قطعی‌ها

حسینی copy

در میان ۱۶تیم لیگ برتری، تا الان تنها تکلیف نیمی از نیمکت تیم‌ها مشخص شده؛ سپاهان، تراکتور و صنعت نفت تیم‌هایی هستند که با سرمربیان فصل گذشته‌شان برای لیگ بیست و سوم هم وارد رقابت می‌شوند، شمس آذر قزوین که از لیگ یک صعود کرده پس از چند هفته توانست سعید دقیقی سرمربی موفق خود را نگه دارد و گل‌گهر، آلومینیوم، هوادار و نساجی هم نیمکت خود را تغییر دادند تا با نفرات جدیدی به استقبال فصل پیش رو بروند. مزیت این تیم‌ها این است که از همین حالا توانایی وارد شدن به بازار نقل و انتقالات و بستن یک تیم قدرتمند را دارند؛ البته اگر از این فرصت استفاده کنند!

متزلزل‌ها

گل محمدی copy

استقلال خوزستان با سیروس پورموسوی یک‌بار دیگر تجربه حضور در لیگ برتر را به‌دست آورد؛ اما هنوز مشخص نیست این سرمربی روی نیمکت تیم شهرش خواهد نشست یا خیر؟ درباره ذوب‌آهن هم چند هفته قبل مدیرعامل این باشگاه ماندن مهدی تارتار را منوط به تصمیم هیات‌مدیره دانسته بود. اما مهم‌ترین تیمی که انتظار می‌روند سرمربی فصل گذشته‌اش امسال هم روی نیمکت بنشیند اما هنوز هم ابهاماتی در این زمینه وجود دارد، پرسپولیس است. یحیی گل‌محمدی فصل گذشته تمام جام‌های ممکن را فتح کرد و هنوز هم با این تیم قرارداد دارد؛ اما هیچ اظهارنظری درخصوص اینکه با سرخ‌پوشان ادامه می‌دهد یا خیر، وجود ندارد. یحیی کماکان در استراحت است و مشخص نیست که قهرمان امسال با چه بازیکنانی و طبق کدام لیست به استقبال فصل جدید می‌رود.

نامشخص‌ها

نکونام copy

مس رفسنجان، فولاد، پیکان، ملوان و استقلال تیم‌هایی هستند که هنوز کسی قرار نیست روی نیمکتشان بنشیند و فقط درخصوص آن شایعه مطرح می‌شود. مهم‌ترین بحث این روزهای فوتبال ایران هم درخصوص نیمکت استقلال است که هرروز اخبار ضد و نقیضی حول آن به انتشار می‌ر‌سد؛ یک بار لوپز کاروی اسپانیایی به تهران می‌آید، سپس از حضور سرمربی ایرانی صحبت می‌شود، یک روز معاون باشگاه می‌گوید که تا شب تکلیف مشخص می‌شود و شب نشده سرپرست در صفحه شخصی‌اش خطاب به هواداران اعلام می‌کند که فعلا صبور باشند! حقیقتا بلبشوی موجود در استقلال را در هیچ تیم دیگری نمی‌تواند مشاهده کرد و عواقب این موضوع مثل سال گذشته گریبان آبی‌ها را در طول فصل خواهد گرفت.

دورباطل

رحمتی copy

اما نکته مهمی که نباید از قلم بیفتد، سیکل مربیانی است که هرسال در لیگ برتر حضور دارند. آنها از قانون بقای انرژی پیروی و آن را به چسبندگی نیمکتی تبدیل کردند! اگر در دهه‌های قبل چهره‌هایی نظیر اکبر میثاقیان، مرحوم محمود یاوری، فیروز کریمی، فراز کمالوند و... مدام از این تیم به آن تیم می‌رفتند، نوبت نسل جدیدی شده که این وظیفه خطیر را برعهده بگیرند. همین حالا مهدی رحمتی از آلومینیوم به نساجی رفته، مجتبی حسینی به جای او راهی تیم اراکی شده و صحبت از حضور ساکت الهامی به جای حسینی در پیکان است؛ چراکه محمود فکری جانشین ساکت در هوادار شده است! جواد نکونام که فصل قبل فولاد را در میانه فصل رها کرد، گزینه اصلی هدایت استقلال است و از جمع چهره‌هایی نظیر علیرضا منصوریان، محمد ربیعی و مازیار زارع که فصل قبل در لیگ‌ حضور داشتند قطعا یکی، دو نفر فصل آینده هم سرمربی خواهند بود. در این شرایط، چگونه نوبت به مربی جدید و تفکر به‌روزتر خواهد رسید؟