شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۶ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۸۶

  • تورم پیشران بخش صنعت کاهش یافت

    دنیای‌اقتصاد: تورم تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ماه منتهی به تیرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۷.۳‌درصد افزایش داشته است.
  • جبهه متفاوت بورس در هفته آخر

    دنیای اقتصاد: روز چهارشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ارتفاع ۰.۲۳درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲میلیون و ۳۷‌هزار واحدی قرار گرفت. رشد ۴‌هزار و ۶۵۳واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن نیز با افزایش ارتفاع ۰.۰۵درصدی همراه شد و در نهایت در سطح ۶۳۹‌هزار و ۳۰واحدی قرار گرفت. در این بین، شاخص کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۰۱‌درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۰‌هزار و ۷۹۷واحدی کار خود را به پایان رساند.
  • رفع ناترازی با دولت تراز

    دنیای اقتصاد: روز گذشته ترکیب کابینه دولت چهاردهم مشخص شد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام دولت انجام اصلاحات اقتصادی خواهد بود. نشریه «تجارت فردا» در یک گفت‌و‌گو راهکارهای موجود دولت برای انجام اصلاحات اقتصادی را بررسی کرده است. از دید کارشناسان، دولتی می‌تواند خود را به عنوان یک دولت تراز معرفی کند که بتواند از ناترازی‌های موجود عبور کند.
  • ناامیدی از آتش‌بس؟

    دنیای اقتصاد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بر آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد؛ اما مقامات مطلع از آخرین پیشنهاد مورد حمایت ایالات متحده گفتند که هنوز اختلافات عمده بین حماس و اسرائیل حل نشده است. بلینکن پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روز دوشنبه، گفت که اسرائیل پیشنهاد ایالات متحده را پذیرفته و اکنون این مسوولیت بر عهده حماس است که با آن موافقت کند. با این حال، مقامات اسرائیلی و حماس این ایده را که ممکن است توافق قریب‌الوقوع باشد، کم‌اهمیت جلوه می‌دهند و می‌گویند که تلاش میانجی‌ها - و آخرین پیشنهاد آمریکا با هدف از بین بردن شکاف‌ها بین دو طرف- نتوانسته برخی از اساسی‌ترین اختلافات در مذاکرات را حل کند.
  • ناهماهنگی سیاست‌های حمایتی و مالیاتی

    دنیای اقتصاد: پژوهشکده امور اقتصادی در گزارشی به بررسی ارتباط نظام یکپارچه مالیاتی حمایتی و نظام مالیات‌ستانی پرداخته است. براساس این گزارش نظام‌های مالیاتی و پرداخت‌های حمایتی در ایران از سابقه طولانی برخوردار هستند و جزء جدایی‌ناپذیر اقتصاد ایران به حساب می‌آیند. به‌رغم کمبود منابع نسبت به هزینه‌های دولت، سالانه مبالغ هنگفتی بابت پرداخت‌های حمایتی در کشور هزینه می‌شود که به اذعان شواهد، نتوانسته اهداف مدنظر را تامین کند و سطح قابل قبولی از رفاه را برای فقرا فراهم آورد.
  • تکیه بر توسعه صادرات

    دنیای اقتصاد -مرضیه احقاقی : تجارت یکی از موضوعات مهم در تدوین برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم است. وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در جلسه علنی مجلس با اشاره به گام دوم انقلاب گفت: «برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقای تولید به‌عنوان موتورمحرک اقتصاد و با تکیه بر توان داخلی و توسعه صادرات، حرکت به سمت اقتصاد بدون‌نفت، تنظیم‌بازار و موازنه عرضه و تقاضا، تدوین شده‌است.» هدف‌گذاری برای رشد صادرات درحالی است که بررسی روند تجاری کشور در سال‌های اخیر حکایت از افت تجارت و تضعیف حضور ایران در بازارهای بین‌المللی دارد. میزان صادرات ایران در سال‌۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال‌۱۴۰۱‌برابر ۷.۷‌درصد کاهش داشته‌است. درهمین‏‏‏‌حال میزان واردات نیز در سال‌گذشته ۹.۷‌درصد افزایش یافت. به این ترتیب کسری تراز تجاری کشور هر سال‌بیش از قبل ا‌فزایش پیدا کرده و به یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد کشور بدل شده‌است. بدون‌تردید رفع موانع حاکم بر حوزه تجارت ضرورتی غیرقابل‌جایگزین با هدف بهبود شرایط اقتصادی است که مسیر تولید را هموار خواهد کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر