همه چیز درباره ایمپلنت دندان

رپرتاژ آگهی: به عبارت دیگر، ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می ‌کند بنابراین، ایمپلنت به دندان ‌های اطراف نیازی ندارد و درون استخوان فک ثابت می ‌ماند. فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را "یکپارچگی استخوان" می ‌نامند. بیشتر ایمپلنت‌ های دندان از تیتانیوم ساخته می ‌شوند، اما ایمپلنت ‌های زیرکونیا هم وجود دارند. تیتانیوم و زیرکونیا هر دو موادی هستند که بدن با آنها سازگار است و آنها را به عنوان مهاجم خارجی تلقی نمی‌ کند، بنابراین واکنش منفی نشان نمی ‌دهد. در ادامه بیشتر با این روش درمانی آشنا می شوید.

مراحل قرار دادن ایمپلنت دندان

معاینه اولیه و بررسی وضعیت دندان ها

در ابتدا دندانپزشک شما معاینه کاملی را از وضعیت دهان و دندان شما انجام می دهد. با استفاده از عکس های سه بعدی، میزان تراکم استخوان و کیفیت آن را به خوبی بررسی می کند. این مرحله برای این است که مشخص شود آیا استخوان فک شما می تواند پشتیبانی لازم از پایه ایمپلنت دندان را داشته باشد یا خیر.

برنامه ‌ریزی و نوبت ‌دهی

در صورت مهیا بودن شرایط اولیه، برنامه‌ ریزی درمانی انجام می ‌شود و نوبت جراحی برای شما تنظیم می‌ شود.

بی‌ حسی یا بی ‌هوشی

قبل از شروع جراحی، شما بی حسی موضعی تزریق می شود. گاهی با بی‌ حسی، نیاز به آرام‌ بخش هم وجود دارد.

خارج کردن دندان قبلی

اگر دندان آسیب ‌دیده هنوز کشیده نشده باشد، ابتدا دندان با دقت و ملایمت خارج می‌ شود تا به استخوان و بافت ‌های نرم آسیب نرسد. در این مرحله، پیوند استخوان فک انجام می‌ شود و مواد پیوندی در داخل استخوان حفره خالی دندان قرار می‌ گیرند. سپس دندانپزشک دو تا شش ماه صبر می ‌کند تا استخوان به‌ طور کامل التیام یابد و آماده جراحی شود.

سوراخ ‌کردن استخوان

در صورتی که نیاز به تقویت استخوان نباشد، مرحله بعدی پس از خارج کردن دندان، سوراخ ‌کردن استخوان است. با استفاده از دریل دندانپزشکی، استخوان به اندازه مورد نیاز سوراخ می‌ شود و ایمپلنت داخل آن قرار می‌ گیرد. سپس سوراخ ایمپلنت با استفاده از قطعه ‌ای به نام پیچ درپوش مهر شده و بسته می ‌شود.

جایگذاری ایمپلنت و بخیه کردن لثه

در مرحله بعدی، لثه بخیه می ‌شود. دندانپزشک ممکن است لثه را اطراف ایمپلنت بخیه کند و سر ایمپلنت را بیرون بگذارد، یا لثه را روی ایمپلنت بکشد و بخیه کند تا ایمپلنت به‌ خوبی محافظت شود. در صورت استفاده از این روش دوم، برای نصب روکش دندان، جراحی ساده‌ ای لازم است تا لثه بریده شده و روی ایمپلنت باز شود.

زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت

پس از جایگذاری ایمپلنت، بسته به شرایط و کیفیت استخوان، مدت زمانی که باید منتظر بمانید متفاوت است و از دو ماه تا شش ماه می ‌تواند باشد. در این فاصله نباید هیچ فشاری بر ایمپلنت وارد شود تا به استخوان اجازه داده شود تا به‌ تدریج با پیچ ایمپلنت پیوند بخورد تا به ثبات برسد.

قراردادن اباتمنت

پس از جوش‌ خوردن استخوان و ایمپلنت با یکدیگر، مرحله بعدی انجام می ‌شود. دندانپزشک پیچ درپوش ایمپلنت را باز می ‌کند و قطعه ‌ای به نام اباتمنت را روی ایمپلنت می‌ گذارد. اباتمنت همانند دندانی است که قرار است روی آن روکش نصب شود و پایه ‌ای برای اتصال روکش است.

ساخت روکش دندان

در این مرحله قالب گیری انجام می شود تا بر اساس آن روکش دندان در آزمایشگاه های مخصوص ساخته شود.

قرار دادن روکش روی اباتمنت

این آخرین مرحله از مراحل جراحی ایمپلنت دندان است. پس از ساخت و آماده شدن روکش دندان، دندانپزشک آن را به دقت بر روی ابتمنت قرار می دهد و با پیچ یا چسب مخصوص آن را در جای خود محکم می کند.

لازم به ذکر است که مراحل ذکر شده در بالا برای ایمپلنت دندان معمولی است. روش دیگری به نام ایمپلنت فوری وجود دارد که تنها در یک جلسه انجام می شود. هزینه ایمپلنت فوری کمی بالاتر از ایمپلنت معمولی است.

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه‌ درمان کاشت ایمپلنت در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، زیرا مبلغ کاشت ایمپلنت دندان مجموع هزینه ‌های مختلفی است که در طول مراحل درمان انجام می‌ شود. عواملی که هزینه ایمپلنت دندان را مشخص می ‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان و نوع مواد پیوندی

  • درمان‌ های جانبی مانند درمان عفونت لثه، پوسیدگی دندان و غیره

  • هزینه ‌های مربوط به عکس ‌برداری و آزمایش‌های دیگر

  • تعداد ایمپلنت دندان

  • نوع ایمپلنت، اباتمنت و روکش دندان

  • انجام جراحی ایمپلنت به صورت دو مرحله‌ ای یا یک مرحله ‌ای

  • تعداد مراجعات به دندانپزشک متخصص ایمپلنت

  • تخصص و تجربه دندانپزشک

  • استفاده از تکنولوژی ‌ها و تجهیزات مختلف

قیمت این درمان برای افراد با وضعیت ‌های مختلف سلامت دهان و دندان حدودا از 10 تا 30 میلیون تومان است. شما می توانید این هزینه را به صورت اقساطی پرداخت نمایید تا به دلیل سنگین بودن هزینه های درمان از داشتن دندان و لبخندی زیبا محروم نشوید.

جمع بندی

ایمپلنت دندان به عنوان روشی مدرن و موثر برای جایگزینی دندان ‌های خالی شناخته می ‌شود. این روش از یک میله کوچک پیچی استفاده می ‌کند که در استخوان فک جایگذاری می‌ شود و به عنوان پایه ‌ای برای ترمیم دندان مصنوعی (تاج دندان) عمل می ‌کند. ایمپلنت دندان به دندان‌ های اطراف نیازی ندارد و درون استخوان فک ثابت می ‌ماند.

عواملی که بر قیمت و موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر می‌ گذارند شامل تعداد ایمپلنت ‌ها، نوع و جنس ایمپلنت و روکش دندان، نوع جراحی (دو مرحله ‌ای یا یک مرحله ‌ای)، وجود درمان‌ های جانبی و ... است.

با این حال، ایمپلنت دندان به عنوان یک روش موثر و با موفقیت بالا شناخته می ‌شود، به طوری که احتمال موفقیت آن به نزدیک ۹۸ درصد می‌ رسد. برای افرادی که به دنبال جایگزینی دائمی و استحکام بالای دندان‌ های خود هستند، ایمپلنت دندان یک گزینه بسیار مناسب محسوب می ‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.