بهترین روش مقاوم سازی ساختمان کدام است؟

رپرتاژ آگهی: در حال حاضر روش های مختلفی همچون مقاوم سازی ساختمان با  FRP (اف آر پی) برای مقاوم سازی ساختمان ها وجود دارند که زیر نظر شرکت های متخصص و حرفه ای به کارفرمایان و پیمانکاران ارائه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مقاوم سازی سازه و ساختمان ها، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

مقاوم سازی ساختمان چیست؟

مقاوم سازی ساختمان به مجموعه فرآیندهایی گفته می شود که برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان‌ها در برابر نیروهای وارده انجام می شوند. مقاوم سازی دارای روش های گوناگونی بوده و با اهداف مختلفی انجام میشود. عوامل زیادی وجود دارند که می توانند نیاز ساختمان را به مقاوم سازی افزایش دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. افزایش عمر مفید ساختمان

مصالحی که در ساختمان‌های قدیمی به کار رفته اند، چندین سال است که کار می‌کنند و به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهند. با از بین رفتن مصالح ساختمانی، طول عمر مفید ساختمان‌ها نیز پایین می آید. یکی از اهداف مهم در مقاوم سازی ساختمان قدیمی، افزایش عمر مفید آن ها است. هر چقدر ساختمان‌ها استحکام بیشتری داشته باشند، میزان مقاومت آن‌ها در برابر بارهای وارده افزایش پیدا میکند و عمر مفید ساختمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

۲. افزایش طبقات و تغییر کاربری ساختمان

در صورتی که تعداد طبقات ساختمان تغییر پیدا کند، قطعا استحکام بخش قدیمی ساختمان مطلوب نبوده و نیاز به استفاده از روش هایی برای افزایش مقاومت ساختمان می‌باشد. تغییر کاربری ساختمان نیز از جمله مواردی است که نیاز به مقاوم سازی ساختمان ها را ایجاب می کند.

۳. خطا در ساخت و اجرای ساختمان

خطای انسانی یکی از مهم ترین دلایلی است که ساختمان‌ها به واسطه آن نیاز به مقاوم سازی پیدا می کنند. خطا در اجرای ساختمان مانند کمبود آرماتورگذاری و یا استفاده از مصالح با مقاومت کمتر از مقاومت طراحی، بسیار روی استحکام ساختمان موثر است و نیاز به مقاوم سازی ساختمان ها در صورت بروز چنین خطاهایی می باشد.

۴. خطا در محاسبه و طراحی ساختمان

مهندسین طراح و محاسب باید با توجه به نیاز ساختمان، مراحل محاسبه و طراحی ساختمان را انجام دهند. خطا در محاسبه و طراحی ساختمان ها می‌توانند بسیار گران تمام شوند و مشکلات زیادی را برای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری به وجود آورند. در این صورت حتی اگر مهندسین مجری به درستی کار اجرای ساختمان را انجام دهند، باز هم خطاهای به وجود آمده در محاسبه و طراحی ساختمان نیاز به رفع دارند. برای رفع چنین مشکلی، نیاز به مقاوم سازی ساختمان ها خواهد بود.

مهمترین روش مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی کدام است؟

مهمترین روش مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی کدام است؟

با توجه به دلایل گفته شده در بخش قبل، نیاز ساختمان‌های بتنی و فولادی به روش های مقاوم سازی روز به روز در حال افزایش است. همانطور که در مقاله " ۱۹ روش مقاوم سازی ساختمان‌های بتنی و فولادی" اشاره شد روش های مختلفی برای مقاوم ساری ساختمان ها وجود دارد که سه روش به عنوان مهم ترین روش های مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی شناخته می شوند که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

  1. تقویت و مقاوم سازی با ژاکت فلزی

  2. تقویت و مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی

  3. تقویت و مقاوم سازی ساختمان با FRP (اف آر پی)

ژاکت فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از روش های پرکاربرد برای مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی، ژاکت فلزی است. این روش با اتصال ورق های فولادی به عضو بتنی و یا فولادی انجام می شود. این روش تاثیر بسیار زیادی روی افزایش مقاومت اعضای باربر همچون تیر، ستون و دال در ساختمان‌ها برعهده دارد. مزیت ژاکت فولادی نسبت به ژاکت بتنی، ضخامت کمتر روش ژاکت فولادی می باشد. اما عیب روش ژاکت فولادی هزینه بر بودن آن است. علاوه بر آن ژاکت فولادی می توانند بار مرده زیادی را به ساختمان وارد کنند. از این رو استفاده بهینه از آن ها بسیار حائز اهمیت است.

ژاکت بتنی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی ساختمان ها، ژاکت بتنی است. در این روش از ترکیب آرماتورهای فولادی طولی و خاموت های عرضی در دور مقاطع بتنی استفاده می شود که روی آن ها با بتن پوشیده خواهد شد. به وسیله یک لایه بتن مسلح شده، می توان شاهد افزایش مقاومت عضو بتنی و ظرفیت باربری آن بود.

بتن استفاده شده برای ژاکت بتنی می تواند به صورت درجا در محل ریخته شود. روش ژاکت بتنی را می توان جهت مقاوم سازی انواع المان های باربر بتنی نظیر تیر، ستون، دال و حتی فونداسیون مورد استفاده قرار داد.

روش مقاوم سازی با FRP (اف آر پی) چیست؟

روش مقاوم سازی با FRP (اف آر پی) چیست؟

مقاوم سازی ساختمان با  FRP (اف آر پی) یکی از روش های نوین مقاوم سازی ساختمان ها است. در این روش از کامپوزیت های تقویت شده با الیاف استفاده می شود که می توانند مقاومت ساختمان را در برابر بارهای وارد شده افزایش دهند. مصالحی که در روش مقاوم سازی با  FRP (اف آر پی) مورد استفاده قرار می گیرند، شامل رزین اپوکسی و الیاف کربن یا شیشه و همچنین لمینت کربن هستند که می توانند به سطوح خارجی سازه از جمله تیرها، ستون ها، دال ها و متصل شوند و مقاومت این اجزا را در برابر نیروهای وارده افزایش دهند.

روش مقاوم سازی با FRP با توجه به سهولت در اجرا و همچنین میزان مقاومت بالایی که ایجاد می کند، توانسته به یکی از بهترین روش های مقاوم سازی تبدیل شود. به طوری که در حال حاضر روش مقاوم سازی با FRP گزینه اول مهندسان طراح و محاسب و جایگزین روش مقاوم سازی ژاکت بتنی و ژاکت فولادی می باشد. روش مقاوم سازی با FRP (اف آر پی) به دلیل اینکه نیاز به المان های فولادی ندارد، هم مقرون به صرفه است، هم وزن بسیار کمی را در ساختمان ایجاد می کند. انعطاف پذیری بالا، مقاومت حداکثری و شکل پذیری عالی، از جمله ویژگی‌های این روش مقاوم سازی محسوب می شوند.

هزینه طرح و اجرای مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی چقدر است؟

با توجه به نیاز بسیاری از ساختمان ها به مقاوم سازی، سوال بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی هزینه مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی است. به طور کلی، با توجه به نوسانات قیمت مصالح و محصولاتی که برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرند، هزینه طرح و اجرای این کار میتواند در هر روز با روز قبل متفاوت باشد.

هزینه طرح و اجرای مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی وابسته به عوامل مختلفی است که توجه به آن ها برای کارفرمایان بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به فاکتورهای موثر روی هزینه اجرای مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی اشاره می کنیم. اما باید توجه داشت که در حال حاضر ایمنی ساختمان‌ها در اولویت اول است و باید تا جای ممکن بدون توجه به قیمت و هزینه های موجود، از بهترین روش برای مقاوم سازی ساختمان‌ استفاده گردد.

۱. تست‌ تخصصی مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

اولین فاکتور موثر روی قیمت مقاوم سازی ساختمان، تست تخصصی مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی است. تست های تخصصی باید با توجه به استانداردهای موجود برای ساختمان های بتنی و فولادی انجام شود تا بتوان بهترین روش را برای مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی در نظر گرفت.

۲. طراحی مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

بدون طراحی و محاسبه روش مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی، عملا امکان مقاوم سازی ساختمان وجود ندارد. هزینه طراحی باید به مهندس طراح پرداخت شود که با توجه به شرایط پروژه و آیین نامه‌های موجود، بهترین روش مقاوم سازی را طراحی می کند.

۳. اجرای مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی

مرحله آخر که روی هزینه مقاوم سازی انواع ساختمان تاثیرگذار می باشد، اجرای مقاوم سازی ساختمان های بتنی و فولادی است. هزینه مصالح مقاوم سازی و دستمزد اکیپ اجرایی برای مقاوم سازی ساختمان فولادی و بتنی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی قیمت نهایی مقاوم سازی ساختمان ها داشته باشد که این موضوع خود تحت تاثیر روش مقاوم سازی و پیچیدگی کار می باشد.

بهترین روش مقاوم سازی ساختمان بتنی و فولادی کدام است؟

در این مقاله به 3 مورد از بهترین روش های مقاوم سازی ساختمان ها اشاره شد.. شاید سوالی اصلی کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی این باشد که در میان روش های متنوع مقاوم سازی انواع ساختمان ها، بهترین روش مقاوم سازی چیست؟

انتخاب بهترین روش مقاوم سازی ساختمان‌های بتنی و فولادی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به شرایط پروژه، هزینه طرح مقاوم سازی، بودجه کارفرما، سرعت اجرای کار و ... اشاره کرد. از این رو پیشنهاد می گردد که قبل از هر اقدامی برای مقاوم سازی ساختمان‌ها، با کارشناسان شرکت مقاوم سازی افزیر در تماس باشید. شرکت مقاوم سازی افزیر انواع خدمات مقاوم سازی ساختمان را با توجه به نیاز ساختمان به کارفرمایان و پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی ارائه می کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.