شماره روزنامه ۶۱۰۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۷ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۰۷

  • سه زمین‌لرزه بزرگ در بجنورد

    سه زلزله بزرگ روز گذشته شهرستان بجنورد در خراسان شمالی را لرزاند. این زمین‌لرزه‌ها به بزرگی ۴.۱ و ۴.۷ ریشتر و ۵.۲ ریشتر موجب وحشت مردم شد. دو زمین‌لرزه اول به فاصله هفت دقیقه این شهرستان را لرزاند. براساس بررسی اولیه زلزله سبب تخریب برخی منازل در تعدادی از روستاها شده است. همچنین تا لحظه انتشار این گزارش ۸مصدوم برجا گذاشته است. /ایسنا
  • پزشکیان به نیویورک رفت

    دنیای اقتصاد: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دومین سفر خارجی خود راهی نیویورک شد. او که به‌منظور حضور و سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده است، پیش از این سفر ابراز امیدواری کرد در این سفر بتواند صدای مردم کشورمان باشد. پزشکیان قرار است در جریان این سفر علاوه برسخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه سوم مهرماه، دیدارهایی هم با مقامات کشورهای مختلف داشته باشد. رئیس‌جمهوری پیش از این اعلام کرده بود که در سفرش به آمریکا با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و دبیر شورای اتحادیه اروپا دیدار خواهد داشت. علاوه بر این دیدار با رسانه‌ها و اندیشکده‌ها از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به آمریکا خواهد بود.
  • نقطه‏‏‌ کور انتقال پایتخت

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: ایده «انتقال پایتخت» از تهران صر‌‌‌ف‌‌‌نظر از اینکه با «چشم‌‌‌بسته» نسبت به «تبعات اجتماعی و شهری برای پایتخت فعلی و پایتخت جدید» مطرح شده، روی «فرض اشتباه» نیز طراحی شده است. حدود سه هفته پیش، رئیس‌‌‌جمهور با حضور در قرارگاه خاتم‌الانبیاء –نهادی که طی حداقل ۱.۵ دهه اخیر ابرپروژه‌‌‌های شهری تهران را مدیریت، احداث و اجرا کرده است- در تشریح مشکلات زندگی در تهران، ایده «انتقال پایتخت» را مطرح کرد. این ایده، طی حداقل دو دهه گذشته، دست‌‌‌کم ۲ تا ۳ بار از سوی دولت‌‌‌ها مطرح شد و آخرین بار پیش‌‌ ‌از این دولت، مطالعات مفصل درباره آن صورت گرفت که بیانگر «مشکل‌‌‌زا بودن تاسیس پایتخت جدید، ‌‌‌ بدون حل مشکلات پایتخت فعلی» بود. اکنون که برای هشتمین بار طی ۱۱۰سال گذشته، «انتقال پایتخت از تهران با هدف حل مشکلات تهران» طرح شده است، چاره‌‌‌ای نیست جزء اینکه «تجربه‌‌‌های ناکام یا دردناک انتقال پایتخت در کشورها» را بررسی کنیم تا بلکه «حواس سیاستگذار در کشورمان به جواب درست برای حل مساله تهران جلب شود.» تصور می‌شود اگر «پایتخت از تهران منتقل شود»، در این صورت «جمعیت سرریز ساکن تهران کاهش پیدا می‌کند و این کلان‌شهر نفس می‌‌‌کشد.» این فرضیه اما در «آخرین نمونه جهانی انتقال پایتخت» رد شده است. در قزاقستان بعد از آنکه پایتخت از آلماتی به آستانه منتقل شد، جمعیت پایتخت قدیمی از ۱.۱ میلیون نفر طی ۲۰ سال به ۱.۸ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی نه تنها تراکم جمعیتی کم نشد که زیادتر هم شد.
  • پیش‌بینی‌پذیری از مسیر شفافیت؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران ارکان بازار سرمایه روز گذشته برگزار شد. در این نشست حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس، بخشی از دستورکار سازمان در دوره جدید را برای مدیران ارکان بازار، تشریح کرد. در ابتدای این نشست رئیس سازمان درخصوص اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه سال‌های گذشته که آفت روزهای منفی و رکودی بازار بوده و عطش سرمایه‌گذاری در بازار را با کاهش چشمگیری مواجه کرده، اظهار کرد: ضمن جلوگیری از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه باید مولفه‌های تاثیرگذار در ایجاد نوسان را به حداقل رساند و زمینه‌ را برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی فراهم کرد.
  • یک اقیانوس شکاف اقتصادی

    دنياي اقتصاد: نزدیک به دو سال است که رشد اقتصادی منطقه اروپا همواره کمتر از یک درصد بوده است. چشم‌انداز اقتصادی مردم این قاره ضعیف شده و هر روز اخباری از وضعیت افتان‌وخیزان اقتصاد اروپا به گوش می‌رسد. گزارش سیاستی ماریو دراگی، رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا، به عنوان یک تلنگر برای سیاستگذاران عمل کرده و آنان را به فکر یافتن راه چاره انداخته است. برنامه‌ریزان اقتصادی اتحادیه اروپا ممکن است که گهگاه از ایالات متحده بدگویی کنند؛ با این حال اروپا به همت دولت‌ها نیاز دارد تا بتواند از سیاست‌های اقتصادی آمریکا تقلید کند. چشم‌انداز اقتصادی اروپایی‌ها زمانی متزلزل شد که ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، گزارشی سیاستی از وضعیت اقتصادی اروپا منتشر کرد.
  • کی از کی بدتره؟

    دنیای اقتصاد: استقلال درون زمین نتایج خوبی کسب نمی‌کند، اما مشکل اصلی چیزی خارج از این مباحث است. انگار واگذاری به هلدینگ خلیج‌فارس یک معضل جدید به وجود آورده که نمی‌تواند بحران سوءمدیریت باشگاه را کنترل کند و البته جلوی سرمربی را هم بگیرد که در یک سال اخیر مدام مشغول انتقاد و گلایه در رسانه‌ها بوده است.
  • نماینده پرحاشیه ایران در اسکار

    دنیای اقتصاد: بالاخره تصمیم دشوار سینمای ایران گرفته شد تا «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا در میان انبوهی از فیلم‌های اکران‌شده امسال که چنگی به دل اسکار نمی‌زدند، راهی یک رقابت بزرگ شود. اما این انتخاب دشوار، حواشی بسیاری داشت. بیشتر کارشناسان انتظار داشتند در روزهای باقی‌مانده از فرصت اسکار، فیلم‌های امیدوارکننده دیگری اکران شوند تا بلکه شانس ورود ایران به فهرست کوتاه آکادمی بیشتر باشد. اما سرانجام در آخرین روز تابستان، شورای انتخاب فیلم برای اسکار تصمیمش را گرفت و اولین تجربه کارگردانی بابک خواجه‌پاشا در ساخت فیلم سینمایی بلند را شایسته نمایندگی ایران در اسکار دانست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر