شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • آیا بخش کشاورزی ایران در مسیر خصوصی‏‌سازی قرار خواهد گرفت؟

    دنیای اقتصاد: یکی از مهم‌ترین تاکیدات مسوولان، واگذاری امور اقتصادی کشور به بخش‌‌خصوصی است اما در زمینه کشاورزی به دلیل تفاوت ساختاری این بخش با سایر بخش‌‌های اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد عملی کردن این هدف تا حدودی سخت‌‌تر باشد. باید توجه داشت که اگر خصوصی‌‌سازی با استانداردهای مناسب در جامعه محقق شود به این معنا که سود خصوصی‌‌سازی به جامعه محلی کشاورزان و خرده‌مالکان برگردد و نظام بهره‌‌برداری محلی جایگزین نظامات دولتی شود تا حقوق جامعه محلی که صدها سال در آن منطقه زندگی کرده‌اند نادیده گرفته نشود می‌توان مدعی حرکت به سوی خصوصی‌سازی کشاورزی در ایران بود. اما در غیر ‌این صورت اگر خصوصی‌‌سازی صرفا به سرمایه‌گذار تعلق گیرد و کشاورزان محلی از آن بی‌‌بهره باشند، جامعه کشاورزی و مردم محلی را از سود تولید محصول تولیدی خود محروم کرده‌‌ایم که این نوع خصوصی‌‌سازی هیچ‌گونه قرابتی با آرمان‌‌ها و اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ‌‌و تاکیدات مقام معظم رهبری درسیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی نخواهد داشت.
  • اجرای الگوی کشت در اتاق جلسات

    دنیای‌اقتصاد: اجرای الگوی کشت با عمری ۵۰‌ساله و با وجود ۱۰ سند و قانون بالادستی با موانع و مشکلات متعددی روبه‌‌‌روست و به رغم آنکه اصلاح الگوی کشت به عنوان یک سند ملی از دوسال پیش در کشور اجرایی شده، اما دغدغه‌‌‌های اجرای آن هنوز رفع نشده است. در حالی که رفع ناترازی منابع تولید محصولات کشاورزی تنها با ترازوی الگوی کشت محقق می‌‌‌شود.
  • آیا موج گرانی گوشت و مرغ در راه ایران است؟

    دنیای‌اقتصاد: در جهان امروزی تجارت، مرزهای اقتصاد بین‌الملل آنچنان در‌هم تنیده شده که گاه تفکیک بازارها از یکدیگر و تحلیل فاندامنتال آنها کاری بسیار مشکل جلوه می‌کند. با این‌حال، باید در نظر داشت که بازارها نیز درست مانند هر المان دیگری در جوامع انسانی امری پویا بوده و این پویایی همچنان در حال پیشرفت است. به‌رغم ریزش قیمت غلات در پی تزریق مجدد آن از سوی اوکراین به بازارهای جهانی و افزایش صادرات غلات و گندم روسیه به بازار، قیمت ذرت در اتفاقی عجیب از اواخر ماه اوت سال‌جاری شروع به افزایش شدید کرد. البته این افزایش قیمت ذرت روی دیگر غلات به‌ویژه مهم‌ترین آنها یعنی گندم، تاثیرگذار بوده و افزایش روند قیمت ذرت تنها چند روز بعد، منجر به افزایش قیمت گندم نیز شده است. اما سوال اینجاست که دلیل افزایش قیمت مجدد غلات آن هم پس از حدود دو سال، چه بوده است؟
  • امنیت غذایی در خطر است

    دنیای اقتصاد: همین اوایل اردیبهشت سال جاری بود که ذبیح‌‌‌الله اعظمی‌‌‌ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی‌‌‌با اشاره به خسارت‌‌‌های وارد شده به کشاورزان در پی قطعی‌‌‌های ۶ ساعته برق در سال گذشته عنوان کرد: امسال یعنی سال ۱۴۰۳ قول داده شده کشاورزی از قطعی برق خارج شود و مجلس نسبت به آن کوتاه نخواهد آمد و حاضر نمی‌‌‌شود با قطع برق، امنیت غذای مردم به خطربیفتد. وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد بخش کشاورزی خرده مالکی است و نقش مشارکت مردمی در آن‌‌‌حائز اهمیت است. سال گذشته وزارت نیرو هر زمان دچار کمبود برق می‌‌‌شد سراغ صنعت می‌‌‌رفت. از سال گذشته وزارت نیرو به سراغ بخش کشاورزی آمده که بارها مورد تذکر قرار گرفته است. حال دو ماه از تابستان گذشته و نه تنها برق کشاورزان قطع می‌شود و چاه‌های مجاز کشاورزی که وابسته به برق است از کارآیی افتاده، بلکه تولید محصولات اساسی نیز کاهش یافته است.
  • معادله بازار شکر

    دنیای اقتصاد: براساس آمارها در حال حاضر، بیشترین مصرف‌‌‌کننده قند و شکر در کشور در درجه اول خانوار‌‌‌ها و سپس صنایع غذایی و لبنی هستند. سرانه مصرف شکر در دنیا ۱۹.۵ کیلوگرم است در حالی که بر اساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف شکر در ایران ۲۹ کیلوگرم است.
  • ۷۰ هزار کشاورز در صف دریافت تراکتور

    دنیای اقتصاد: در حالی که همواره بر بحث توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات روز دنیا در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات تاکید می‌شود اما طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که اوضاع چندان برای صنعتگران این بخش خوب نبوده است و بر خلاف آنچه انتظار می‌رود تسهیلات چندانی هم در این حوزه اختصاص داده نمی‌شود. بررسی‌‌‌ها نشان داده بیش از ۵۰ درصد ماشین‌آلات کشاورزی که در امر برداشت محصول کشاورزی در بیشتر استان‌‌ها فعالیت دارند، به دلیل فرسودگی نه‌تنها کارآیی لازم را ندارند بلکه موجب هدر‌رفت میزان بالایی از محصولات کشاورزی می‌‌‌شوند؛ به گفته کارشناسان ماشین‌آلات نقش مهمی در ایجاد ضایعات محصولات زراعی دارند و بر اساس آمار بین ۵ تا ۶ درصد محصولات در این بین به ضایعات تبدیل می‌‌‌شود.
  • کشت نیشکر در خوزستان آغاز شد

    دنیای‌اقتصاد: با آغاز عملیات «کشت» نیشکر در واحدهای هشت‌گانه نیشکری، امیدها برای جهش تولید و رونق این صنعت بیش ‌‌‌از پیش تقویت شد. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در بازدید از واحدهای نیشکری، کشت امسال را نقطه عطفی در مسیر جهش تولید و خودکفایی در تولید محصول راهبردی شکر دانست. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» عملیات کشت نیشکر، طبق روال هر ساله، از مردادماه شروع می‌‌‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد. در این بازه زمانی، کشت نیشکر به دلیل گرمای هوای خوزستان، از ساعت پنج صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۱۰ ادامه می‌‌‌یابد.
  • ظرفیت صادراتی سیب زمینی فراهم است

    دنیای‌اقتصاد: بیش از ۳۳ میلیون عدد مینی‌‌تیوبر سیب‌‌زمینی سالانه توسط ۱۴ شرکت کشت بافت در کشور تولید می‌‌شود که پس از پایش‌‌های کیفی، نزدیک به ۲۹ میلیون عدد، شناسه گواهی دریافت می‌‌کنند. معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: ۲۹ میلیون عدد مینی‌‌تیوبر سیب‌‌زمینی تولیدی سه برابر نیاز کشور است. صمد مبصر سطح زیر کشت مزارعی که برای تولید بذر سیب‌‌زمینی از مینی‌‌تیوبر استفاده می‌‌کنند را حدود ۱۰۰ هکتار عنوان کرد.
  • مرغداران در اندیشه مهاجرت شغلی

    دنیای اقتصاد: در روزهایی که چرخ تولید می‌‌‌لنگد و داشتن یک کارگاه تولیدی برای بخش خصوصی کار پرچالشی به شمار می‌رود، کم نیستند فارغ‌‌‌التحصیلان رشته‌‌‌های مختلف و جوانانی که قرار را بر فرار ترجیح می‌دهند و در تلاشند تا واحد بسیار کوچک برای خود دست‌‌‌وپا کرده و وارد میدان تولید شوند.
  • بازاریابی دیجیتال و صنعت دام، طیور، آبزیان

    محمدرضا وفادار‌مقدم/کارشناس حوزه دام و طیور
    امروز ما در دنیایی دیجیتالی و بسیار پیچیده زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که با تغییر در سطوح اجتماعی و فناوری و ظهور مداوم بازیگران جدید در تمامی‌‌‌ بازارها روبه‌‌‌رو هستیم؛ به‌‌‌طوری که می‌توان با قاطعیت گفت تحول دیجیتال دیگر تنها یک گزینه نیست، بلکه به یک الزام مبدل شده است و برای همسویی با این تحول لازم است از منطقه امن خارج شویم و خود یا سازمانمان را دوباره بنا کنیم تا بتوانیم در این دنیای جدید و نوظهوری که با فناوری‌‌‌های بی‌‌‌شمار تسخیر شده، رقابت کنیم. دیجیتالی شدن به‌‌‌نوبه خود، مشاغل را از نو بنا نهاده و مزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رقابتی منحصربه‌‌‌فردی برای آنها ایجاد می‌کند. تحول دیجیتال به هر سازمان کمک می‌کند تا با خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشتریان جدید سازگار شود و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در چنین محیطی بهتر بتوانند رقابت کنند.
  • تولید ۶۰‌درصد محصولات کشاورزی جهان در دیم‌زارها

    فرامک عزیز کریمی/دبیر طرح تولید در دیم‌زارهای کشور
    ۶۰‌درصد از محصولات کشاورزی جهان در اراضی بدون آبیاری و دیم‌زارها تولید می‌شود و بر اساس آمارها ۸.۵ تا ۹ میلیون هکتار اراضی قابل کشت دیم در کشور وجود دارد که سالانه به صورت میانگین در ۶ میلیون هکتار از اراضی کشت انجام و مابقی به صورت آیش رها می‌شود. همچنین در دنیا حدود ۸۰‌درصد اراضی قابل کشت، تحت شرایط بدون آبیاری مدیریت می‌‌‌‌شوند به عبارتی ۲۰‌درصد اراضی در دنیا تحت شرایط آبیاری قرار می‌‌‌‌گیرند و حدود ۶۰‌درصد از تولیدات محصولات کشاورزی جهان از اراضی است که در آنها آبیاری صورت نمی‌‌‌‌گیرد. این در حالی است که میانگین بارندگی در جهان بالای ۸۰۰ میلی‌متر است و ایران شرایط متفاوتی دارد. کشور ما در کمربندی خشکی قرار گرفته و میانگین بارندگی کمتر از یک سوم جهان دارد.
  • آخرین وضعیت سلامت محصولات کشاورزی

    شهلا روشنی: به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی سلامت محصول از چند لحاظ از جمله باقی‌مانده سموم، باقی‌مانده کودها و نیترات، عناصر سنگینی که می‌تواند از آب و خاک نشات بگیرد، توکسین‌‌‌های ناشی از عوامل قارچی مانند آفلاتوکسین و مایکوتوکسین‌‌‌ها و عوامل دیگری چون آلودگی‌‌‌های هوایی و جوی مدنظر قرار می‌گیرد. به اعتقاد این عده پنج عامل ذکرشده می‌تواند سلامت محصولات را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما به طور کلی از مباحث یاد‌شده تنها بحث باقی‌‌‌مانده سموم در حوزه کاری سازمان حفظ نباتات کشور قرار دارد.
  • فرصت ۱۴۰ سال سابقه دوستی در اختیار دولت چهاردهم

    رامین امینی‌زارع/کارشناس صنعت کشاورزی
    بی‌‌‌شک دانستن مهارت ارتباط هوشمندانه و بابرنامه، معجزه سده حاضر است. در جغرافیای گیتی، ایران کشوری مهم و موثر در سپهر اقتصادی جهان است که در موقعیت منحصر‌‌‌به‌فرد و پل ارتباطی تاریخی بین سه قاره در غرب آسیا واقع شده و نزدیک تمدن میان‌رودان و پیونددهنده تمدن‌‌‌های اثرگذار و نقطه تلاقی آنهاست، با پهنه‌ای وسیع و مزایای نسبی اقتصادی از جمله رتبه چهارم منابع انرژی نفت خام و رتبه دوم جهانی منابع طبیعی گاز، ظرفیت چهار فصل اقلیمی ‌‌‌با تولید بیش از ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و از سوی دیگر کشور آلمان با تولید ناخالص داخلی ۴.۴۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ که به عنوان قدرت اول اقتصادی اتحادیه اروپا (دارنده بالاترین تولید ناخالص داخلی یا GDP در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا) دارای ظرفیت‌‌‌های اقتصادی، کشاورزی، تجاری و تکنولوژیکی چشمگیری است.
  • اخذ عوارض از سفره‌‌‌های مردم

    مهدی نهاوندی/عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‏‏‌های دام و طیور
    همان‌گونه که می‌‌‌دانیم فرآورده‌‌‌های دام و طیور، بازیگر اصلی تامین سبد پروتئینی خانوار هستند و همواره رشد و اعتلای سلامت غذایی جامعه با عرضه کیفی و ارزان این محصولات رابطه مستقیم دارد. از دیگر سو زنجیره تولید این فرآورده‌‌‌ها تا سفره خانوار، فرآیندی وقفه‌ناپذیر و بعضا فراسیاسی است که کلیه فعالان این عرصه از تامین‌‌‌کننده نهاده و تولیدکننده تا دولت و مجلس را ملزم می‌کند تا این محصول استراتژیک با کمترین ریسک و افتی در کیفیت به سفره مردم برسد.
  • راهکاری برای نجات درختان و محیط‌زیست

    برای تولید هر تن کاغذ باید میانگین بین ۱۷ تا ۲۴ درخت تنومند قطع شود. در یک سال بیش از ۱۵ میلیون درخت برای این میزان مصرف باید قطع ‌‌‌شود و برای همین مقدار تولید، ۱۴۰۰ کیلووات ساعت برق و همچنین برای تولید تنها یک کاغذ۴ A مقدار زیادی آب مصرف می‌شود و مدت‌‌‌زمان چرخه بازگشت درخت قطع‌‌‌شده به طبیعت در کشورهای پیشرفته صنعتی ۶ تا ۸سال و در کشور ما دو برابر این مدت‌‌‌ است؛ بنابراین آسیبی که محیط‌‌‌زیست از مجموع این اتفاقات می‌‌‌بیند، بسیار هولناک‌‌‌تر از چیزی است که مردم تصور می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر