بازار خودرو ایران به لطف توافق هسته‌ای و برجام به تدریج میزبان خودروهای جدید شده است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در حال حاضر پنج خودروساز معتبر جهانی در قالب تولید و واردات خودرو فعالیت جدی در بازار ایران دارند. بررسی بازار خودرو ایران در حال حاضر نشان می‌دهد که درکنار دو خودروساز بزرگ کشور، ۱۰ برند خودروساز جهانی در حوزه واردات و تولید خودرو در ایران فعال هستند. بخشی از این آمار با واردات خودروهای خارجی به کشور در ارتباط است، همچنین توافق هسته‌ای نیز موجب ورود و سرمایه‌گذاری خودروسازان مطرح در صنعت خودرو کشورمان شده است. هر چند بسیاری از مشتریان ایرانی‌ انتظار داشتند و دارند که به‌واسطه برجام، خودروسازان خارجی با مدل‌های متنوع در بازار ایران حضور پیدا کنند و در نتیجه ضمن بهبود اوضاع کیفی و قیمتی بازار خودرو، سطح رقابت نیز در آن افزایش یابد،‌ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حضور سرمایه گذاران خارجی هنوز نتوانسته به انتظارات مشتریان از ورود خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب پاسخ مثبت دهد. در حال حاضر پژو، سیتروئن، رنو و هیوندایی چهار خودروسازی هستند که ورود آنها وارد فاز اجرایی نیز شده است. البته صحبت از حضور خودروسازانی مانند فولکس واگن، فیات و نیسان نیز در خودروسازی کشور هست. در این شرایط، بررسی خودروهای خارجی حاضر در بازار ایران، مشخص می‌کند که بازار کشورمان در حوزه تولید و واردات در حال متنوع‌شدن است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر چهار کشور ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و چین در بازار خودرو ایران مشغول فعالیت هستند که هر یک از آنها برندها ومدل‌های متعددی را در کشور عرضه می‌کنند. در حال حاضر خودروسازان ژاپنی با چهار برند در بازار ایران فعال هستند. «تویوتا» به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ خودروساز ژاپن و یکی از بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان جهانی با واردات حدود ۱۲ مدل خودرو، بیشترین تنوع خودروها در بازار ایران را از آن خود کرده است. دیگر برند ژاپنی حاضر در بازار خودرو ایران «میتسوبیشی» است و پس از آن شرکت «نیسان» قرار دارد در پایان نیز شرکت «مزدا» با تولید مزدا ۳ در بخش خصوصی ایران فعال است. خودروسازان ژاپنی شرکت‌های صاحبنامی هستند، که بازار خوبی در کشورهای مختلف دارند و مشتریان ایرانی نیز علاقه بسیاری به محصولات آنها دارند. دلیل این موضوع قدرت و ایمنی بالای این خودروها است و موضوع مهم دیگر اینکه خودروهای این شرکت از نظر اقتصادی و مصرف سوخت در دنیا سرآمد هستند. با وجود این خودروسازان این کشور به خصوص تویوتا تمایل چندانی به تولید محصولات خود در ایران نشان نمی‌دهند.

دیگر تولیدکنندگان معتبر جهانی خودرو که در بازار ایران حضور فعالی دارند، کره‌ای‌ها هستند. در حال حاضر سه خودروساز کره‌ای که شامل هیوندایی، کیا و سانگ یانگ می‌شوند در بازار ایران فعال هستند؛ اولین برند کره‌ای که سهم قابل توجهی نیز در بازار خودرو ایران دارد، شرکت «هیوندایی» است. این شرکت با عرضه حدود ۹ مدل خودرو در ایران توانسته نیاز بخش قابل توجهی از مشتریان خودرو ایرانی را پاسخ بدهد. خودروسازی که بعد از برجام به واسطه امضای قرارداد با بخش خصوصی ایران اقدام به تولید نیز کرده است. بعد از هیوندایی، شرکت «کیا» با ۶ مدل خودرو در بازار ایران فعال است. این برند نیز به دلیل محصولات کیفی مشتریان بسیاری در بازار ایران دارد. در آخر شرکت سانگ‌یانگ نیز در بازار ایران فعال است. کره‌ای‌ها با حرکتی آهسته اما پیوسته به مرور سهم خود در بازار خودروهای وارداتی ایران را افزایش داده‌اند. به نحوی که در حال حاضر نیز شاهد تنوع برند و محصولات شرکت‌های هیوندایی و کیا در بازار خودرو ایران هستیم. کارشناسان دلیل پیشرفت قابل توجه این شرکت‌ها در سال‌های گذشته را توجه آنها به ارزش و کیفیت محصولاتشان می‌دانند؛ دو عاملی که موجب شده آنها بتوانند خود را به رقیبان ژاپنی‌شان نزدیک کنند.

اما خودروساز دیگر که بخش اعظمی از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌ فرانسه است که سابقه دیرینه‌ای در خودروسازی کشورمان دارد. دو برند فعال خودروساز این کشور رنو و پژو هستند که هر دوی این شرکت‌ها بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی در دو حوزه واردات و تولید حضور فعالی دارند. در حال حاضر شرکت «رنو» با توجه به تولید دو خودرو ساندرو و تندر و از طرف دیگر واردات مدل‌های متنوع توانسته سهم خود را افزایش دهد. شرکت پژو نیز که سهم بسیاری در بازار خودروی کشورمان دارد بعد از تحریم‌ها با قرارداد تولید و واردات توانسته تعداد مدل‌های خود را به کشورمان افزایش دهد. فرانسوی‌ها عمده‌ترین شرکای خودروسازی ایران بودند که بعد از برجام اولین قراردادها توسط این شرکت‌ها با خودروسازان ایرانی به امضا رسید.

اما چهارمین کشوری که خودروسازان آن به خصوص در دوران تحریم حضور جدی در بازار ایران داشته‌اند، تولیدکنندگان چینی هستند. چینی‌ها در حال حاضر با ۹ برند در بازار ایران حضور دارند. از جمله این برندها می‌توان به چری، ام‌جی، برلیانس و... اشاره کرد. خودروسازان چینی هر چند با انتقادات جدی درخصوص کیفیت مواجه هستند اما به دلیل عرضه خودروهایی با طراحی جدید و قیمت‌های متناسب با قدرت خرید مردم کشورمان توانستند دل بخشی از مشتریان ایرانی را به دست بیاورند. در انتها نیز دو خودروساز بزرگ کشورمان هستند که هر چند به مونتاژ برخی از خودروهای فرانسوی و چینی می‌پردازند اما در تولید خودروهای ملی نیز دستی دارند. بر این اساس ایران‌خودرو به واسطه تولید سمند، رانا و دنا حضور خوبی در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان دارد. شرکت سایپا نیز با محصول تیبای خود در دو مدل هاچ‌بک و سدان توانسته بازار خودروهای زیر ۳۰ میلیون را پوشش دهد.

سهم برندها در بازار خودرو ایران