شماره روزنامه ۶۱۲۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۷ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۲۷

  • غزه زیر بمباران بی‌سابقه

    دنیای اقتصاد: ماشین جنگی و جنایت اسرائیل سر توقف ندارد. «هانی محمود» در گزارش دیروز سه شنبه ۲۴مهرماه در الجزیره نوشت، تمام شبانه روز از زمین و هوا حملات به غزه ادامه دارد. همه دچار حس شکننده ایمنی هستند و از یک ثانیه دیگر خود خبر ندارند. به‌طور مثال، خان یونس دیگر جایی برای ماندن نیست. اما مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه همان‌جا بمانند. دائم دستور به تخلیه صادر می‌شود و مردم زیر موشک و آوار هستند و آوارگی را به دوش می‌کشند. آوارگان بیمارستان را به‌عنوان سرپناه برمی‌گزینند؛ اما بیمارستان هم امنیت ندارد.
  • نبرد ایدئولوگ‌ها و ژنرال‌ها در اسرائیل

    دنیای اقتصاد: در ماه اوت رئیس سرویس امنیت عمومی اسرائیل، نامه‌ای قابل‌توجه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزرای کابینه اسرائیل نوشت. این نامه در اسرائیل یا خارج از آن توجه چندانی به خود جلب نکرد، اما به بحرانی می‏‌پردازد که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ این رژیم به آن مبتلا شده است. «مایراو زونزین» تحلیلگر ارشد اسرائیل در گروه بین‌المللی بحران ۱۵ اکتبر در فارن افرز نوشت: رونن بار رئیس سرویس امنیت عمومی اسرائیل در این نامه هشدار داده‌است که تشدید حملات شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی که او آن را «تروریسم یهودی» نامید، امنیت اسرائیل را به چالش می‏‌کشد و «لکه‏‌ای بزرگ بر یهودیت» است.او روندی را توصیف کرد که در آن «جوانان بالای تپه» (اصطلاحی که در اسرائیل برای شهرک نشینان افراطی استفاده می‌شود) نه تنها به فلسطینی‌ها در کرانه باختری حمله می‌کنند بلکه با نیروهای امنیتی اسرائیل نیز درگیر می‌شوند. روشن بار نوشته است، شبه‌نظامیان شهرک نشین از «فرار از نیروهای امنیتی به حمله به نیروهای امنیتی»، «از قطع ارتباط با تشکیلات تا دریافت مشروعیت از برخی مقامات در تشکیلات» در نوسان بوده‌اند.
  • مسکن‏‏‏‏‌دولتی یا حمایتی؟

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: آمریکا طی دوره ۹۴ساله خود از زمان شروع سیاست‌‌‌‌‌های اصلاحی برای عبور از بحران رکود، تاکنون حداقل ۹ سیاست برای تامین مسکن را اجرایی کرد، اما این سیاست‌‌‌‌‌ها بیش از آنکه مسکن حمایتی برای افراد کم‌‌‌‌‌درآمد و کم‌‌‌‌‌برخوردار جامعه آمریکا باشد بیشتر شکل دولتی داشته که آن را می‌‌‌‌‌توان بیش از هر چیزی ناشی از منابع محدود دولت در سرمایه‌‌‌‌‌گذاری دانست که امکان «ادامه ساخت یا عرضه مسکن دولتی» را سلب کرده است. سیاست‌‌‌‌‌های مربوط به تامین مسکن دولتی عمدتا منجر به «گسترش محله‌‌‌‌‌های فقیرنشین» شد.
  • درس فروش از برند «زشت»

    دنیای اقتصاد: در روز عرضه اولیه سهام شرکت «کراکس» این سوال در ذهن بسیاری افراد به وجود آمد که «چرا کسی باید چنین کفش زشتی را به پا کند؟» اما در کمال شگفتی، این برند مسیری را آغاز کرد که از یک ماهیت مسخره زشت تبدیل به یک نماد فرهنگی شد. موفقیت کراکس گواه قدرت نوآوری، بازاریابی هدفمند، گوش‏‏‌ شنوا داشتن و تاثیر شبکه‏‏‌های اجتماعی است. در خیلی از کشورها حالا کراکس را همه جا در پای مردم می‏‏‌بینید؛ در کافی‏‏‌شاپ و رستوران، باشگاه، فروشگاه، مطب دکتر و پیاده‏‏‌روی روزانه. به عنوان یک برند، کراکس که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده، الان در موقعیتی قرار گرفته که خیلی از برندهای معروف کفش آرزویش را دارند. درآمد شرکت در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۲.۳ میلیارد دلار رسید.
  • درس‏‏‌آموزی از پدر گردشگری

    دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان: توماس کوک مبدع سفرهای جمعی جهانی توانست امکان سفر را برای همه طبقات به‌‌‌ویژه افراد کم‌‌‌درآمد جامعه فراهم کند و آن را از انحصار ثروتمندان درآورد. این اقدام پدر گردشگری مدرن جهان، نشان می‌دهد که در جهان امروزی نیز با وجود تورم و مشکلات اقتصادی در جوامع‌، به‌‌‌جای حذف سفر از سبد خانوار، می‌توان به دنبال راهی برای سفرهای به‌‌‌صرفه و اقتصادی برای تمامی اقشار جامعه بود تا صرفا یک کالای لوکس برای ثروتمندان به‌‌‌شمار نرود.
  • سلطه سولانا بر بازار۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: سولانا در سال۲۰۲۴ با میزبانی بیش از ۸۷درصد از توکن‌های جدید بازار ارزهای دیجیتال، به پلتفرمی پیشرو تبدیل شده است. این موفقیت به‌دلیل سرعت بالای تراکنش، کارمزدهای پایین و بستر مناسب برای توسعه‌دهندگان حاصل شده است. رشد سولانا تدریجی بوده و چالش‌هایی مانند وقفه‌های شبکه را پشت سر گذاشته است. با بهبود پایداری و تعاملات میان شبکه‌های بلاک‌چینی، سولانا توانسته توجه توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران را جلب کند و نقش مهم‌تری در بازار غیرمتمرکز پیدا کند.
  • فصل جدید انبساط اقتصاد اروپا

    دنیای اقتصاد: در آستانه نشست سران پولی بانک مرکزی اروپا، تولید صنعتی در کشورهای گروه ۲۰ به میزان ۱.۸ درصد در ماه افزایش یافت که افزایشی بیشتر از حد انتظار بود. به علاوه در انگلستان رشد دستمزدها به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود رسید که نشان‌دهنده کاهش فشارهای تورمی است و احتمال کاهش نرخ بهره در این کشور را قوت می‌بخشد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر