شماره روزنامه ۶۱۲۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۵ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۲۵

  • ریکاوری اقتصادی؛ راه احیای سرمایه اجتماعی

    دنیای اقتصاد: کشور در شرایط خاصی قرار دارد و این مساله ضرورت ترمیم در سرمایه اجتماعی برای ایجاد همگرایی و انسجام ملی را دوچندان می‌کند. برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسائل توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است. اقدام دیگر که می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سرمایه‌های اجتماعی داشته باشد، وحدت میان جریانات مختلف سیاسی است که در این حوزه با تحقق شعار وفاق ملی دولت می‌توان نسبت به این موضوع امیدوار بود. همچنین تحقق شعارهای پزشکیان نیز بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند فصل جدیدی در افزایش سرمایه‌های اجتماعی در کشور باشد. در گفت‌وگو با نمایندگان راهکارهای افزایش سرمایه‌های اجتماعی را به بحث گذاشتیم.
  • سقف جدید معافیت مالیاتی

    دنیای اقتصاد: روز گذشته عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی از افزایش سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل در سال بعد خبر داد. همتی در این پیام نوشت: «با تصویب امروز دولت و بر اساس وعده رئیس‌جمهور، میزان معافیت مالیاتی درامد سالانه مشمول مالیات اصناف و مشاغل در لایحه بودجه۱۴۰۴، با ۱۰۰درصد افزایش نسبت به سال جاری به ۲۰۰میلیون تومان رسید.» پیش از این نیز همتی از افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران در سال بعد خبر داده بود. همزمان با افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی این پرسش به‌وجود می‌آید که منابع جایگزین برای جبران کاهش درآمد دولت در سال آینده چه خواهد بود؟ نگاهی به عملکرد مالیاتی دولت سیزدهم نشان می‌دهد که در سال۱۴۰۲ میزان عملکرد دولت در اخذ مالیات کارکنان بخش عمومی، کارکنان بخش خصوصی و مالیات بر مشاغل بیش از میزان مصوب بوده است. بنابراین با توجه به عملکرد دولت در سال گذشته در زمینه مالیات‌ستانی می‌توان انتظار داشت که با افزایش سقف معافیت مالیات خلأ چندانی در منابع دولت از محل مالیات بر حقوق و مالیات مشاغل به وجود نخواهد آمد.
  • آوارگی دسته‌جمعی فلسطینی‌ها

    دنیای اقتصاد: محاصره شمال غزه امروز دوشنبه وارد دهمین روز خود شد. طی این مدت دست‌کم ۲۰۰نفر در حملات هوایی اسرائیل جان خود را از دست دادند و ده‌ها هزار نفر دیگر هم در محاصره حملات هوایی و زمینی اسرائیل قرار گرفته و راه غذا و آب به سوی آنها سد شده است. «دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه» در واکنش به جنایات تازه رژیم صهیونیستی در شمال این باریکه، این اقدامات را جنگی برای ریشه‌کن کردن ملت فلسطین از سرزمین خود توصیف کرد.
  • سوزن‏‏‌بان سیاستگذاری مسکن

    دنیای اقتصاد- گروه مسکن و شهری: دولت برای دخالت در بازار مسکن بهانه‌‌‌های خاص خود را دارد؛ بهانه‌‌‌هایی مانند اینکه زمین کالای قابل تولید نیست و شباهتی به دیگر بازارها ندارد. در نتیجه نیاز است که دولت دخالت‌‌‌های به‌‌‌خصوصی در بازار زمین و مسکن داشته باشد. برخی بهانه‌‌‌های دیگر این است که بازار مسکن از معدود حوزه‌‌‌هایی است که حتی در همه کشورهای توسعه‌‌‌یافته، دولت‌‌‌ها به شکل‌‌‌های گسترده و متنوع از قبیل یارانه وام‌‌‌های رهنی، معافیت‌‌‌های مالیاتی وسیع، بیمه بازار وام‌‌‌های رهنی، تثبیت اجاره، قرعه‌‌‌کشی منازل ارزان برای اقشار کم‌‌‌درآمد، اجبار سازندگان تجاری برای فروش برخی واحدها به قیمت پایین و... در آن مداخله می‌‌‌کنند. در واقع پایه این استدلال‌ها این است که مسکن کالای خصوصی صرف نیست و با سایر کالاها فرق می‌کند. اما مرز باریک مداخله دولت در بازار مسکن چگونه تعیین می‌شود و به عبارت دیگر، سوزن‌‌‌بان سیاستگذاری مسکن چیست؟
  • چهار دلیل منفی‌شدن تراز تجاری

    محمدعلی دهقان‌دهنوی روز یکشنبه در نخستین نشست خبری خود در جمع اهالی رسانه با تشریح علل منفی‌شدن تراز تجاری ایران، از لزوم پیوستن ایران به پیمان تجارت‌جهانی گفت و به کم و کاستی‏‏‏‏‌های فضای تجارت کشور با شرکای خارجی خود پرداخت. او ضمن انتقاد از مقررات دست و پاگیر، کاهش فاصله نرخ ارز آزاد و نیما را یکی از اقدامات مثبت جهت رشد تجارت برشمرد و احیای شورای‌عالی صادرات را به‌عنوان اولین اقدام سازمان توسعه‌تجارت عنوان کرد.
  • معجزه سفر برای سالمندان

    دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان: محققان در بررسی‌‌‌های علمی خود، سفر را نوعی معجزه برای افراد در هر سنی معرفی کرده‌‌‌اند که روند پیری را کند می‌کند یا به تاخیر می‌‌‌اندازد. در این بررسی‌‌‌ها سفر برای جوانان همچون اکسیر جوانی است که منجر به کند شدن روند پیری می‌شود و برای سالمندان همچون یک معجزه غیردارویی عمل می‌کند. در واقع راه غیردارویی مقابله با پیری از بازار توریسم می‌‌‌گذرد.
  • مقابله با بیماری مسری خشم در سازمان

    نویسنده: Rebecca Knight مترجم: مریم مرادخانی
    فرض کنید اعضای تیمتان دائم پچ‏‏‌پچ می‌کنند، به هم طعنه می‏‏‌زنند و بابت مسائل کم‏‏‌اهمیت از هم ایراد می‌گیرند. شاید ابتدا این رفتارها را نادیده بگیرید و خودتان را گول بزنید که «این کنایه‏‏‌ها بی‏‏‌ضررند» یا «دارند با هم شوخی می‌کنند». اما وقتی تنش‏‏‌ها بالا می‌گیرد، معلوم می‌شود که یک مشکل عمیق در کار است: خشم دارد در محل کارتان ریشه می‏‏‌دواند. چطور باید این موضوع را با تیم خود مطرح کنید؟ چطور می‌توانید انرژی‏‏‌های منفی را خنثی کنید؟ و چه راه‏‏‌هایی برای ایجاد تعاملات سالم‏‏‌تر و حمایتی‏‏‌تر وجود دارد؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر