شماره روزنامه ۶۱۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۳ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۳۳

  • مالیات ۱۴۰۴ بر آپارتمان‌‌‌های الهیه

    دنیای‌اقتصاد: دولت چهاردهم بدون در نظر گرفتن اهدافی نظیر جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن و ترغیب مالکان چند‌خانه‌‌‌ای به اجاره املاک خود، نسبت به تنظیم قانون مالیات بر زمین و املاک در لایحه بودجه ۱۴۰۴ اقدام کرد. این لایحه به نحوی تنظیم شده است که تنها شامل حال خانه‌‌‌هایی در محله‌‌‌های خاص از شهر تهران می‌شود.
  • سیم‌کارت‌های رند؛ کالاهای سرمایه‌ای

    دنیای اقتصاد: سیم‌کارت‌های رند با چنان قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند که حالا دیگر وارد بازار کالاهای سرمایه‌ای شده‌اند؛ این را یکی از فعالان بازار سیم‌کارت می‌گوید که در زمینه سیم‌کارت‌هایی با شماره رند فعالیت می‌کند. او معتقد است مردمی که برای جلوگیری از گزند کاهش ارزش سرمایه خود را به آب و آتش می‌زنند، اکنون به خرید سیم‌کارت‌های رند روی آورده‌اند؛ سیم‌کارت‌هایی که از کد و ارقام تکراری و ساده‌ای برخوردارند و درنتیجه آسان روی ذهن می‌نشینند.
  • تجارت نفت در سایه تحریم

    دنیای اقتصاد -پیمان قناعتی‌فرد: کاهش اخیر قیمت جهانی نفت عمدتا ناشی از سیگنال‌هایی بود با دلالت بر اینکه اسرائیل از حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران اجتناب خواهد کرد. موضوعی که به‌دنبال افزایش دامنه تنش‌ها در خاورمیانه، از نگرانی‌های بزرگ فعالان بازار انرژی محسوب می‌شود.
  • مسیر هفت‏‏‌ماهه بازار سیمان

    دنیای اقتصاد - هاجر شادمانی: بررسی مسیر هفت‏‏‌ماهه بازار معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران نشان‌دهنده رشد ۳۶.۵درصدی میانگین بهای این ماده اولیه ساختمانی در بازه زمانی مهر‌ماه نسبت‌به فروردین ۱۴۰۳ است. این میزان تقریبا نزدیک به سطح دوبرابری نرخ تورم عمومی در این بازه زمانی است. در مهرماه امسال، میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم سیمان عرضه‌شده در بورس‌کالای ایران به‌ هزار و ۳۸۴تومان رسید که نسبت به میانگین قیمت این محصول صنعتی در اولین ماه از فصل سال (فروردین ۱۴۰۳)، رشد ۳۶.۵درصدی داشته است. متوسط قیمت هر کیلوگرم انواع سیمان عرضه‌شده در بورس‌کالا طی فروردین‌ماه امسال، ‌هزار و ۱۴تومان بود. «دنیای‌اقتصاد» دست‏‏‌کم پنج‌عامل مهم در رشد بهای سیمان در بازه زمانی هفت‌ماهه ۱۴۰۳را شناسایی کرده است.
  • تنظیم‌گری رمزارزها در جهان

    دنیای اقتصاد: درحالی ‌که در سال‌های ابتدایی فعالیت ارز‌های دیجیتال کمتر کسی نام بیت‌کوین را شنیده بود، اما امروزه دارایی‌های رمزنگاری‌شده محبوبیت قابل توجهی در سراسر جهان پیدا کرده‌اند و میلیون‌ها نفر از این دارایی‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی و دسترسی به طیف وسیعی از خدمات استفاده می‌کنند. طی چند سال گذشته و به‌ویژه پس از دوره‌های صعودی ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، میزان توجه قانون‌گذاران و دولت‌ها نیز نسبت به دارایی‌های رمزنگاری‌شده افزایش یافته است و امروزه بسیاری از کشور‌های جهان در تلاش برای ایجاد چارچوب فعالیت مشخص و واضحی برای فعالیت ارز‌های دیجیتال و فناوری بلاک‌چین هستند. در نتیجه این تلاش‌ها، هم‌اکنون برخی از تحرکات تقنینی و تنظیم‌گری کلیدی مهم از جمله قانون بازار‌های اتحادیه اروپا درخصوص دارایی‌های رمزنگاری‌شده (MiCA)، قانون نوآوری و فناوری مالی آمریکا برای قرن بیست‌ویکم (FIT۲۱) و دیگر چارچوب‌های حقوقی در قاره‌های آسیا، آفریقا و خاورمیانه دیده می‌شود. روز شنبه ۲۸مهرماه، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز در گزارش ترجمه‌ای «تنظیم‌گری دارایی‌های رمزنگاری‌شده؛ پیمایش تغییرات مقررات‌گذاری» به این موضوع پرداخته است که علاوه بر آخرین تحولات قانون‌گذاری دارایی‌های رمزگذاری‌شده، به موضوعات دیگری مانند اقدامات مبارزه با پول‌شویی (AML)، حفاظت از دارایی سرمایه‌گذار، مقررات مربوط به استیبل‌کوین، الزامات مربوط به کسب مجوز برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری‌شده و تعادل بین نوآوری و نظارت می‌پردازد. چکیده‌ای از این گزارش در ادامه آورده شده است.
  • پرورش قدرت رویابینی در رهبران سازمانی

    نویسنده: Jenny Fernandez مترجم: مهدی نیکوئی
    مدیران امروزی اغلب بر نتایج کوتاه‌‌‌مدت متمرکز هستند؛ به‌‌‌ویژه اگر در صنایع بالغ و کم‌‌‌تحولی مانند صنایع غذایی و خودروسازی مشغول باشند (که نیازمند بهره‌‌‌وری هستند) یا مانند شرکت‌های بورسی، سرمایه‌گذارانی کم‌‌‌طاقت داشته باشند. اما کارآفرینان و برخی رهبران سازمانی آینده‌‌‌نگر هم هستند که قدرت رویابینی خود را فدای اهداف کوتاه‌‌‌مدت نکرده‌‌‌اند.
  • کاهش فرصت‏‏‌های شغلی در بازار کار ایران

    ارائه آمار و اطلاعات شفاف بازار کار و نیروی کار برای درک وضعیت و مسیر اقتصاد یک کشور بسیار ضروری است، چون بینشی در مورد دینامیک‌‌‌های متغیر بازارهای کار به سیاستگذاران، شرکت‌ها و افراد ارائه می‌کند تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند. اما به گزارش «جاب‌‌‌‌‌‌ویژن»، در ایران چنین اطلاعات جامعی به طور منظم ارائه نمی‌شود و این کمبود به‌‌‌ویژه در مواجهه با تغییرات سریع بازار کار احساس می‌شود. بر همین اساس، جاب‌‌‌ویژن در راستای مسوولیت اجتماعی خود، به صورت منظم گزارش‌‌‌های مربوط به وضعیت بازار کار را منتشر می‌کند. هدف از این اقدام، ارائه اطلاعات کاربردی به کارجویان و کارفرمایان است تا با شناخت بهتر از بازار کار بتوانند تصمیم‌‌‌های هوشمندانه‌‌‌تری برای مسیر شغلی و سیاستگذاری خود بگیرند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر