیدن و تست آن توصیه می‌‌‌شود، با این حال در این سفر مواردی هم هست که نباید آنها را انجام داد، ‌‌‌ حیدری در این باره به مواردی مانند بی‌‌‌احترامی برخی توریست‌‌‌ها اشاره و اضافه می‌کند: مردم در برخی مناطق استان نسبت به اعتقادات‌‌‌شان حساسیت زیادی دارند، ‌‌‌ اگر گردشگران از مردم محلی خواستند درباره مراسم‌شان توضیح دهند با دقت به حرف‌شان گوش کنند و نخندند، این مورد باعث ناراحتی مردم شده و ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. البته بهتر است در این مورد توریست‌‌‌ها کمتر بپرسند و بگذارند خودشان در صورت تمایل توضیح دهند.

در استان کرمانشاه ادیان مختلفی در کنار هم برای سده‌‌‌ها در آرامش زندگی کرده و می‌کنند که این همزیستی تنها در سایه احترام محقق شده است. بنابراین این موضوع را گردشگران باید مدنظر قرار دهند. علاوه بر اینها تقاضای تخفیف‌های عجیب و غریب نداشته باشند طوری که مردم را کلافه کنند. اگر با خواندن این گزارش علاقه‌‌‌مند به سفر به کرمانشاه شده‌‌‌اید، هزینه هاستل‌‌‌ها و اقامتگاه‌‌‌های این استان به ازای هر نفر برای هر شب ۱۰۰ تا ۱۲۰‌هزار تومان بوده و این هزینه برای هتل‌‌‌های پنج ستاره حدود ۶۰۰‌هزار تومان و برای هتل‌‌‌های دو ستاره حدود ۱۶۰‌هزار تومان به ازای هر نفر است.